Coronet symboliserar kvalitet och god smak än i dag och de var spjutspetsen i europeisk båtindustri under 20 år. Storproducent av stilikoner och båten som även inbitna seglare ville ha.
Hela historien om Coronet - del 1
Mest läst i kategorin
I vår artikelserie om Skandinaviska båtvarv har turen kommit till Coronet. Sveriges ledande Coronet-kännare Stefan Iwanowski tar oss med på en resa i uppgång, global storhet och fall.
En historia som berör alla som någon gång satt sin fot på de välbyggda skroven. Njut här av den första delen
Född klassiker
Upphovsmannen till denna danska lilla kronjuvel hette Ole Botved och föddes 1926 som den yngre av två bröder.
Liksom fadern var han mycket intresserad av segling och var under ungdomsåren en flitig jolleseglare och rönte sina största framgångar i Snipe-klassen och vid 23-års ålder erövrade han bronsmedaljen vid VM i Cuba 1949.
Senaste nytt
Segling i blodet
Detta intresse gjorde att han så småningom började fundera på att söka sin utkomst inom hobbyn. Snipen var då världens största jolleklass och oerhört populär i USA – dit Oles bror Sven Botved flyttade ett par år tidigare. Utmärkta förutsättningar alltså.
Han kontaktade därför segelmakare Carlsen som var känd för att sy segel av hög kvalitet, och frågade om han hade lust att öka sin omsättning.
Och det hade han. Carlsen skulle sy och Ole sälja.
Ole bad så en annan seglarkompis, Hans Bruun Bertelsen, att göra en annons som skulle införas i den amerikanska tidningen Snipe-bulletin.
Seglarkompisen kunde design
“Sails from Carlsen will make your Snipe fly away” löd den klatschiga annonstexten på ett ungefär. Detta slog an hos amerikanarna och något år efter VM-bronset var Ole i full gång med export av Carlsen-segel till USA.
Försäljningen gick bra och då Ole inte var den som vilade på lagrarna föll det sig naturligt för honom att komplettera segelförsäljningen med att även bygga själva båtarna.
Näsa för marknadsföring
Nu gjorde Ole något som säger något om hans sinne för marknadsföring. Innan han hade några båtar att sälja skapade han intresse för dem.
Han bad åter sin gode vän Bertelsen, att hjälpa honom med en annons.
För att ge det hela en professionell och amerikansk prägel angavs adressen till brodern Sven i Stamford, Connecticut – brodern ovetandes.
En förvånad morgon
Möjligen blev brodern lite förvånad när han någon morgon efter det att annonsen varit införd, vaknade av ett tumult av bilar som tutade och människor som ville komma in och titta på de nya båtarna – som alltså ännu inte fanns.
Men intresset för Oles Snipebyggen var uppenbart och nu gällde det att bygga dem.
Så startade Botved Boats A/S 1951 sin verksamhet i blygsamt format, i ett litet garageliknande snickeri Köpenhamn. Till att börja med byggde Ole, liksom andra på den tiden, sina Snipes i plywood.
Här har vi dock att göra med en vetgirig man som ville utveckla sin verksamhet, modernisera båtbyggeriet och göra något extra.
Våga testa nya material
När ”glasplasten”, ”fiberglaset” och allt vad det fick heta, vid denna tid introducerades som båtbyggnadsmaterial var de flesta mycket skeptiska. Så icke Ole.
I stort sett var det bara inom den amerikanska marinen som man hade någon större erfarenhet av materialet, men Ole satte sig väl in i ämnet och kom fram till att det nya materialet som var både lätt, starkt och underhållsfritt, borde lämpa sig utmärkt för att bygga båtar.
Före sin tid
Som så många gånger senare under sin verksamhet var han före sin tid och började serieproducera en vacker Snipe med skrov helt i glasfiber, däck i klarlackad mahognyplywood och mast i dyr Silver Spruce. Högsta kvalitet rakt igenom.
När produktionen började komma igång på allvar tog Botved kontakt med båtbyggaren och konstruktören Björn Olsen. Ett av många lyckokast i Botveds val av medarbetare.
