Rysslands enda hangarfartyg med landningsbana stals från Ukraina, fartyget var undermåligt underhållet och hade outbildad besättning.
Rysslands enda hangarfartyg ett fiasko – stals från Ukraina
Mest läst i kategorin
Ryssland underlät att sköta underhållet av sitt enda militära hangarfartyg med landningsbana. Det omdöpta fartyget Kuznetsov fick flera gånger använda bogserbåtar när hela maskineriet slutat fungera, det rapporterar Hamnen.
Hangarfartyget stals från Ukraina och förstördes sedan av den ryska militärens dåliga hantering. Ryssland lyckades göra slut på fartyget trots att det knappt ens lämnade hamnen. Fartyget har haft många namn och 1989 fick hon namnet Tblisi.
Infrastrukturen saknas
Den ryska flottan var inte redo att sköta ett sådant fartyg och det fanns heller ingen infrastruktur för att ta hand om ett sådant fartyg, något som fortfarande inte finns. Under Sovjet-eran lades alla pengar på att utveckla och bygga fartyg men inte på att underhålla redan existerande fartyg.
1990 fick fartyget åter ett nytt namn: Kuznetsov. Den som känner till marint skrock vet vad det innebär. Exempelvis ger det otur att ta med bananer ombord, och att se en rödhårig person innan ombordstigning ger väldig otur. Att byta namn på ett fartyg innebär väldigt, väldig mycket otur.
Endast 450 dagar på sjön
Kuznetsov är ett otursdrabbat fartyg och dess motgångar började när Ryssland stal henne från det då nyss självständiga Ukraina. Fartyget lämnade Svarta havet med en tredjedel av sin besättning och fördes till Murmansk i Ryssland.
Bygget av fartyget var fortfarande inte helt klart men när det togs från skeppbyggaren hamnade det i en hamn utan infrastruktur för att ta hand om det. Trots att fartyget inte var helt klart fick det bli den ryska marinens flaggskepp.
Fartygets genomsnittliga tid på sjön var 15 dagar per år och hon har endast varit med i strid en gång, i Syrien 2016. Under sin 30-åriga karriär har Kuznetsov bara varit till havs i totalt 450 dagar dagar. Under största delen av tiden har fartyget legat i hamn, men hon har då alltså inte underhållits, något som är brukligt när fartyg ligger i hamn.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.