På våren 1929 föddes drömmen om att under svensk flagg få slå det absoluta fartrekordet till sjöss. Det tog 83 år att förverkliga visionen Sverige, men 2012 var hon klar. Men vad har hänt sedan dess?
Drömmen om Sverige och rekordet på 100 knop
Mest läst i kategorin
Minns du känslan från julafton när du var nio år? När du hade önskat dig den där stora tågbanan och när det under granen låg ett paket som såg ut att stämma.
Det var hårt. Det var stort och det hade den formen att du kunde börja tro att drömmen om en framtid som modellstins nog låg inom räckhåll.
Jag minns känslan. Och jag minns också hur rädd jag var att öppna paketet. För så länge som det inte var öppnat, så levde drömmen. I samma ögonblick som pappret revs av, så visste jag.
Var det drömmen eller var det pappa som på ett finurligt sätt hade slagit in en trist jacka?
En dröm blev sann
På bryggan som jag stod på den dagen 2012, kom julaftonkänslan tillbaka. Jag stod och tittade på Sverige – båten som jag inte ens i mina vildaste fantasier trodde skulle kunna bli verklighet.
Båten som på alla sätt är det värsta (läs bästa) som svensk motorbåtsindustri någonsin funderat på att förverkliga.
Båten som i sin rena uppenbarelse skrämmer barn till sina mödrars famn, som får hästar i sken men som också får all världens petrolheads att dregla drömskt.
Som får alla båtdrömmar att med ett ens bli förverkligade.
Sjösatt och körklar
Där vid bryggan låg hon nu. Synnerligen verklig och jag skulle få åka med. Drömmen, som för bara två år sedan endast hade varit en ritning i tidningen Svensk Motor Tidning från 1929, var nu förverkligad.
Men mitt i mitt fånleende så tvekade jag. Ville jag verkligen öppna paketet och syna drömmen?
Två motorstarter senare fanns det ingen återvändo. Jag stod på fördäck och kände hur mahognyfibrerna gnuggade sig mot varandra när de dubbla Rolls Royce-motorerna stod och gick på sin underbara 56-liters-tomgång.
Kände genom mina strumpförsedda fötter hur hela konstruktionen liksom satt i väntläge – som en hopkurad katt innan det stora språnget ska tas. ”Loss för” och ”loss akter” och sedan fälldes spakarna till framåt och vi var iväg.
Sverige var båten som skulle slå världen med häpnad. Ritad av Ruben Östlund på beställning av några bättre bemedlade herrar inom Kungliga Motorbåt Klubben.
Rubens uppdrag var enkelt och konkret; konstruera en båt som har kapacitet att slå amerikanen Gar Woods absoluta fartrekord till sjöss som julen 1928 låg på 89,4 knop.
Presentation på båtutställningen 1929
Med en racerbåtkonstruktörs iver och idoghet anföll Östlund uppgiften och några månader senare kunde Svensk Motor Tidning högtidligt presentera projektet i tidningen samt på Kungliga Motorbåt Klubbens båtutställning i Liljewalchs konsthallar.
Projektet hade självklart fått namnet “Sverige” för att på ett lagom rojalistiskt sätt kunna möta Gar Woods Miss America-båtar på en förväntad framtida tävlingsbana ”over there”.
Projektet väckte otroligt uppmärksamhet bland publiken. Tänk om vi, från lilla Sverige, skulle kunna åka över och ge den där Gar Wood på nosen med en båt ritad och byggd av svenskar.
Tyvärr väckte snart en annan nyhet ännu större uppmärksamhet – börskraschen på Wall Street undgick ingen och tankarna och idéerna om en svensk rekordbrytare lades på hyllan.
Om inte artikeln om Sverige hade publicerats i Svensk Motor Tidning så hade den förmodligen glömts för alltid.
När så intresset för klassiska racers började spira i Sverige hittade någon artikeln om Sverige i Svensk Motor Tidning och sedan dess har drömmen om att förverkliga henne funnits i varje entusiasts visionsvärld – men utan att någon trodde på att det skulle kunna bli verklighet en dag.
Drömmen blev verklighet
Verkligheten var dock extremt närvarande när Patrik från 100 knop AB, som idag äger båten, fällde de två spakarna och de 2600 Rolls Roycehästarna matades fulla med bensin.
