Om pontonbåtar ska slå igenom till sjöss i Sverige, så kanske det krävs något alldeles extra. Som amerikanska Balise hävdar att de är.
Balise – roligare får du inte till sjöss
Mest läst i kategorin
Det finns frågor som har sina givna svar. Som varför gummi studsar bättre än trä. Eller varför det blir varmare när solen skiner än när den inte gör det.
Men så finns det frågor som inte har något givet svar. Som hur pyramiderna egentligen byggdes. Och varför gud låter det vara krig på jorden om han är allsmäktigt god.
Och så har vi frågan om pontonbåtarna i Sverige.
Denna båttyp som egentligen är båtlivet maximerat, men aldrig hittat sin väg till sjöss i svenska vatten.
Och varför?
Ja, det är just det som är frågan.
Båttypen är ju egentligen optimal för båtlivet. Stor öppen planlösning. Varenda kvadratdecimeter är utnyttjad för lek, plask, umgänge och sommarliv.
Bara kul
Ombord finns alla möjligheter till att leva ett liv på vattnet med alla möjligheter och med bara glädje och skratt ombord.
Men, säger den truliga svensken: De är ju inte byggda för det nordiska klimatet med dåligt väder och så.
Men, säger då vi.
När åker du ut på sjön när det är dåligt väder? De flesta båtturer sker ju när vädrets makter är goda. Annars stannar du ju hemma även om du har en vanlig båt.
För att ytterligare maximera pontonbåtens nyttjande lanseras nu varumärket Balise. Bakom detta står vattenskidbåtbyggaren MasterCraft som under decennier försett vattenskidåkare över hela världen med potenta och bra båtar.
Världens bästa?
Med Balise vill de erbjuda marknaden världens bästa pontonbåt. In i minsta detalj är båten genomarbetad. Designen är modern. Kvalitén ska vara outstanding och allt ska kännas sådär extra lyxigt som prislappen säger.
MasterCraft vill ta pontonbåtlivet till en ny nivå och hoppas att kunderna som vill ha något extra att partaja på, ska se båtens fördelar och möjligheter.
Mercury på aktern
Drivningen framåt kommer Mercury stå för. Och det är inga ödmjuka alternativ som presenteras.
Basen är Mercury 5.7L V10 350 Verado, och sedan är det bara att uppgradera så långt som viljan och plånboken räcker till.
Mercury 5.7L V10 400 hk Verado eller Mercury Racing 4.8L V8 Supercharged 500R på topp. Fort ska det gå när du ska ha kul.
Om Balise kommer till Sverige är ännu inte känt. Men är du sugen så går det nog att ordna så någon av varvets 24 eller 26 fot långa båtar landar på svenskt vatten.
Passa också på att läsa om fem lite mer äventyrliga båtar här. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.