Dagens PS

Veckans drömbåt - nya heta Oceanis 40.1

Oceanis 40.1, en ny läcker fransyska
Men en unik skrovlinje och en bredd som slår alla i denna storleksklass så har konstruktören av nya Oceanis 40.1 fått fram en vinnare. (Foto: Beneteau Group)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 05 aug. 2021Publicerad: 29 maj 2021

Intresset för segling har fått ett ordentligt uppsving under pandemin. Många har valt att skapa sin egen kontemplativa fristad på havet. En av de båtar som är lämpade för just det är nya läckra fransyskan Oceanis 40.1 som nyligen utnämndes till “2021 års bästa segelbåt under 50 fot” av ansedda Sail Magazine.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Trenden under de senaste åren har varit ”ju större desto bättre” och vi har sett en tillströmning av relativt oerfarna seglare som köper segelbåtar mellan 42 – 52 fot. Men är verkligen en större båt bättre?

Det ställer högre krav på skepparen och att det alltid finns en engagerad besättning ombord. Och för många svenska skeppare, inklusive undertecknad, är det viktigt att kunna hantera båten själv.

Denna vecka tar vi oss en titt på nya Oceanis 40.1, en uppfriskande och nytänkande modell från det franska familjeföretaget Beneteau.

Standardlösningen med rullmast och självslående fock gör att man utan vidare klarar att hantera henne som ensam skeppare ombord.

Oceanis 40.1 skrovlinje

Med “bruten” skrovlinjen har Marc Lombard lyckats skapa en båt med mycket stor volym utan att de ska påverka seglingsegenskaperna. För vårt nordiska klimat så uppskattar vi de stora ljusinsläppen i skrovet.  (Foto: Beneteau Group)

Stor volym med bra seglingsegenskaper

Designern bakom skrovet på nya Oceanis är Marc Lombard som även ritat några av Oceanis större modellerna. Målet har varit att skapa en båt med stor volym utan att det påverkar seglingsegenskaperna. Och på den punkten kan vi konstatera att de har lyckats förträffligt.

Garanterat den bredaste aktern i gästhamnen. Vi kan anta att man inte blir helt populär om man väljer att lägga till med aktern mot bryggan? Bredden gör att man får den största sittbrunnen i denna storleksklass. Bra sociala ytor där det blir enkelt för besättning att röra sig mellan roder och upp över däcket. (Foto: Beneteau Group)

Oceanis 40.1 är över 4 meter bred. Till och med 4,18 meter, vilket innebär mer än en tredjedel av längden på 11,99 meter. Den stora bredden och den brutna skrovlinjen har skapat en mycket stor volym under däck. Att kliva ner i salongen känns snarare som att gå ner i en 45-fotare.

ANNONS

Byggd för umgänge

Tack vare bredden har sittbrunnen blivit riktigt stor. Den är dessutom lång och placerat så långt akteröver som möjligt. Hade det inte varit för den höga pushpiten så hade risken varit stor att man skulle falla över bord. Det är helt enkelt svårt att komma längre akteröver.

Oceanis 40.1 uppsikt över däck

Mycket stor sittbrunn för sin storlek. De två rodrens placering är mycket långt akteröver vilket gör att skepparen får en mycket god uppsikt över hela däcket och båten. Det gör att Oceanis upplevs betydligt större än båtar i samma storleksklass. I underredet till sittbrunnsbordet har man placerat livflotten (tillval). En riktigt smart och säker lösning som borde vara standard och som vi hoppas att fler tillverkare tar efter. (Foto: Beneteau Group)

Som skeppare vid rodret gör det att man får en placering med unik uppsikt över hela det stora och välplanerade däcket. Något som gör att Oceanis 40.1 upplevs betydligt större än sina 11,99 meter i längd.

Och varför just 11,99? Jo, en anledning är att det finns en tydlig prisskillnad på många Marinor i medelhavet på båtar över 12 meter. En annan anledning som passar oss nordbor är att vi kan framföra båten utan skepparexamen.

Största salongen på båt under 12 meter

Bredden på skrovet skapar inte bara volym i sittbrunnen utan även i salongen. Där är hon hela 3,75 meter bred och med en takhöjd  upp till två meter skapar det en stor och voluminös salong. Garanterat den största salongen på en båt under 12 meter.

Man har till och med kostat på sig en en U-formad lösning för både soffgrupp och pentry mot varandra. Något som vi inte hittar på några andra båtar i den här storleksklassen.

Är det bra då? Nja, personligen hade jag valt en L-formad pentrylösning som gjort att gångytan mellan trappan med till salongen och den förliga kabinen/kabinerna hade varit bredare.

