Marknaden för klassiska yachter är bara en liten del av superyachtindustrin. Men trogna kunder och en helt ny generation som intresserar sig för (och köper!) de vackra lyxbåtarna, gör marknaden starkare än någonsin.
Därför säljer klassiska yachter som aldrig förr
Mest läst i kategorin
En klassisk yacht definieras som en yacht byggd före 1975. Runt tio procent av världens alla lyxyachter utgörs av de klassiska dyrgriparna.
Det ligger i sakens natur att efterfrågan på de äldre båtarna är mer begränsad än övriga marknaden. Men experter menar att det nu håller på att ändras då en ny, yngre generation fått upp ögonen för havens klassiska vrålåk.
Även om det inte verkar finnas några begränsningar på den globala marknaden, och nya superyachter säljs på rekordtid, så ligger det ett romantiskt skimmer över möjligheten att äga ett klassiskt fartyg i lyxklassen.
Patrik Coote, europeisk chef hos Northrop & Johnsson säger till Boat International att klassiska yachter alltid kommer att vara efterfrågade, även om det rör sig om en begränsad, nischad kundkrets.
Det är också Northrop & Johnssom som förmedlar försäljningen av Weatherbird, en klassisk tvåmastad skonare som Dagens PS tidigare berättat om.
Weatherbird har just det skimmer av elegans, historia och proveniens som lockar en köpare i denna kategori.
Ett instegsköp
Även om det är äldre köpare som vanligen lockas av en klassisk yachts historia, börjar detta nu ändras menar Andy LeBuhun, mäklare hos Camper & Nicholson.
”
Äldre köpare lockas av de äldre modellerna då de triggar minnen från förr. Det spelar ingen roll om det är en Boston Whaler från 1967, eller den norska kungliga yachten Norge.
Vi glömmer aldrig de erfarenheter som fick oss stumma av beundran inför den skönhet som inspirerande design för med sig” säger han.
Och tillägger, “Med det sagt, så har den yngre publiken börjat förstå att en klassisk yacht kan vara ett första steg in på den här marknaden, då äldre båtar vanligen betingar ett lägre pris.
Det skadar inte heller att en vacker gammal lyxyacht väcker uppmärksamhet varhelst du väljer att lägga ankar. Särskilt då trenden i dag går mot allt större och större fartyg”.
En klassik yacht medför begränsningar
Det finns dock vissa saker som ligger en klassisk lyxyacht i fatet, och som kan bidra till att minska köplusten.
Det kan vara svårt, om inte omöjligt, att hitta reservdelar. Att uppgradera system, och till exempel installera internet och luftkonditionering är heller inte det lättaste.
Det är helt enkelt svårt att erbjuda sjustjärniga bekvämligheter ombord en yacht, som från början inte var byggd för det.
Dessutom är underhållet kostsamt, och båtarna har ofta en omodern layout. Fönstren är mindre och interiören blir mörkare.
Andrahandsvärdet spelar också in. Kostnaden för att restaurera och underhålla en klassiker hjälpar knappast till att öka värdet.
Därför är det alltid bäst att köpa en yacht med väl dokumenterad proveniens.
Bevarar traditioner
Trots den något omständiga och tidskrävande hobbyn att ägna sig åt klassiska yachter, ser framtiden för dessa skönheter ljus ut.
Industrin anstränger sig för att hålla intresset vid liv, och man satsar på utbildning av den yngre generationen.
Till exempel satsar IYRS (International School of Technology and Trades) i New Port, på ett heltidsprogram för collegestudenter.
Grunden är fortfarande klassiskt båtbyggande och reparationer, men man erbjuder även ämnen som är relevanta för dagens marknad.
Studenter med examen från IYRS får vanligtvis arbete direkt efter avslutade studier.
Det bådar gott för framtiden och vår industri menar LeBuhn.
Läs även: Ökat intresse för klassiker – ytterligare 10 k-märkta
Läs även: M/Y Emerald – en flytande juvel från 1957
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.