När vi här i norr idag försöker få snurr på el som drivmedel till sjöss, har redan Österrikiska Frauscher byggd elbåtar i över 60 år.
Elbåtspionjärerna från alperna
Mest läst i kategorin
Det var Engelbert Frauscher som 1927 började det som nu – 95 år senare har vuxit till Frauscher Bootswerft, en av Europas stora tillverkare av klassiska runabouts.
Började i huvudstaden
Varvet började sin bana i Österrikes huvudstan Wien, men i takt med att verksamheten växte, flyttade varvet till Gmunden 1946 där det har legat fram till att dagens moderna varvsanläggning invigdes i Ohlsdorf 2012.
Redan tidigt väcktes miljödiskussionen i de känsliga insjöarna i Alperna till dagens noll-utsläpp. Detta har på ett direkt sätt satt press på de tillverkare som sedan decennier byggt båtar till alp-sjöarnas livliga båtliv.
Tidiga el-pionjärer
Fraucher började därför redan 1956 att exprerimetera med el-drift och har idag ett brett utbyggt eldrivet modellprogram där Frauscher 650 Alassio är den som bär mest klassiska linjer och som också är den mest sålda eldrivna båten i Europa.
Båten är planerad som en klassisk runabout med plats för fyra sittande i sittbrunnen och två passagerare som kan sträcka ut sig på soldäcket. Under soldäcket ryms elmotorerna. Här kan du välja storlekar från 4,3 kW upp till 60 kW, vilka ger max-farter från 12 km/h upp till 33 km/h och med en räckvidd upp till 79 km.
Båten har dimensionerna 6,50 x 2,17 m och byggs för hand på varvet och håller en mycket hög kvalitet och finish.
Läs mer här om:
Frauscher 650 Alassio
Dessa blev årets elbåtar 2022
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.