Dagens PS

Från vrak till lyxracer på bara ett år

Renoverad Forslundare
Känslan att sitta bakom rodret på en nyrenoverad Forslundare är fantastisk. Här får Tom Olsson återbäring på sin fina renovering. Foto: Lars Olsson
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 04 okt. 2023Publicerad: 11 apr. 2021

Hon införskaffades i slutet av 30-talet under en tidsepok då bara de mer välbeställda medborgarna hade råd att beställa en snygg båt för att ta sig till och från sitt landställe. Ikonen Gideon Forslund levererade 1938 en exklusiv Essbåt, men efter 80 år var det bara en brädhög kvar av henne.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I vår serie om Skärgårdens vackraste båtar vrider vi klockan bakåt till våren 2013 när Tom Olsson på bara ett år gör ett renoveringsarbete på det som närmast kan kallas en brädhög till en snygg och lyxig klassisk racer som får de flesta betraktare att tappa hakan.

Det gäller att orka leta – projekten finns där ute

Den här historien har många bottnar men börjar för Tom när vännerna Kristoffer Bång och Kalle Forslin skaffade sina klassiska sportbåtar i början av 2000-talet. Mahognydrömmen Bibie som vi skrivit om i tidigare artiklar.

Renovering av Forslund Essbåt

Siktet inställd på en klassisk ESS-båt. Här sitter Tom vid ratten på sin drömbåt efter renoveringen. Foto: Lars Olsson

Tom hade i flera år gått och letat efter det ”rätta” renoveringsobjektet. Från början tänkte han sig en klassisk Chris Craft eller en GarWood. Men successivt så ställdes siktet om till en klassisk Essbåt tillverkad av den svenska sportbåtarnas urfader Gideon Forslund.

Väl maskerat vrak

En vårdag 2013 dök hon upp. En Forslund Essbåt, väl maskerad som ett grått vrak på Blocket och som stått på land i nästan 30 år. Tom åkte dit med sin pappa Lars Olsson helt utan förväntningar. Tillsammans tog de ett snabbt beslut utan att ha full koll på vad de egentligen köpte.

Forslund essbåt på land i 30 år

Så här såg hon ut när Tom och Lars såg henne första gången. Över 20 år på land med bristfällig täckning. Foto: Lars Olsson

“Det var något med hennes linjer som fastnade, hon är lite rundare i formerna än andra Essbåtar, jag tror det var därför vi båda föll för henne så snabbt”. 38 000 kronor senare var det som närmast kan beskrivas som brädhög deras. “Det tog faktiskt ganska lång tid innan det gick upp for oss vilket fynd projektet var”, säger Tom när han beskriver hur köpet gick till.

ANNONS

Ett projekt där ägarna fått andra prioriteringar

Brädhögen var en Essbåt av Gideon Forslund, byggd 1938. De befintliga ägarna hade själva köpt den som ett renoveringsobjekt för mer än trettio år sedan. De hade startat projektet genom att plocka isär hela båten och börjat skrapa delarna rena.

Men av olika anledningar så tog det stopp på grund av barn och annat arbete. Och sedan dess hade hon blivit stående.

”Det som mötte oss var ett sargat däck och ett skrov som på några ställen ruttnat fyllt med diverse bråte och löv. Främre skarndäcken saknades, lika så delar av däcket och akterspegeln. Delar i aktern och några däcksbalkar var avruttnat tillsammans med några gamla lagningar på samborden.”

Renovering av Forslund Essbåt från 1938

Här har Tom hämtat hem sin Forslundare och ska påbörja renoveringen. Foto: Lars Olsson

”Men skrovet var fint och förhållandevis “tätt”. Springorna efter mer än trettio års uttorkning var små, ungefär som efter en normal vinter. Hon var inte heller särskilt sönderskrapad, visst några nitar och skruvar tittade fram där pluggar ramlat bort, men det fanns gott om marginal för försänkning. I våra ögon var det ett perfekt renoveringsobjekt”, säger Lars som hjälper sonen Tom med renoveringen.

