I gränslandet mellan tanke och verklighet, ryms alla de processer som krävs för att en idé ska förkastas eller realiseras. Vi tittar närmare på detta ingenmansland, rymmande allt från vilda visioner till handfasta orders.
Designkoncept - vision eller verklighet
Mest läst i kategorin
Den amerikanska bilindustrin fattade tidigt. Skulle kunderna förstå, så måste det finnas i verkligheten. Skisser och bilder i alla ära – det är först när en idé finns i verkligheten som de flesta begriper vad du talar om.
Därför skapades begreppet konceptbilar.
Konceptbilarna var och är, modeller i olika skalor av en framtida bil. Vissa bygger de ända fram så de är körbara.
Vissa tar fram fullskalemodeller tidigt i processen för att realisera de teoretiska linjer som ritbordet presterar.
Enklare med modeller
Samma sak med arkitekter. Ska ett område bebyggas eller förnyas, räcker bilder och skisser en bit. Med det är först när det görs en modell, som allmänheten verkligen förstår vad du talar om.
I båtvärlden är denna konceptvärld en ganska grå zon. Serietillverkningen av båtar har aldrig varit så stor att den lämnat ekonomisk plats för konceptmodeller, helskalemodeller eller andra visualiseringsvarianter.
Ju större – desto mer teoretiskt
Mindre föremål är ofta lättare att ta till sig på ritbordet än större. Så när det kommer till större föremål, så är gränslandet mellan dröm och verklighet, en mycket viktig plats att utforska ordentligt.
När en större Custombyggd båt ska bli verklighet, så börjar det ju alltid med beställarens dröm. Hans vision om den nya båten ska konstruktören försöka fånga och realisera.
Ord ska bli skrovlinjer. Smak ska bli färger och en känsla ska bli en realitet.
Omöjligt med fullskala
Eftersom det på alla sätt är omöjligt att skapa en fullskalemodell av ett nytt båtprojekt, är det med skissblock och penna som de första realiseringarna görs.
Idag för det mesta med datorkraft där idéskisser lätt blir till på skärmen.
Idéskisser och konceptritningar har alltid gjorts när det gäller specialbeställningar. I den gode CG Petterssons arkiv finns det mängder med ritningar på båtar som aldrig fick bli verklighet. Likaså hos racermästaren Ruben Östlund och Owe Forslund.
Tyska superyachtvarvet Lürssen har satt ord på processen där tankar och idéer måste få flöda fritt: “You can’t plan Eureka moments. But you can set the stage for them”.
Att fästa idéer och tankar på papper är ett bra sätt att få en känsla för hur orden som växlas, ser ut i någon slags verklighet.
Och just detta med ord, har ju just blivit användbara tillsammans med ett alldeles nytt verktyg; AI.
Rädsla för det nya
Idag är nyfikenheten lika stor som rädslan för detta nya verktyg. De vanliga orosropen, som alltid kommer fram när en ny teknik planteras, hörs ropas i korridorerna.
Bortsett från oron att AI ska ta våra jobb, föds också funderingen på om det som AI kreerar, är på riktigt?
Är det lika fint att med ordens hjälp diktera hur en AI-renderad bild ska se ut, som att för hand måla det du vill säga?
Och finns det som är gjort i AI “mindre” än om du själv ritat en skiss på ett papper eller, för all del, på datorn?
Inget är på riktigt
I gråzonen mellan idé och verklighet, är egentligen ingenting på riktigt. Det är här brainstormen viner i gränderna. Det är här som visionernas sol lyser starkast.
Och det är här de mest galna tankarna föder fram de mest geniala lösningarna.
Läs mer om: När oändlig lyx passerar gränsen.
När de stora superyachtvarven befinner sig i gråzonen med en kund, är det en tid fylld av skisser, utkast, tankar på pappret och visioner i datorer.
Inget som görs är verklighet, men det är en väg som måste byggas för att så småningom föda fram något som kan bli en båt. På riktigt liksom…
När framtidens designers har lärt sinat använda AI som ett kraftfullt skissverktyg i en process, kommer det underlätta massor för skiss- och idé-stadiet.
AI som verktyg
AI-konstnären kommer med ord beskriva för AI vad beställaren önskar sig. Ai kommer sedan snabbt kunna visa upp en konceptskiss på det som konstnären beskrivit.
Utifrån den skissen kan nya verbala orders ge, för att snabbt förändra förutsättningarna och snabbt spotta ur sig en ny skiss.
När denna AI-fas av brainstormen är förbi, kan designern ta sina intryck och ta dem ett steg till mot framtidens fysiska verklighet.
Men innan den första biten plåt skärs ut, så är ju denna gråzon en utvecklingsfas, som till det mesta är helt skiljt från det vi kallar verklighet.
Eller?
Läs också om:
Fem svenska konceptbilar
Zolland design
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.