Vrålet från de 24 raka piporna var underbart i all sin förskräcklighet. Båten hoppade vigt upp i plan och vattenstänk och det mesta av motorljuden lämnade oss i aktersvallet.
Skidglasögonen trycktes mot mitt pannben och hörselkåporna med intercomen i kändes som de skulle lämna mitt smala huvud. Patrik matade på gasen och vattnet flög under oss i en fart jag aldrig tidigare upplevt i träbåt.
Att köra henne är ett arbete. Patrik fick ständigt parera med ratten till det lilla för-rodret eller med gasen till de dubbla Rollsarna bakom ryggen för att hålla balansen. Svängarna är inte slalomåkarens.
Styr med motorerna
Majestätiskt men försiktigt drog Patrik av på innermotorn och Sverige lät sig makligt ändra kurs. Det såg ut och kändes som Sverige har tre roder att hantera – de dubbla motorerna samt det enda ”riktiga” rodret under fördäck.
Och detta skulle skötas med förarens två händer i en fart som vida översteg normal motorvägshastighet…
Men på rätt kurs och med balansen i rätt trim är hon ett lok. Dagens krabba sjö gav henne lagom med luft under botten och hon tuggade i sig allt som kom i hennes väg.
Det sägs att hennes syster Svalan körde över en mås under jungfruturen. Nu i Sverige förstår jag precis att det kan ha varit sant. Doppingen för om oss får anstränga sig ordentligt för att hinna undan när loggen klättrar upp till svindlande 73 träbåtsknop.
73 knop med träbåt
Japp – du läste rätt – 73 knop med träbåt och två V12-or konstruerade i slutet på 1920-talet som drivkällor.
Upplevelsen som Sverige bjuder på är helt enkelt obeskrivlig. Kameran gick på högvarv men med ett resultat som känns ganska så flyktigt. Att hitta fokus i 73 knop är en uppgift som krävde sin man.
Men att ta in upplevelsen att krossa vatten med en racer som skulle ha byggts för 84 år sedan, men som först 2012 blev verklighet, är något som endast kan beskrivas fantastiskt.
Utmanaren Miss America VIII
Syftet med att realisera denna fantastiska båt var ju främst att just göra det. Att förvekliga en 84 år gammal dröm. Men sedan fanns det ju faktiskt även en tanke att utmana Miss America VIII, som var den båt som Sverige då skulle kört mot och som faktiskt fortfarande finns kvar.
89,4 knop är siffran som Sverige skulle behövt slå för att såhär i efterskott skriva in sig på baklängeshistoriens böcker. Och jakten på detta växte sig starkare under de första åren efter hennes premiärsjösättning.
Men det kom saker emellan. Först en propelleraxel som krökte sig med resultatet att propellern borrade ett prydligt hål i botten så Sverige sjönk utanför Sandhamn.
Båten bärgades och återställdes, men vägbulorna fortsatte komma.
Sjönk en andra gång
Vid en Shoot out under Power Boat Weekend 2015 tillsammans med moderna muskelbåtar, var Sverige precis uppe i 80 knop då en våg överraskade besättningen och båten voltade i längsled och sjönk.
Detta hade kunnat bli slutet – både för båten i sig men också för de som var ombord vid olyckan. Dock var även turen också med ombord, så besättningen kunde plockas upp ur vattnet utan livshotande skador.
Båten var dock försvunnen under en vecka innan hon återfanns liggande uppochned en bra bit bort från olycksplatsen.
Idag är både båt och besättning återställda. Men Sverige har dock inte varit i sjön efter detta. Drömmen om de 100 knopen har lagts på framtiden.
Hon är dessutom inte så mycket till båt att använda i dagligt båtägande, utan är nog mer att jämföra med ett idrottsredskap än en egentlig båt.
Men hon finns – om än slumrande. Och det vore ju otroligt roligt att så småningom ta över henne till USA och visa att det svenska stålet biter än.
Så vill du vara med om att göra detta möjligt, så ligger det en båt på ett varv och bara väntar på att aktiveras.
Data Sverige
Konstruktör Ruben Östlund, 1928-29
Varv, byggare Johansson & Son, Holmsund
Byggn år: 2011-12
Längd 8,90 m
Bredd 2,40 m
Material Mahogny på ekspant
Motorer 2xRolls Royce Meteor, 2×1600 hk
Fart 80 knop
Merläsning:
Ivar Kreugers Svalan gjorde över 50 knop
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.