Dagens PS

Bystander of Man: Tänk att äga en del av vår historia

Bystander
Motoryachten Bystander of Man lanserades 1934. Nu förtjänar hon en huvudroll (Foto: Sandeman).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 13 jan. 2023Publicerad: 13 jan. 2023

Bystander of Man är en klassisk motoryacht som bär på unik historia. Från tender i J-klassen i på 1930-talet, till att ha räddat livet på otaliga soldater vid  Dunkirk. Tänk om den vackra yachten kunde tala?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Historien om motoryachten Bystander of Man är lång och bär på ett stort stycke historia. Under depressionen i början av 1930-talet var det inte många som hade pengar över för att beställa en yacht.

Då var det vanligt att de stora varven att börja tillverka så kallade “stock boats”. Man byggde helt enkelt fartyg utan beställare, en lagervara på ren svenska alltså.

Men det var även ett sätt att hålla de skickliga båtbyggarna sysselsatta, och ett tillfälle för designern att rita och konstruera en yacht utan att behöva ta hänsyn kundens önskemål.

Bystander of Man byggdes av Camper & Nicholson i Gosport, och designades av ingen mindre än Charles E Nicholson själv.

bystander

Bystander by Man, började sin resa som en så kallad “stock yacht” (Foto: Sandeman).

 

En rik köpare dyker upp

Affärsmannen och ordföranden för butikskedjan Woolworths, WL “Bill” Stephenson, var en hängiven kappseglare. Han var ägare till den välkända J-båten Velsheda, och hade finansierade Storbritanniens deltagande i America’s Cup 1932 och 1934.

Efter en säsong av tävlande var han förmodligen inte svårövertalat att införskaffa sig en bisittare. Särskilt då det berömda varvet även stod bakom Vesheda.

ANNONS

Stephenson kom på besök då motoryachten i princip var färdigbyggd. Uppenbarligen tyckte han om vad han såg, för raskt förvandlades ytan akter om motorrummet till en förvaringsplats  för Veshedas utrustning.

Bystander of Man var nästintill född till att vara en åskådare, vilket hon i princip var då hon sjösattes bara två dagar före lanseringen av Storbritanniens tredje J-båt, Endeavour, 1934.

Bystander

Bystander of Man sjösattes 1934 i Gosport, Storbritannien (Foto: Sandeman).

ANNONS

Senaste nytt

Störst och vackrast

Perioden mellan 1930-1937 brukar kallas för America’s Cup gyllene era. Det var en tid då ultraförmögna män var villiga att spendera enorma summor för att ta hem Cupen. Tebaronen sir Thomas Lipton hade redan försökt ta hem Cupen fyra gånger när han blev den första att 1929 bygga en J-båt.

The Universal Rule” blev den regel som ­J-båtarna byggdes efter I en alfabetisk lista betecknade bokstaven “j” yachter med en längd i vattenlinjen på mellan 75 och 87 fot.

Dessa segelfartyg var helt enkelt störst och vackrast, och J-klassen är kanske den mest mytomspunna inom kappseglarvärlden.

Velsheda, som är döpt efter Stephenson tre döttrar, är en av tre kvarvarande J-båtar byggda på 1930-talet.

Bystander

Velsheda är en av tre kvarvarande J-båtar byggda på 1930-talet (Foto: Wikimedia).

ANNONS

Kriget satte stopp

Andra världskriget satte stopp för kappsegling J-båtar emellan. Då hade inte heller Stephenson behov av en tender, och Bystander fick en ny ägare.

Den nye ägaren var en mångårig ledare för dagstidningen Daily Mail, men inte han blev långvarig som kapten. Som många andra fartyg, yachter och båtar, tvingades Bystander of Man att tjänstgöra i nationens tjänst.

Men nu kan vi inte påstå att hon bara var en åskådare. I Dunkirk 1940 tillhörde hon en av de berömda båtarna som räddade brittiska soldater. Allt som allt räddade hon 99 personer på sitt heroiska uppdrag.

Kär och ompysslad

Bystander

Trots otaliga ägare är Bystander of Man förvånansvärt välhållen (Foto: Sandeman).

Bystander

Vår vackra åskådare har haft sin hemvist både i Skottland och Frankrike sedan sluten av andra världskriget (Foto: Sandeman).

Det är ingen tvekan om att vår vackra åskådare var med om mycket under sina första år på havet. Efter andra världskriget bytte hon ägare flera gånger, och hamnade både under Skotsk och Fransk flagg.

För skulptrisen Pauline Boumphrey och hennes konstnärliga vänner fungerade Bystander of Man som en flytande studio på floden Seine. Därefter hamnade hon i medelhavet och det är svårt vem som egentligen hade henne i sin ägo.

ANNONS

Men det är alldeles uppenbart att Bystander of Man var, och är, älskad av många.

Återställd enligt originalskiss

Bystander

Den stora ägarhytten flödar av ljus tack vare takfönstret (Foto: Sandeman).

yacht

Badrummet i anslutning till ägarhytten är i princip orört sedan 1934 (Foto: Sandeman).

yacht

Arbetshörna och soffa finns så klart i ägarhytten (Foto: Sandeman).

yacht

En av enkelhytterna ombord (Foto: Sandeman).

Hon osar av klassisk charm

Efter sina dagar som åskådare och birollsinnehavare under J-klassens kappseglingar, återställdes Bystander of Man till en motoryacht med fyra hytter. Hon är förvånansvärt välbevarad och fullkomligt osar av charm, och för oss raka vägen tillbaka till 1930-talet.

Hennes storlek gör att det inte är nödvändigt med besättning, och sex personer kan utan problem leva ombord under en längre tid.

ANNONS

I anslutning till den stora ägarhytten finns till och med badrum med dubbla handfat och badkar, snacka om elegans!

För den som vill väcka uppmärksamhet

yacht

Bystander of Man är ovanligt välbevarad (Foto: Sandeman).

tender

Både exteriör och interiör, som den eleganta salongen, väcker garanterat uppmärksamhet i hamnen (Foto: Sandeman).

tender

Vid rodret ombord Bystander of Man passerar kaptenen inte obemärkt förbi (Foto: Sandeman).

Framstår som ett historiskt bra klipp

Bystander of Man är till salu för enbart 750 000 euro, drygt 8 miljoner kronor alltså, vilket framstår som ett klipp sett till den proveniens och del av vår historia man får på köpet.

Förvisso är hon i behov av viss modernisering om man ska ha henne i absolut mint condition, men elegans och äkthet är inte gratis. Och vart hon än lägger ankar väcker hon garanterat uppmärksamhet med sin unika profil och historia.

Kontakta mäklaren här

ANNONS

Vill du  läsa mer om klassiska yachter? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst

Du kanske också är intresserad av: Merrymaid – länken till den gyllene eran

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]