Det var små tillfälligheter som gjorde att mahognydrömmen föddes hos Kristoffer Bång redan i högstadiet. Och nu håller nästa generation på att skolas in ombord.
Bibie - mahognydrömmen från Lidingö
Mest läst i kategorin
I vår artikelserie om Skärgårdens vackraste båtar har turen kommit till storyn om den lilla men otroligt snygga BIBIE och ett par tonåringar där passionen med träbåtar blev större än både datorer och gaming.
Precis som i 90-tals filmen ”Sliding Doors” så är det mycket små detaljer som påverkar inriktningen på våra liv.
För dig som inte sett den så handlar det om hur livet påverkas av att missa en tunnelbana eller inte.
Här handlar det om hur att hamna i rätt klass och bland rätt kompisar kan vara helt avgörande för hur vårt liv kommer te sig.
Kristoffer Bång hade turen att hans klasskompis Kalle Forslin fick en träbåt av sin pappa i högstadiet.
En klassisk liten ruffbåt vid namn TUFF som var byggd hos det varv som idag heter Boghammar Marin någon gång på 30-talet.
Tillsammans med vännen Tom Olsson hade trojkan riktigt kul på somrarna och intresset för skärgård och träbåtar växte. Självklart blev Kristoffer sugen på en egen båt.
Påsklovet blev grundplåten till egen båt
I brist på egen båt hade Kristoffers familj en gammal eka som de tre kompisarna fick för sig att renovera ett påsklov. Det tog påskveckan och ytterligare några månaders kvällsarbete innan hon skulle bli klar.
Samma sommar var Tom, Kalle och Kristoffer var på väg till en träbåtsfestival i Gustavsberg. De hade blivit tipsade om att det fanns en båt som var ganska lik Kalles TUFF som skulle ligga under Skurubron.
Och där såg Kristoffer BIBIE första gången och han föll för henne direkt. Mycket riktigt så påminde hon om TUFF förutom att hon var byggd helt i mahogny.
Hon såg inte ut att användas så ofta och inte speciellt väl underhållen så Kristoffer chansade och satte en lapp på henne. Anders Franzén som ägt båten sedan 1990 kontaktade snart Kristoffer med beskedet att hon var till salu.
Däremot var priset på 25 000 kronor lite för högt för den då 16-årige Kristoffer. Men med utmaningar så föds kreativiteten.
Efter ett år kunde Kristoffer äntligen köpa BIBIE
En slutförd renovering av den numera riktigt snygga ekan gav en grundplåt till den nya båten. Och efter ett år hade Kristoffer sparat tillräckligt för att kunna köpa BIBIE för 25 000 kr.
17 år gammal och ägare av sin drömbåt
Året är 2003, Kristoffer är nu 17 år gammal och ägare av sin drömbåt. Han och Tom åker och hämtar henne på hösten och tar direkt tag i ytrenovering för att till efterföljande säsong kunna matcha skicket på systerbåten TUFF.
Det var en ganska bra grund att bygga på. Däck och skrov var inte renskrapade på många år. Inredningen renskrapade Kristoffer och han bytte några trasiga spant.
Nyfikenheten om hennes historia ökade också, när byggdes hon, vem beställde och vilka har ägt henne? Kristoffer fick kontakt med träbåtsgurun Anders Vaerneus på Sjöexpress som tipsade och hjälpte till att hitta hennes historia som nu rullas upp.
BIBIES historia
Båten byggdes 1935 på Gustafsson & Anderssons varv (nuvarande Boghammar Marin) på Lidingö, Stockholm.
Pionjärer med serietillverkning av fritidsbåtar
Enligt broschyren ovan från 1934 var Bogbåten ett tidigt försök till serieproduktion av mindre ruffbåtar.
Båten byggdes i två varianter, typ A med skrov i furu och överbyggnad i mahogny (som TUFF) samt typ B, som BIBIE, helt i mahogny.
Första ägare var fabrikör Birger Petraeus som köpte henne 1934 och döpte henne till BIBIE. Köpeskillingen var ca 3800 kronor och BIBIE registrerades i KSSS med medlemsnummer 231.