Ett nästan komplett renoveringsprojekt

Forslund byggde sina Essbåtar i lite olika storlekar och denna är en relativt lång Essbåt med måtten 6.75 x 2.15 meter. Hon har kraftigt konkav botten i aktern. Gideon experimenterade ganska mycket med skrovformen i syfte att få motor och drivlina så horisontell som möjligt.

Nya rutramar till Essbåten

Nästa allt var komplett förutom att rutramar och rutor saknades. Tom gick igenom alla Forslundare han sett och lät tillverka de rutramar som han tyckte så bäst ut och matchade RELDAs form bäst. Foto: Lars Olsson

ANNONS

Enligt annonsen var hon i princip komplett med motor, alla beslag och inredningen som var nedplockad. ”Det fanns stora trälårar fulla med reservdelar. Gamla originalkapellet och originaldynor. De hade till och med en flagga som såg ut att vara lika gammal som båten”, beskriver Tom.

”Motorn som hörde till stod på garagegolvet och var en gammal Ford V8, en sidventilare. Den såg oväntat fräsch ut och gick fint att dra runt med startveven. Allt verkade mycket lovande.”

RELDA är efternamnet Adler baklänges

Tom fick informationen att båten hette RELDA och den som beställt henne 1938 hette Gustav Adler. Säljarna hade varit i kontakt med Anders Værnéus som, med sin gedigna kunskap om de svenska klassiska båtarna, hade full koll på Forslunds leveranser.

De hade fått beskedet att RELDA är Adler baklänges. Han lär ha köpt flera båtar av Forslund och konsekvent döpt dom alla till RELDA.

Renoveringen gjordes i trädgården

På sommaren 2013 placeras RELDA på gräsmattan mitt framför huset. Tom bygger ett tält runt projektet och fyller garaget med alla delarna de fick med vid köpet.

Renovering av Forslund Essbåt under tält

Väl på plats i trädgården så börjar arbetet med att kartlägga vad som går att rädda och vad som ska ersättas. Foto: Lars Olsson

Därefter startar arbetet att gå igenom hela leveransen, kontrollera alla delar och försöka identifiera vad som saknas och vad som behöver ersättas. Nu börjar det omsorgsfulla arbetet att först ta bort alla dåliga och ruttna delar.

ANNONS
Tom Olsson arbetar på Relda, Forslund Essbåt

Toms fighting face när han fräser ut gammal nåt i mahognydäcket från 1938. Foto Lars Olsson

Tillverkning av nya delar och montering går förhållandevis snabbt. Därefter ska allt impregneras med olja, mönja och målning. Allt i dubbla lager.

Lika jobbigt som nödvändigt

”Hela båten, och då menar jag verkligen HELA båten, varenda vrå, ströks med grundolja, minst två varv. Efter en veckas torkning ströks botten, utvändigt och invändigt, med två lager skyddande mönja. Från aktersoffan och bakåt ströks hon invändigt med kölsvinsfärg som ger ett snyggt och tåligt ytskikt. Det var betydligt jobbigare än vad man tror”, säger Tom när han beskriver hur de har gått till väga.

Komma åt under skrovet på en Forslundare

Det ser stort ut på bild. Men att komma åt i alla vinklar och vrår totalt 6 gånger är jobbigare än vad man tror. Foto: Lars Olsson

Det kan låta enkelt i skrift, men alla som genomfört ett liknande grundligt underarbete vet hur jobbigt arbete det är. Lika jobbigt som det är nödvändigt för ett hållbart och bra slutresultat.

”Man får åla och krypa runt i fackverket in under det låga akterdäcket. Genom att vi arbetade ute i tältet under vintern – så vara klädd i varma kläder, heltäckande skyddsoverall, gummihandskar, andningsmask och skyddsglasögon, och med pensel och burk i handen – är extremt obekvämt och väldigt fysiskt ansträngande. Och inte bara en gång, utan sex gånger – men bra blev det.”

Renovering av Forslund Ess-båt

Efter impregnering och målning av skrovet startar montering och inpassning av inredningen innan lackning påbörjas. Foto: Lars Olsson

Kromade originalbeslag – bästa julklappen!

ANNONS

Under oktober så smyger Lars undan RELDAS originalbeslag och lämnar in dem hos Excellent ytbehandling för omkromning. De blir den perfekta julklappen till Tom.

