Dagens PS

Dyra julklappar – sjöfarten sjunker mot röda siffror

sjöfarten
Det ser inte lovande ut för den globala sjöfarten. (Foto: Claudio Bresciani/ TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 13 nov. 2023Publicerad: 13 nov. 2023

Konsumenterna håller hårt i sina plånböcker. Samtidigt skenar kostnaderna för den globala sjöfarten som ser ut att gå en tuff vinter till mötes.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter pandemin fanns det åter ett stort behov av att skicka varor kors och tvärs över världshaven. Genom den allt hårdare ekonomiska situationen är det dock allt fler konsumenter som noga tänker igenom sina utgifter och helst inte vill betala för dyra fraktkostnader.

Det leder till ökad konkurrens bland spelarna på marknaden. Samtidigt blir kostnaderna som bolagen redan har inte billigare, snarare tvärtom, med stigande bränslekostnader och räntor som går upp. Det är en ekvation som skaver ordentligt inom den kommersiella sjöfarten som nu rör sig mot röda siffror.

Dyrare genomfarter

Som om det inte vore nog kommer det kosta mer för fartygen att ta sig igenom kända passager som Suezkanalen och Panamakanalen – där problemet vid Panamakanalen ser ut att hela tiden förvärras. 

Det är trafikstockningen, som uppges vara orsakad av torka sedan i våras, som gjort att vattennivåerna vid kanalslussen är extremt låga. Väntetiden är därmed runt tre veckor för de fartyg som vill ta sig genom den kända kanalen.

“Jag är verkligen oroad över de kommande 24 till 36 månaderna,” uppger Rolf Habben Jansen, vd:n för Hamburg-baserade Hapag-Lloyd AG.

“Vi kommer att se en nedgång.”

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Sjöfarten oroad över priskrig

Bolaget, tillsammans med andra toppspelare som Maersk, uppger att de kommer skära ner på sina utgifter framöver och samtidigt är vd:arna oroade över det priskrig som nu har påbörjats bland jättarna, berättar Fortune.

ANNONS

CMA CGM:s finanschef Ramon Fernandez uppgav till reportrar i slutet av förra veckan att “varje aktör måste vara ansvarig för att se till så att marknaden förblir rimlig med priser som är relativt låga.”

“Priskrig skadar inte bara de som startar dem utan alla efter ett tag.”

Frågan är därmed vem som kommer få betala slutnotan, och om det är konsumenterna som får extra dyra julklappar i år.

Läs även:

Suezkanalen höjer avgifterna rejält – Dagens PS

Kapplöpning om utsläppsfri sjöfart med ammoniakmotor – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]