Efter tre års Corona-frånvaro, stängde en relanserad båtmässa i söndags efter att drygt 51.000 personer vallfärdat ut till nypremiären i Älvsjö.
Elbåtarna gladast på nypremiär av Allt för sjön
Mest läst i kategorin
Allt för Sjöns framtid har blivit en snackis efter att den varit stängd i tre år. Så det var med viss försiktig nyfikenhet hos både utställare och besökare som mässan slog upp sina portar för.
Och nu – 10 dagar senare – så kan 51000 besökare bekräfta att Allt för sjöns funktion som öppnande av den kommande båtsäsongen fortfarande fungerar.
Men frågan är hur mässan som köpmarknad kommer fungera i framtiden?
Glada el-toner
Den starkaste lovsången hörs från elbåtssidan. Denna marknad fanns ju knappt när Allt för Sjön tvingades Corona-stänga för tre år sedan.
Det segmentet har under frånvarotiden vuxit sig till en ny allt starkare spelare på den svenska båtmarknaden.
Detta var alltså första gången som elbåtsproducenterna visade upp sig på Allt för sjön, och mottagandet blev över förväntan. Både X-Shore och Candela är mycket nöjda med det mottagande de fick.
Intresset för både deras båtar och för den nya framdrivningen var stort hos besökarna. Inga direkta orders tecknades direkt på mässan men signalerna var goda inför framtiden.
Hos utställarna av mer “traditionella” båtar, delades åsikterna i två läger. De tillverkare och importörer som inte har ett eget showroom på hemmaplan, ser fortfarande Allt för sjön som ett bra tillfälle att kunna visa upp sina produkter på.
Dyra omkostnader
De som dock har egna lokaler att visa båtarna i året om, låter mer tveksamma om det är värt både mödan och pengarna att delta, när de flesta kunder ändå kan titta på båtarna året om på företagens hemmaplan.
I tillbehörshallen hördes ett lika stort spektra av åsikter där skalan från mycket nöjda till besvikna täcktes. Där mycket goda affärer parades med oro för mässans framtid.
Hur ser framtiden ut?
Att Allt för sjön är ett vårtecken lika efterlängtat som den första tussilagon, är nog säkerställt .
Men frågan är hur denna tidiga båt-vår-blomma ska se ut för att den ska fortsätta vara ett livskraftigt vårtecken, det är nog den hemläxa som mässledningen får jobba med framöver.
Läs mer:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.