Inte vilken Smith som helst
Phil Wood var inte vilken mr Smith som helst. Som bror till multimiljonären och båtkonnässören Gar Wood och även anställd i broderns framgångsrika företag, fanns både pengar och möjligheter till att göra det som föll honom in.
1933 körde Gar Wood sitt sista race när han försvarade titeln som världens snabbaste och framgångsrikaste båtracingförare. Han pensionerade sig från tävlandet och fokuserade på att bygga många ikoniska modeller – däribland den underbara minstingen Speedster. Foto: GarWood.com
Så 1934, då någon dam med det lilla extra lockade den unge Woods åtrå, ritade han en ny enbrunnars däckslayout på Gar Wood-varvets storsäljande tvåbrunnars 16-fotare och beställde en sådan båt av båtbyggarna på varvet.
Båten blev byggd, men hur det gick med Woods åtrå – om båten väckte det intresse han hade hoppas på – det är idag en okänd kunskap. Den lilla racern, som Wood döpt till Speedster, användes emellertid flitigt på vattnen kring varvet.
Så närs drömmen att bygga en egen Speedster. En replika av en av båtvärldens riktiga ikoner. Självklart även med Gar Woods två maskotar – två teddybjörnar med flytväst. Foto: Anders Værnéus
En av Gar Woods mångårige kunder var Frederick Bourne, kommodor för den ärevördiga Thousand Islands Yacht Club och en stor motorsportsivrare.
Vid ett besök på varvet, fick han syn på Speedstern och föll pladask för konceptet. Telefonerade hem till några av lekkamraterna uppe i hemregionen och kunde sedan på stående fot beställa fem speedsters för sig och hans mycket förmögna vänner i de magnifika sommarvillorna runt huvudorten Clayton.
Båtarna skulle bilda en entypsklass där alla kunde tävla mot varandra på lika villkor och med exakt samma förutsättningar.
Nästan 80 år senare, står Ljungsbro-bon Bosse Wahlström på Antique Boat Museum i Clayton framför Miss Behave, en av de Speedsters som Bourne beställde våren 1935.
Bosse fångas av exakt samma hänförelse och fascination av den lilla racern som Bourne gjorde vid sitt besök på Gar Wood-varvet.
Den här ska jag bygga själv
Beslutet var även det lika snabbt taget som Bourne hade gjort – en sådan skulle Bosse ha. Men den skulle han inte beställa från något varv – denna skulle han bygga själv.
En bra start är en relativt smäcker Chevrolet V6 på 210 hästar. Den kommer få fart på den lilla 75o kilos Speedstern. Kolla batteriboxen i trä och finishen. Mumma för själen. Foto: Anders Værnéus
–Jag gillar att ge mig själv utmaningar, säger Bosse idag, när båten ligger klar och mullrar vid bryggan. Jag hade aldrig tidigare byggt någon båt, så det var väl dags att testa på hur svårt det egentligen kunde vara.
Digitaliserade ritningar
Via nätet fick Bosse kontakt med Australiensiska Classic Wooden Boat Plans som sedan länge hade digitaliserat Speedsterns originalritning.
– Det var ett riktigt bra köp, säger Bosse. När ritningssatsen kom hem så visade det sig att den var komplett in i minsta detalj där varje bit hade sin egen ritning som det bara var att föra över på det material jag ville använda. Pedagogiskt och välplanerat, så det var bara att sätta igång.
Gar Wood byggde alltid i yppersta kvalitet på alla detaljer så det fanns inget annat val än att gå “all in”. Ett fantastiskt bygge. Foto: Anders Værnéus
Garaget blev ett varv
Sätta igång innebar att storrensa garaget och döpa om det till varv. För att förenkla byggprocessen valde Bosse att följa rekommendationerna att bygga båten med botten upp.
Om kvällarna så drog Bosse sig nedåt garaget och började malla, sågade och skruvade, limmade och fotograferade. Och det tog inte många veckor förrän formerna av en Gar Wood Speedster började fylla upp garaget.
-Eftersom jag är en projektmänniska och dessutom en ganska så envis sådan, gav jag mig den på att försöka göra allt på båten själv, säger Bosse. Visste jag inte hur jag skulle göra, hade jag alltid en kamrat som kunde grejjerna och som hade kunskap nog att lära mig knepen.
Så samtidigt som själva träskrovet tog form i garaget, svetsades det, filades och samlades prylar. Det som kunde produceras hemma gjordes hemma. Behövde det mer verktyg hämtade Bosse det hos en verkstadsägande lekkamrat.
-Då jag eftersträvade att min båt skulle bli så lik originalet som möjligt, valde jag att beställa vissa originalbeslag från USA, säger Bosse.
Klassiska Gar Wood ventiler
Det var framför allt de så Gar Wood-typiska ventilerna på däck som jag ville ha korrekta. Beställde därför hem fyra stycken från Al Schinnerers California Classic Boats. Det var definitivt inget billigt nöje, men oj så fina de var när de kom.