ANNONS
Oceanis salong

Garanterat den största salongen på en segelbåt under 12 meter. Oslagbar volym och mycket stor plats kring det stora bordet. Snickeriarbete enligt fransk och tysk standard, dvs funktionellt, underhållsfritt och praktiskt. Men långt ifrån den nivå och känsla vi får från de svenska kvalitetsvarven. (Foto: Beneteau Group)

Då hade man kunnat ha ryggstöd på rörliga “dubbelpallen”  och fortfarande enkelt ta sig förbi till den förliga kabinen. Men och andra sidan är det ett “lyx-problem”, det finns värre saker i livet än att fått sitta på pall om man är fler än fyra vid middagsbordet.

Då hon är byggd för varmare klimat så har man valt att minimera ljusinsläppet och värmestrålning från taket för att i stället lägga fönster i sidorna på skrovet. Det finns en standardlucka i mitten av salongen och sedan två mindre på vardera sidan. För oss på nordiska marknaden räcker det alldeles utmärkt.

Gott om plats för matlagningsintresserade

Pentryt är lika stort som i en ordinär tvårummare i centrala Stockholm. Det innebär att du kommer få in det mesta och lite till när det gäller förvaring av glas, tallrikar och allt som behövs för att ta med sig matlagningsintresset till sjöss.

Pentry ombord på Oceanis 40.1

Här finns allt man kan önska sig när det gäller matlagning ombord. Spis med ugn och en smart kyl delat i två delar. En övre del med lucka och den undre med vanlig dörr. (Foto: Beneteau Group)

Men matlagningen sker bäst i hamn eller i lugnare vatten. Pentryt saknar ordentliga handtag och grabbräcken att hålla i om man skall laga mat till en hungrig besättning till havs. Något man bör komplettera med om man planerar längre havsseglingar eller en vända på Gotland Runt.

Medvetet eller inte så har fransmännen skapat ett “tomt” utrymme mellan stöttan till mastfoten och köket mot det förliga skottet. Hade vi seglat henne hade det blivit platsen för drickabackar eller en sophink modell större. Eller så åtgärdas det med diverse tilläggsbeställningar från fabrik.

Gott om förvaring för porslin och matvaror. Här får man plats för en ordentlig semester med 6-8 personer ombord. (Foto: Beneteau Group)

ANNONS

Bra stuvutrymmen i salongen

Det saknas inte stuvutrymme ombord. Massor av praktiska stuv även under soffan och plats bakom ryggstöden. Perfekt för vattentäta lådor med verktyg, riggmaterial, siliconspray, spinnackertejp och allt annat som vi seglare samlar på oss.

Plats för att stuva i Oceanis 40.1

Med många ombord så ökar kravet på smarta stuvutrymmen. Här är några smarta lösningar som ni hittar i salongen. (Foto: Beneteau Group)

Det som är svårt att tro att man är ombord på en 40-fotare när man befinner sig i salongen. Generellt en mycket bra disposition och användning av tillgängligt utrymme. Här finns ordentlig plats för sociala samkväm och att tillbringa semestern ombord.

Förliga kabin – ägarhytten

Oceanis 40.1 erbjuder hela fyra varianter på inredningen. På den skandinaviska marknaden är varianten med tre kabiner och en toalett den som säljs mest.

Smaken är som baken, det finns många fördelar med två toaletter. Då får man en stor förlig kabin med ordentlig säng och egen toalett.

Mastercabin Oceanis

Gott om plats i den förliga “ägarkabinen”. Just denna bild är från versionen utan förlig toalett vilket vi tror att de flesta köpare kommer välja. Gott om förvaring i garderober och under sängen. plats för böcker och småprylar i de övre hyllorna. Bra ljusinsläpp. Det är så här man vill bo ombord. (Foto: Beneteau Group)

De en eller två (beroende på version) akterkabinerna är av europeisk standardklass, dvs liten garderob på styrbord eller barbord sida. En ganska bred längsgående koj. Till skillnad från många andra båtar i samma storlek så har Oceanis valt att lägga in ett “skrovfönster” även i de aktre kabinerna.

ANNONS

Trevlig lösning och det minskar den instängda känslan man annars ofta får i dessa kabiner. Det lilla öppningsbara ventilationen mot sittbrunnen hade, om vi fått önska, varit något större.

Gästhytt ombord på Oceanis

Här har fotografen valt att lägga huvudkuddarna längst in för att få hytten att upplevas större. Det är knappast några ombord som kommer ligga med huvudet åt detta håll. För att vara en “gästhytt” för två så är den riktigt bra. Väljer man versionen med två akterkabiner så är de lika stora fast spegelvända. (Foto: Beneteau Group)

Ordinär toalett ombord

Någonstans tar det slut med spatiösa utrymmen ombord på stora Oceanis 40.1. När vi kommer till toaletten (den aktre) så ser vi tydligt vad konstruktörerna valt att prioritera.

