Här kommer en direktrapport från Allt för sjön med några av de båtarna du inte får missa.
En uppvisning i krom och blänkande mahogny
Mest läst i kategorin
Eva, Carl Plym 1930
Så mycket vackrare än den topprenoverade Plymdroskan Eva går det knappt att få. Hon hittades som ett övergivet vrak i slutet på 1990-talet men har nu återställts till ett skick som ny.
Silva, CG Pettersson 1923
När nuvarande ägarna hittade Silva så var hon slut. Men med energi och projektenvishet har hon återuppstått till att bli en av Sveriges allra vackraste klassiker. Hennes 100-årsdag firas i morgon lördag med pukor och trumpeter. Missa henne inte.
Club Riva Sweden
Det är alltid fantastisk finish på båtarna som visas hos Riva-klubben. I år representerades märket av en majestätisk Riva Tritone och en svensksålda Riva Super Florida. Som ett extra kort i leken kompletterades de båda båtarna med en Boesch 510 i absolut nyskick. En monter du inte får missa.
Pricken – Gideon Forslund 1922
I entrén möttes besökarna av söta lilla Forslundsracern Pricken från 1922. Båten är en av de ytterst få som fortfarande lever och var med på den första båtutställningen i Saltsjöbaden 1922. Är dessutom fortfarande i ett mycket fint originalskick. Missa henne inte.
Malulu och Hwila – Sjöexpress 1926 och 1928
För att visa bredden på hobbyn så stod de båda vackra Sjöexpress-båtarna Hwila och Malulu bredvid varandra. Malulu i precis det skicket hon var när hon återfanns i höstas på en bakgård utanför Frankfurt, och Hwila i sitt fantastiska välhållna skick. Lite före och efter-känsla i den delen av montern.
Escape och Gipsy
Representerade eran efter andra världskriget stod de båda skönheterna Escape och Gipsy. Escape ritades av Stig Tiedemann och Gipsy av Einar Ohlson. Båda två idag återställda till ett makalöst skick. Och det viskas dessutom om att någon av dem är till salu…
Raket och Lumber Pile – 1919 och 1938
Är det flytande kulturarvet värt att rädda? Det är i stort sett den fråga som ställs i Heleneborgs Båtklubbs monter där Mats Arrhénborgs vackra salongsbåt Raket och AB Sjöexpress Wet Rod Lumber Pile hotas av motorsågarna.
Målet är att väcka opinion för att den svenska klassiska båtkulturen just ska tas in i finkulturens gemenskap. Och kanske till och med kunna få Rot-avdrag vid renoveringar.
Läs mer här om:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.