Effektiv produktion med hög kvalitet
Tillsammans lade de nu grunden till den effektiva produktionsordningen enligt en slags löpandebands-princip. Fullt utbyggt skulle det några år senare bl.a. innebära att inredningen tillverkades för sig i moduler som lyftes i de färdiga skroven.
På detta vis kunde traditionellt hantverk kombineras med en modern serieproduktion, vilket kom att bli en av grundstenarna i framgångsreceptet. Både vad beträffar produktionstakt och kvalitet.
Finansieringen hade en baksida
Nu var det ju inte alldeles gratis att lägga om produktionen för glasfibertillverkning och Ole var tvungen att be sin far, A.P. Botved, kallad Kaptenen – som var en välbärgad man med hotellrörelse och diverse andra bolag – att finansiera expansionen.
Fadern bidrog ekonomiskt, men ville också ha viss kontroll och tog plats som finansiellt ansvarig i Botved Boats A/S. Detta ledde till ett beroendeförhållande dem emellan som bidrog till stora slitningar i deras relation.
Gick inte som de ville
Ole visade upp sina eleganta båtar på Boatshow i Chicago, som då betraktades som den viktigaste i båtbranschen, bl.a. eftersom det framför allt var här som de viktiga kontakterna med återförsäljare knöts. Men framgången uteblev.
Marknaden var inte riktigt mogen för sådana moderniteter eller “tvålkoppar” som man lite föraktfullt kallade glasfiberskroven, utan att se dess möjligheter.
Ole, som visste att han kommit med något riktigt bra, var naturligtvis besviken efter motgången i Chicago, men han var inte nedslagen och fortsatte enträget att marknadsföra sina lyxiga sniper.
Marknaden exploderade
Så, i mitten av 50-talet fick så sjösporten ett enormt uppsving i USA både på segel- och motorsidan.
Botved nu fått många nya vänner och nyttiga kontakter på båtklubbar och barer i Miami och Fort Lauderdale. Bl.a. den amerikanske designern Richard C. Cole som han nu engagerade i sitt projekt.
Ole hade bråttom för att kunna visa upp sin nyhet på den kommande Boatshow i Chicago, så på mindre än tre månader modellerades den första motorbåten fram och i slutet av 1955 var den klar.
Enkel modell för mässan
Resultatet blev en enkel och snygg 18″ båt med smarta lösningar, ritad enligt samtida amerikansk praxis. Men att direkt överföra erfarenheterna från plastfabrikationen gick inte.
Motorbåtar utsätts ju för helt andra påfrestningar än de små Sniperna. Motorbåtsskrovet byggdes istället i 10 mm marinplywood av högsta kvalitét med ett ytskikt av 4 mm glasfiber utvändigt och fernissa invändigt.
En typ av kompositmetod
Genom denna kompositmetod vann man plastens fördelar, men slapp problemen med rena glasfiberskrov som fortplantade vibrationer, förstärkte motorljudet och inte blev tillräckligt vridstyva. Tak och motorkåpa gjordes däremot helt i glasfiber.
Modellen var tydligt ett “barn av sin tid” med inspiration hämtad från bilvärlden enligt devisen “sätt bilismen till sjöss”.
Den direkta förebilden var Chevrolet 1956, vilket inte är svårt att skönja i taklinjen och den starkt välvda “panoramarutan”. Liksom bilar salufördes båtarna i ett urval av färger med matchande klatschiga inredningstexilier.
Många finesser
Några av finesserna var en öppningsbar vindruta som underlättade passagen mellan cockpit och fördäck, säten som kunde fällas och användas som kojer (4 st) och den ljuddämpande motorkåpan som kunde användas som bord i cockpit.
Båten var avsedd för utombordare vilket höll nere produktionskostnaderna och gjorde den enklare att traila – och Ole inledde samarbete med motortillverkaren Johnson.
Med starkt begränsad ekonomi och ovillig att be sin far om mer pengar försökte Botved hitta billiga lösningar för den kraftigt välvda rutan. Plexiglas blev lösningen.
Men att lämna bort tillverkningen av plexiglasrutan för prototypen var inte heller att tänka på. Man var tvungen att göra det själv.
Så föddes namn och logotyp
Efter en del funderande hade Cole föreslagit att man skulle kalla båtarna Coronet, d.v.s. “liten krona”. Återigen kontaktades Bertelsen av Botved som ville att han skulle göra en logotyp.
