Sveriges nya miljövänligare standardbensin, E10-bensin, kan vara skadligt för många båtmotorer. Detta rapporterar Sveriges Radio.
E10-bensin problematiskt för många båtar
Mest läst i kategorin
Från och med 1 augusti blev E10-bensin marknadens nya standardbensin. Det nya drivmedlet är miljövänligare än den tidigare 95-oktaniga varianten och innehåller upp till 10 procent etanol.
Bytet till E10-bensin är en av Sveriges åtgärder för att bli klimatneutralt 2045.
Särskilt skadligt för äldre båtmotorer
Ersättningen innebär inget problem för de allra flesta bilar, men däremot kan den nya bensinen leda till skador för många båtmotorer.
E10-bensin är särskilt skadligt för äldre båtmotorer, vilket innebär att inte alla båtar kan köra på den miljövänliga varianten.
Därför erbjuder bland annat Macken i Sundet i Nacka utanför Stockholm bara bensin med 98 oktan, trots att den är mindre miljövänlig. Mille Nylander, ägare till macken, berättar i Sveriges Radio att de äldre motorerna helt enkelt inte verkar tycka om etanolet i E10-bensin.
Dyrt att investera i nya pumpar
Ingemar Kristensson från oljefirman J Kristensson AB berättar om problemet. “Sjömacken har ju bara en tank så att investera i nya pumpar för att ha två sorters bensin går ju inte för en säsong som bara är två till tre månader”, säger han.
Lyssna på hela reportaget på Sveriges Radio.
Läs mer: Lista: Här är bilarna som klarar E10 – kan bli dyrt
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.