Doften av hav, varm fernissa och läder i kombination med blå himmel och händerna på ratten i din egenbyggda Gar Wood klassiker. Bosse Wahlströms dröm gick i uppfyllelse Foto: Anders Værnéus
När kommondorens förmögna kamrater i Claytons närhet fick hem sina nybyggda Speedsters från varvet i Maryland, blev det namngivning av de läckra racerbåtarna.
Ett klassiskt namnprefix på tävlingsbåtar i det stora landet i väster är ”Miss” följt av valfritt anknutet namn.
Humor bakom Miss-namnet
Pojkarna bakom rattarna på de nybyggda Speedster-båtarna hade dock lite mer humor än gängse namngivare och gav båtarna namn med ordlekar kring just Miss-prefixet.
Den mest namnkunnige Speedster-ägaren och den som också varit en av de drivande bakom klassens tillblivelse tillsammans med nämnde Bourne, var godisfabrikören Edward Noble, som fyndigt döpte sin racer till Miss Behave.
Trenden var satt och de följande Speedster-båtarna fick namn som Miss Adventure, Miss Chief och überfyndiga Miss Conduct.
Detta satte självklart Bosses tankar i rörelse. Trenden med fyndiga ”Miss”-namn var ju tvungen att följas. Det blev många timmars ordliste-googlande efter ett passade namn för den allt mer realiserade racern i garaget.
Bosse igen: -Det var ett evigt ordlekande. Hur långt skulle jag våga driva det. Ville ju ha ett namn som både matchade originalens, men som också var lite kaxigt och utmanade.
Så där ja – en namn passande en riktigt cool speedster. Foto: Anders Værnéus
Slutligen fastnade jag för ordet Misdemeanour, som är ett enklare brott – eller ett grövre bus – som maximalt straffas med böter.
Och detta med bus, tyckte jag passade en Speedster. Så stavat på rätt sätt så blev det alltså Miss Demeanour. Och så fick hon heta.
Vändning inför Fri Fart 2011
Det var en stor dag då Bosse nöjt kunde konstatera att skrovet nu var klart. Eftersom garaget var trångt och möjligheterna till att vända båten inomhus var obefintliga, fick Bosse för första gången se sin båt i dagsljus och på rätt köl på samma dag.
Hon ligger perfekt balanserad i sjön. Foto: Anders Værnéus
Vändningen skedde också ungefär samtidigt som Fri Fart på Göta kanal gick 2011, och där premiärvisade Bosse det färdiga skrovet för första gången inför publik.
-Under Fri Fart fick jag frågan om jag skulle vara klar till kommande års aktivitet. Och eftersom jag är lite av en tävlingsmänniska, så hörde jag självklart mig själv säga ja på det, berättar Bosse. Så med det löftet lagt, var det ju bara att sätta igång och jobba.
Knappt ett år senare var hon klar. En stolt Bosse kunde lasta den egenhändigt byggda båten på den egenhändigt byggda trailern och lämna garaget…, eh förlåt, varvet i Ljungsbro, och styra mot Rimforsa och premiärsjösättningen.
Bosse Wahlström har all anledning att vara nöjd med resultatet. Foto: Anders Værnéus
-Jag hade förberett mig mentalt på att det skulle bli en lista på alla de saker som jag skulle behöva åtgärda efter jungfruturen, säger Bosse. Men pappret förblev tomt – allt fungerade förvånande bra.
En exklusiv skara av ägare
Det blev en premiärtur att komma ihåg till memoarerna. Med solbrillor på näsan och fartvinden i håret jobbade V6-an under det långa fördäcket allt högre upp i fartregistret. Runt 40 knop så stannade den och Bosse var mer än nöjd.
Dryga 40 knop i en liten Gar Wood Speedster tillsammans med en ljudbild som får petrolheads gröna av avund. En fantastisk upplevelse. Foto: Anders Værnéus
Nu var han medlem av ett ytterst exklusivt sällskap av rikingar, sportstjärnor och entusiaster som alla har det gemensamt att de har ägt och kunnat ratta sin egna Gar Wood Speedster.
Fakta:
Namn: Miss Demeanour
Längd: 5 m
Bredd: 1,7 m
Vikt: 750 kg
Motor: Chevrolet V6, 210 hk
Fart: 40 knop
The Speedsters
Det kom att byggas ett dussin läckra små Speedsters mellan åren 1923 och -38. I stort sett alla levererades upp till Clayton för att vara med att tävla med sina syskon på St Lawrencefloden.
Idag är dessa originalbåtar hett eftertraktade villebråd på marknadeneftersom det bara blev de 12 som byggdes.
Bygg din egen Speedster
Men Speedsters finns det många av. Redan på 1950-talet byggdes de första replicorna och idag vet ingen hur många som egentligen finns. Det enda svaret som kan ges är att de vida överstiger antalet originalbåtar.
Vill du också bygga en egen Speedster finns allt material du behöver.
Originalritningen köper du från Antique Boat Museumi Clayton (www.abm.org) och byggritningen hämtar du enklast hem från australiensiska www.classicwoodenboatplans.com.
Sedan är det bara att sätta igång.
Miss Behave är en av de få kvarvarande original-speedsters. Tillhör idag Antique Boat Museums samlingar i Clayton. Foto: Bo Wahlström