Omkromade originalbeslag Forslund Ess-båt

De omkromade originalbeslagen på väg att slås in till Julen 2013. Foto: Lars Olsson

Starta upp en motor från 1938 som inte varit igång på 30 år

I november börjar Tom snegla motorn. Forslund satte ofta i Fords marinkonverterade V8or i sina Essbåtar. Frågan är om den som ingick i köpet är något att ha eller måste de leta en ny motor? Topparna var bytta i efterhand (59A-B), men serienumret visade att motorn antingen var en sen -38a eller en tidig -39a.

Ett samtal med en tidigare ägare avslöjade dock att han bytt motor på 60-talet. Men inte desto mindre är det “en originalmotor”, dvs en Ford sidventil V8:a från rätt tidperiod och utrustad precis som Gidde Forslund gjorde då.

Ljudet efter 30 års tystnad

”Lagom till julhelgen var vi redo att göra ett första startförsök efter mer än trettio år i tystnad – lite startgas i förgasaren och hon gick igång direkt”, säger Tom stolt över starten vilket han gärna visar upp.

Efter viss inkörning och kompressionsprov gick motorn så bra att de beslutade att det inte behövdes några större åtgärder. De plockar nu ner motorn och rengör varje enskild del. Allt löst som kyllimpor, toppar osv läggs i bad av citronsyra.

Därefter målar de block och toppar i den mörka Ford-gröna färg som gällde 1938 på Forslunds Essbåtar. ”Så nära originalmotor man kan komma”, beskriver Tom den lyckade motorrenoveringen.

ANNONS
Renoverad Forde V8 sidventilare

Efter testerna tas allt isär och motorn målas snyggt Ford-grön som var originalfärgen 1938. Foto: Lars Olsson

Problemen med lackningen

Våren 2014 ägnade Tom framför allt åt ytfinish. Men han tappar nästan en månad på grund av strulande nåtmassa som inte ville torka så man sedan kan lägga fernissa.

Nåten vill inte torka inför lackning

Tom stöter på patrull med lackningen. Den vita nåten gifter sig inte med alla fernissor man provar.
Foto: Lars Olsson

”Fernissan vägrade torka på nåten trots att den suttit på däcket i mer än ett halvår. Vi provade flera olika fernissor men ingen ville torka. En sista chansning blev att stryka primer ovanpå nåten vilket är väldigt bakvänt. Tro det eller ej, men då torkade nåten snabbt och bildade yta så vi kunde lacka färdigt. Problemet var löst och nu var det kul att fernissa igen” säger Lars.

All lös inredning som garnering, durkar, sitsar och dörrar, fernissades i garaget. Totalt hann de med tio lager fernissa. Och trots förseningen så blir slutresultatet fantastiskt bra som ni ser på nedan bilder.

Slutmontering efter renoveringen av Forslund ESS-båt

Slutmonteringen av alla detaljer ombord på RELDA är det roligaste arbetet. Foto: Lars Olsson

Slutmontering och sjösättning

Nu återstod bara det roligaste arbetet – slutmontering av glas, relingslist, nykromade lanternor, alla beslag sedan redo för sjösättning.

ANNONS
Forslundare Relda före och efter renovering

Kolla vilken skillnad. Tom med hjälp av Lars gör denna renovering på bara ett år. Foto. Lars Olsson

“Sjösättningen gick fint, RELDA tog in lite vatten vilket vi räknat med då hon stått uppställd och delvis renskrapad i mer än trettio år. På friborden däremot fanns inte tillstymmelse till springor. Det var över förväntan”, säger Tom.

Det är fantastiskt att se den finish Tom och Lars fick ihop på bara ett år. För er som gillar klassiska träbåtar och specifikt Forslund Essbåt så är nedan bilder ögongodis:

Forslundaren Relda äntligen sjösatt

Äntligen sjösatt. Att starta igång henne och åka iväg var en upplevelse. Foto: Lars Olsson

Ta plats bakom ratten

Kolla vilken finish och underbar retrolyx. Lika fin som när hon lämnade Forslunds vard 1938. Foto: Lars Olsson

Idag är det tillgängligt för många. Men tänk att 1938 vrida om nyckeln till den här snygga ESS-båten. Då pratar vi om en verkligt exklusiv lyxracer. Foto: Lars Olsson

Har det varit värt det?