Familjen Petraeus hade ett sommarhus vid Karlsudd i Stockholms skärgård och nyttjade båten som transportmedel mellan huvudstaden och sommarhuset. Under sommarvistelserna använde familjens ungdomar båten för rent nöjesbruk och lek.
Under 50-, 60- och 70-talet ägdes BIBIE av Torsten Lindström som hade båten på Möja bredvid dansbanan i Löka.
1981 låg båten upplagd på en tomt i Stavsnäs och köptes av Robert Andersson som kom att göra flera renoveringar, bl.a. när motorn gick sönder 1985 så monterade Robert i en begagnad Albin O4 som hade varit ett reservkraftverk till Saltsjöbanans verkstad i Neglinge.
Succé på båtmässan 2017
Båten är näst intill i original, motorn som idag sitter i henne är den tidstypiska Albin O4 från 1935 från Saltsjöbanan.
BIBIE är idag i gott skick vilket många fick uppleva när hon gjorde succé utställd på båtmässan Allt för sjön 2017.
Nu nästan 20 år efter Kristoffer köpte henne så har det fortfarande inte varit några stora renoveringsprojekt säger Kristoffer i våra samtal. “Det finns alltid lite att göra, men lite pill har man alltid som träbåtsägare – det är ju det som är kul!”
Nu har du haft BIBIE i snart 20 år – har det varit mycket jobb?
”Jag har genom åren egentligen bara gjort ytan. Att löpande hålla efter henne är ganska enkelt. Många tror att det är ett jättejobb att hålla efter gamla klassiker. Ju bättre man känner sin båt desto enklare blir det.”
“Utmaningen är att man inte kan fuska med underhållet som man kan med en plastbåt. Där kan man strunta i att rubba, vaxa eller olja något år. Det går inte att göra på en träbåt, det är den stora skillnaden.”
Vad tycker du är det bästa med BIBIE?
“Det är drömmandet om den perfekta sommardagen, hur mysigt det är och att man delar upplevelsen med andra. I somras var jag ute själv en vecka med min 5-årige son. Kanske den bästa tiden vi haft tillsammans, och nu har vi en ny träbåtsälskare i familjen.”
Vad hade hänt om Kalles pappa inte köpt träbåten?
”Det var verkligen en tillfällighet – hade han inte köpt båten åt Kalle så hade jag troligtvis inte intresserat mig för träbåtar. Vårt stora intresse var radiostyrda bilar och båtar. Hans present till Kalle förändrade även mitt liv, ett intresse som nu förs vidare till min son.”
Finns Kalles systerbåt TUFF kvar?
”Nej, TUFF såldes till Tyskland för några år sedan. Det finns ju ett betydligt större intresse och högre värdering av klassiska träbåtar där än i Sverige. Hon gick till en seriös köpare som även har en klassisk skärgårdskryssare. Det är lite tråkigt, men å andra sidan så var det inte första gången hon är där. Kalle körde själv riktiga långresor med TUFF, Göta Kanal flera gånger och en gång även ända ner till Berlin, hon verkade trivas där.”
Tänk vad lite som krävs för att skapa ett intresse i flera generationer
Tänk så lite det krävs för att förändra någons liv och tänk vad lite det egentligen krävs för att öka intresset i flera generationen för vårt underbara svenska kulturarv.
Vi är evigt tacksamma Kalle Forslins pappa Per Forslin som gav den perfekta presenten – en passion och ett intresse i flera generationer.
Fakta BIBIE
Båttyp: Lilla Bog-båten Typ B
Konstruktör: Anders Boghammar
Byggnadsår: 1935
Varv: Gustavsson & Andersson Varv
(Nuvarande Boghammar Marin)
Ort: Skärsätra, Lidingö
Material: Hondurasmahogny
Längd: 7,0 meter
Bredd: 1,8 meter
Motor: Albin O-4/16 hk/1935
Fart: 10,5 knop
Ägarlängd
1935-?, Birger Petraeus, Karlsudd Vaxholm
1950 – 1970, Torsten Lindström, Möja
1981 – 1989, Robert Andersson, Gustavsberg
1989 – 1990, Janne Sennrot
1990 – 2002, Anders Franzén, Skurusundet
2002 – idag, Kristoffer Bång, Hägerstenshamnen
Här kan du läsa om fler klassiska båtar från MYS, Motor Yacht Society.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.