Det är inte så att den är liten, den fyller sin funktion mycket bra. Men i förhållande till de övriga spatiösa utrymmena ombord så är detta en “ordinär” storlek för en båt i 12-meterklassen. En fördel är att den har två dörrar, en till salongen och en till styrbords akterkabin.

Toalett Oceanis 40.1

Fyller sin funktion bra. Men i förhållande till den stora volymen på Oceanis 40.1 så blir toaletten mer av “vanlig” 40-fotsklass. (Foto: Beneteau Group)

Vinnare av årets bästa segelbåt 2021

Välrenommerade Sail Magazine tillkännagav i början av året att Oceanis 40.1 tilldelats “Best monohull cruising boat under 50ft”.

Motiveringen var att hon har skapat mycket buzz och intresse med många uppskattande kommentarer från båtjournalister över hela världen. En viktig faktor var att “hon trots sin volym har mycket bra segelegenskaper, man bedömer henne som snabb och styv även när vinden ökar.

ANNONS

Som vi har beskrivit ovan så är de även imponerade av däckslayout, den ljusa och rymliga inredning som ger goda förutsättningar för både charter, familjer och besättning.

Hur upplever de som testat henne till sjöss?

Vi har själva inte haft förutsättningar att testa henne under segel ännu. Men om vi citerar de som har testat henne nedan så framgår det tydligt att hon är en riktigt god seglare:

Solnegång Oceanis 40.1

Som vi längtar efter dessa sommarkvällar. Med kvällsbrisen mot solnedgången.(Foto: Beneteau Group)

Yachting Monthly
För att citera Yachting Monthly “The performance package would make this boat sparkle, but even as standard she was enjoyable and engaging to sail”. De ger Oceanis 40.1 mycket goda omdömen. Hon levereras med fyra olika “segelpaket” där det även finns ett perfomance-paket med längre rigg och annan köl.

Sail Magazine
“The new Beneteau Oceanis model that ticks all the boxes”, ett citat från Sail Magazine som säger det mesta om nya Oceanis 40.1.

Yachtworld
Zuzana Prochazka på Yachtworld gillade hennes segelegenskaper och beskriver det så här: “When we unfurled the Technique Voile Code 0, the grins came out along with the sails. In 14 knots of true, we were doing 8.2 knots on flat water. We couldn’t test the boat’s performance into head seas but what we experienced in sheltered water was fantastic.”

Summering Oceanis 40.1

Vi svenskar är konservativa seglare, i många fall onödigt konservativa. Som tidigare ägare av både svenska och franska båtar i samma storleksklass så kan jag bara konstatera att vi behöver öppna ögonen och titta mer på de innovationer som de franska och tyska varven levererar.

ANNONS

Oceanis 40.1 är en båt som sätter en ny standard på marknaden när det gäller kombinationen av volym och seglingsegenskaper. Med ett grundpris från 2,2 miljoner och uppåt så framstår hon som riktigt prisvärd.

När man kryssar för allt man vill ha i tillbehörslistan ska man inte glömma bort att addera en nedfällbar bogpropeller. Då hon har dubbla roder placerade ganska långt ut åt sidorna så får man ingen direkt propellerverkan mot något roderblad.

Det gör det svårt att “baxa” runt henne i trånga hamnar utan bogpropeller. Adderar man dessutom lite god sidvind mot det höga fribordet så kommer man snabbt fram till att en nedfällbar bogpropeller är lösningen på familjefriden ombord.

Relaterade artiklar:

Tiedemann – mannen bakom 50- och 60-talets snyggaste båtar. Dagens PS

En historisk lustjakt för gräddan av finanseliten. Dagens PS

Specifikationer Oceanis 40.1

L.O.A: 12,87 meter
Skrovlängd: 11,99 meter
L.W.L: 11,70 meter
Bredd: 4,18 meter
Djupgående lång köl: 2,17 meter
Djupgående kort köl: 1,68 meter
Djupgående performance köl: 2,27 meter
Kölvikt: Mellan 2 004 – 2 237 kg beroende på köl
Höjd: 18,33 – 18, 78 meter beroende på mast
Vikt: 8 180 kg
Bränsle: 195 liter
Färskvatten: 235 liter
Motor: 45 hk

Grundpris: Från 2 270 000 kr
Nordic Edition: 3 349 000 kr
Inkl peke, nedfällbar bogpropeller, värmare, sprayhood, sittbrunns-kapell m.m.

Återförsäljare: 
Yachtsale Sweden AB
Brantvägen 3 (Saltsjö pir)
133 42 Saltsjöbaden
[email protected]
www.yachtsale.se

Olika inredningsversioner av Oceanis 40.1

Välj mellan 4 olika versioner på inredningen i nya Oceanis 40.1. (Bild: Beneteau Group)

 

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]