Delphia 11 är skräddarsydd för ett bekvämt och helelektriskt sjöliv i inlandets sjöar och kanaler. Båten, som bland annat konkurrerar med svenska Greenline Yachts, är designad för att alla ska kunna röra sig smidigt över däck tack vare väl tilltagna utrymmen runt salongen.
Nya Delphia 11 visar vägen för framtida modeller
Mest läst i kategorin
Det polska märket köptes 2018 av franska båtjätten Beneteaugruppen och Delphia ska vara deras första båtmärke med 100 procent eldrivna båtar redan om två år. De ställer sig nu i den långa raden av båttillverkare som vill bli havens och sjöarnas Tesla.
Deras elektrifierade utbud ska omfatta sju båtar mellan 30 och 42 fot och den nyligen lanserade modellen Delphia 11 blir den första helt eldrivna Delphia-båten. Den kommer att drivas av en motor på 56kW med antingen ett eller två batterier på 38kWh.
Olika batterisystem för olika behov
Båten kan utrustas med tre olika system, beroende på hur den är tänkt att används. “Life for lakes”, “Cruise” och “Rapid”, som inkluderar möjlighet till snabbladdning. Samtliga upplägg använder samma batterier, som också används i BMWs i3, med i Cruise och Rapid är det alltså dubbel uppsättning.
Uppsättningarna med dubbla batterier har en räckvidd på 43 sjömil i en hastighet på 4,3 knop och går att ladda över natten. Med snabbladdning går batterierna att ladda till 80 procent på cirka 3 timmar.
Stora ambitioner för ett hållbart sjöliv
I samarbete med Torqeedo som tillverkar båtens elmotor och lokala marinor planerar Delphia att bidra till utbyggnaden av norra Europas infrastruktur. Siktet är särskilt inställt till vattendragen i Europas inland där man bedömer att intresset för elbåtar lär vara som störst.
Man vill ta samma roll som Tesla har gjort för elbilarna, där man inte nöjer sig med att elektrifiera båtarna men även de vattendrag där båtarna ska färdas.
Delphias satsningar på hållbarhet sträcker sig längre än till deras motorer och inkluderar även solceller som bidrar till laddningen och lodräta vindrutor, som deflekterar solstrålarna bättre och därmed minskar värmen inne i båten och därmed behovet av fläktar och luftkonditionering för kyla.
Delphia 11 – perfekt för “slow cruising”
Även om Delphia 11 i första hand designats för att vara en helelektrisk båt så kan den fortfarande utrustas med en dieselmotor på 75-150hk för den som föredrar det.
Den kan även beställas både som sedan och som en flylounge-modell och det finns tre olika planlösningar att välja mellan under däck med allt från en kabin och ett badrum till tre kabiner och två badrum.
För att ta hänsyn till begränsningar för båtlivet i kanaler och sjöar så har båten en höjd på 2,95 meter även som flylounge-modell.
Båten har ett deplacementskrov med kraftiga steg designat av den välkände Tony Castro. Med en upprätt överbyggnad och ruff har man fått till relativt stora innerutrymmen. Perfekt för trygg och bränslesparande “slow cruising”.
“Vi tror att sänkta hastigheter är nyckeln till meningsfulla och avslappnande färder på kanaler i inlandet. Det är så vi vill ge båtägarna och deras gäster möjligheten att njuta av båtar designade för bekvämlighet. Vetskapen om att produkterna som man använder är hållbara möjliggör också ett närvarande och harmoniskt möte med naturen”, säger Delphias chef Martin Schemkes.
Delphia 11 specifikationer
Längd: 10,77 meter
Bredd: 3,85 meter
Djupgående: 0,8 meter
Motor: 56kW
Batteri: 1–2x 38 kWh
Pris: Från 3 500 000:-
Tillverkarens sida: Delphiayachts.com
Läs mer: Delphia 11 first look
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.