Dagens PS

Beslagtagna lyxyachter kostar skattebetalare miljoner

Superyachten Amadeia passerar San Diego, där hon nu ligger beslagtagen och kostar drygt 108 miljoner kronor i årligt underhåll
Superyachten Amadeia passerar San Diego, där hon nu ligger beslagtagen och kostar drygt 108 miljoner kronor i årligt underhåll. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 11 nov. 2022Publicerad: 07 nov. 2022

Det kostar tiotals miljoner kronor om året att underhålla en superyacht och nu måste europeiska och amerikanska skattebetalare stå för en del av dessa pengar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En superyacht kräver mycket omsorg. Det går inte att beslagta en superyacht och sedan bara låta den ligga dockad utan att ta hand om den tills Rysslands krig i Ukraina tar slut, det rapporterar Bloomberg.

Varje år kan det kosta 10–15 procent av en yachts värde att hålla den igång. När de inte är ute till sjöss kostar det mindre att underhålla dem, men även med en ultrakonservativ uppskattning på 3 procent av yachtens värde i årligt underhåll, handlar det om hundratals miljoner kronor för beslagtagna superyachters underhåll.

Nödvändigt underhåll kostar miljoner

Saltvatten och den fuktiga miljön orsakar rost och mögel om inte luftkonditioneringen är på. Propellrarna måste köras regelbundet för att förhindra att havstulpaner ansamlas på dem. Vanligtvis måste en yacht tvättas varje vecka så att snuts som kan skada exteriören inte ansamlas och orsakar behov av en dyr ommålning.

Förtöjningslinorna måste övervakas så att de inte går sönder av vind eller starka strömmar. En superyacht behöver ha en viss besättning, även när den ligger förtöjd, allt från ingenjörer till jungmän, om en brand eller ett bränslespill skulle uppstå.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Drygt 108 miljoner kronor för en yacht

Allt det här underhållet krävs av yachtens försäkringsgivare, och själva försäkringen är en annan stor kostnad. Dockningsavgifterna är också dyra, i San Diego ligger dockningsavgifterna för alla beslagtagna fartyg på nästan 1 000 dollar, cirka 10 819,60 kronor, per dag.

Den årliga kostnaden för att hålla superyachten Amadea i hamn är cirka 10 miljoner dollar, drygt 108 miljoner kronor. Hon har legat oanvänd i San Diegos hamn sedan juni då ägaren enligt USA är en sanktionerad rysk oligark, guldmagnaten Suleiman Kerimov.

Symbol för dold rysk rikedom

ANNONS

Superyachten har blivit en symbol för dold och upprörande rysk rikedom som med hjälp av offshorebolag är registrerade i skatteparadis som Bermuda eller Caymanöarna. Ryska miljardärer har köpt några av världens största fartyg, vissa har biografer, ubåtar, hamam, uppvärmda pooler och eleganta barer.

Vissa av de ryska miljardärernas fartyg är så stora att ordet superyacht inte räcker till, de som är längre än 79,85 meter kallas megayachter eller gigayachter. Av de 150 megayachter som finns ägs de flesta, 30 stycken, av ryssar, detta enligt Superyacht Times, skriver Bloomberg.

Rättvis men dyr handling

Att beslagta dessa lyxleksaker ser ut som en rättvis handling, med tanke på den död och förstörelse som Ryssland sprider i Ukraina. Åtgärden ska destabilisera den ryska eliten och, enligt Daleep Singh, president Joe Bidens tidigare biträdande nationella säkerhetsrådgivare: “visa för det ryska folket att de har blivit lurade av sitt ledarskap under mycket lång tid”, skriver Bloomberg.

PR-mässigt har det varit en framgång för västerländska regeringar att beslagta dessa lyxfartyg, men juridiskt och ekonomiskt är det en total röra och de flesta superyachterna ligger orörliga och slukar pengar. På de flesta platser, men inte på alla, kommer pengarna från skattebetalarna.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Superyacht värd en och en halv miljard beslagtas i Spanien

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]