Bertelsen skissade på en stiliserad krona och skrev sedan Coronet med sin egen vackra handstil.
Denna gracila logotyp, blev Coronets signum och följde sedan med i mer än 30 år och handstilen användes ofta i företagets broschyrer och publikationer.
Coronet Hardtop Sedan blev så det fullständiga modellnamnet på världens första Coronet.
Trailade runt och tog beställningar
Botved satte genast igång med att marknadsföra sin pärla och tog den helt enkelt med på en trailer, åkte runt i USA och knackade på hos försäljare och visade upp den.
“Quality first” utlovade Botved Boats och det var inte bara en tom slogan utan en medveten strategi. Dels skulle det bli väldigt dyrt att åka fram och tillbaka och åtgärda reklamationer, dels skulle ett dåligt rykte kunna ödelägga exporten i den tuffa konkurrensen.
Mycket snabbt skaffade man sig nu ett gott renommé för sin exklusiva design och högklassiga utförande och jämfördes bl.a. med Rolls Royce. och Jaguar.
Omedelbar succé
I januari 1956 ‑ någon månad efter att båten var klar – var det dags för Boatshow i Chicago 1956. Båten blev en omedelbar succé och återförsäljare anmälde sig och beställde snabbt detta fina danska hantverk med den smarta vindrutan.
Att den var öppningsbar hade inte undgått någon mässbesökare eftersom Ole, för att dra uppmärksamheten till sin monter, hade fäst ett snöre i överkant på rutan och “i smyg” dragit i snöret och på så sätt fått rutan att öppna och stänga sig “automatiskt”.
Orderböckerna fylldes snabbt och Ole hittade nya lokaler i Vordingborg på Själlands sydspets där Botved Boats A/S flyttade in.
Försäljningskontor i Florida
Ungefär samtidigt ordnades också ett ordentligt försäljnings- och importkontor på Oles egen adress 528 North Federal Highway, Fort Lauderdale, Florida, USA. USA var den viktigaste marknaden och inte mindre än ca 93-94% av den totala försäljningen av produktionen exporterades dit.
Redan i april samma år nådde någon promille av exporten också Sverige. Sortimentet utökades nu med en något enklare 16 fots Convertible med demonterbart tak i glasfiber.
Tillbehör till denna båt var den speciella Coronet-trailern. Med denna kunde man göra sin egen trädgård till den “idealiska hemmahamnen”.
Spektakulär marknadsföring
Botved var en naturbegåvad promotor och marknadsförde sina produkter med spektakulära grepp. En vanlig båtleverans, blev ett uppslag till en Coronetparad.
Istället för att som brukligt var leverera sina produkter några åt gången på lastbilar, samlade Botved ihop till en leverans på dryga hundratalet Coronetbåtar som lastades på öppna trailers och sedan färdades i kortege, från fabriken i Vordingborg till utskeppningshamnen i Köpenhamn.
Amerikansk TV informerades och gjorde ett stort scoop om Coronet paraden genom Köpenhamn. Vid lossningen i Fort Lauderdale och under transporten därifrån upprepades det hela och Coronet blev något som alla – även icke båtspekulanter, talade om.
Coronet ska korsa Atlanten
I samma anda uppstod också idén att med en Coronet krossa Atlanten. Försäljningen gick bra, men fortfarande fanns en viss skepsis vad gäller tillförlitlighet hos småbåtar i plast (som Coronet i mångas ögon var) med utombordsmotorer.
Alltså gällde det att överbevisa allmänheten om att just Coronet var något extra.
1956, under en resa från Köpenhamn till New York med last- och passagerarfartyget Kristina Thordén, då Botved följde med en av sina leveranser, kom han att nämna detta för fartygets kapten Sven Erik Örjangård, som intet ont anande replikerade:
“Varför inte köra en båt över Atlanten. Det har ingen gjort förut!”.
Den fantastiska historien om Coronet – del 2: Resan över Atlanten, publiceras i nästa veckas nummer
Båthistoriker och forskare inom båtkultur sedan över 30 år.
Båthistoriker och forskare inom båtkultur sedan över 30 år.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.