Så här åtta år efter renoveringen – har det varit värt allt arbete du lade ner på henne?

“Tveklöst ja, RELDA tycker jag har de snyggaste linjerna av de Essbåtar vi har sett.  Vi gjorde ett riktigt kap när vi hittade henne och det tog ett tag att inse hur stor potentialen var i henne” säger Tom. “Jag har inkl. köpesumman lagt ner drygt 150 000 kronor på henne. Och resultatet tycker jag själv är en av de finaste klassiska sportbåtar man kan hitta.”

ANNONS

Vad har dina bästa upplevelser varit med RELDA?

“Det är nog första sommaren 2014. Det var ju en ovanligt bra sommar och vi åkte runt hela skärgården. Överallt vi kom blev vi väl mottagna. Efter ett års intensiv renovering på kvällar och helger är det skönt att få så mycket bekräftelse. Alla uppskattar att man kommer med en riktig Forslund Essbåt och att man vårdar kulturarvet det representerar”

Ekonomisk uppsida

Att renovera och förvalta en veteranbåt handlar främst om en emotionell avkastning. Man kan inte alltid aldrig räkna med att få igen de pengar man plöjer ned i projektet. Men med en klassisk lyxracer som RELDA är det troligtvis annorlunda.

“Räknar vi in allt jag lagt ner under de åtta åren jag haft RELDA så har hon kanske kostat någonstans mellan 200 000 – 250 000 kronor”, säger Tom. “Jämför jag med vad fina renoverade klassiska båtar kostar på Blocket så tror jag inte att jag förlorat pengar i varje fall.”

En relativt ny och snygg daycruiser runt 23-24 fot kostar idag 400 – 700 000 kronor och då får man förvisso en relativt ny båt, men som saknar själ och patina. Tyvärr är fallhöjden i priset ganska stort.

Köper man en klassisk lyxracer som en Forslund Essbåt och lägger ner det engagemang och tid som Tom och Lars gjort så har man en båt som aldrig kommer tappa i värde. Förutsatt att man sköter om henne förstås.

För att åka i denna svenska klassiker är en känsla få förunnat. Det är vackert, det låter vackert och oavsett vilka preferenser man har så väcker hon en oemotståndlig beundran oavsett vart hon kommer.

Ett stort tack till Lars Olsson för bidrag med bilder och text till denna artikel.

ANNONS

Fakta RELDA

Relda, nyrenoverad Forslund EssbåtBåttyp: Forslund Essbåt, Racer
Konstruktör: Gideon Forslund
Byggnadsår: 1938
Varv: Forslunds varv
Ort: Marieberg, Stockholm
Material: Hondurasmahogny
Längd: 6,75 meter
Bredd: 2,15 meter
Motor:Ford sidventil V8 59A/85 hk, 1938
Fart: 24 knop

2104 K-märktes RELDA av Sjöhistoriska Museet

Gideon Forslund, Essbåtens skapare

Gideon Forslund ombord på en essbåtEssbåtarna konstruerades 1929 av Gideon Forslund (1889 – 1954) med inspiration av amerikanska passbåtar som exempelvis Chris Craft och GarWood.

Forslund experimenterade med konkava bottenformer på akterskeppet. Genom en konkav akter kunde han få motor och drivlina något mer vågrät och samtidigt få en lägre motorinstallation.

Namnet Essbåtar kommer från varvets närhet till Essinge öarna och de hade flera modeller som exempelvis ruffbåten Esskryssaren och den mindre sportbåten Essungen.

Sonen Owe fortsatte bygga Essbåtar när han 1945 tog över varvet efter kriget. Den sista Essbåten ”Nounourse” byggdes 1958/59 med tillverkningsnummer 94. Nounourse finns kvar idag och är MYS-registrerad, liksom sexton andra Essbåtar.

Forslunds varv i Marieberg revs 1960 för att lämna plats för ny bebyggelse. Gideon Forslund avled 1954, 65 år gammal.

Vill du läsa fler artiklar om klassiska båtar från MYS, Motor Yacht Society så hittar du de här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]