Axopar 25 Cross Top är båttillverkarens senaste version av den tidigare modellen och testades på Palma Boat Show av båtskribenten Jack Haines från tidskriften Motor Boat & Yacthing.
Axopar 25 Cross Top – havets transformer
Mest läst i kategorin
Den nya Cross Top-versionen av Axopar är mestadels byggd som den tidigare Axopar 22, men den största skillnaden är att den har en kabin och en lite tweakad däckslayout.
Man kan dessutom välja mellan ett par olika formationer i sittbrunnen – en bänk som löper rakt över båten eller U-formade sittplatser runt ett bord. Flexibiliteten gör att man kan luta sig mot ryggstödet på en bänk som är vänd framåt eller på en bänk som är vänd akterut.
Jack Haines rekommenderar just den inställningen, särskilt om man kommer vara ett större sällskap på båten.
Däck i gummi
Axopar 25 Cross Top har riktigt fina och höga fribord och det finns stabila mantåg hela vägen, så även om det är en liten båt känner man sig trygg och säker.
Det finns också förvånansvärt gott om förvaring, ett kylskåp och ett handfat under sittsektionerna.
Axopar har gett däcket en gummerad finish, som håller sig skönt och svalt trots varma temperaturer. Däcket är på så sätt också greppvänligt och mycket lättare att underhålla än teak.
Senaste nytt
Valuta för pengarna
Det rena och enkla rodarrangemanget inkluderar en Simrad MFD, en joystick för bogpropellern och trimflikar för Mercury-motorn på 250 hk.
På Axopars hemsida skriver tillverkaren att den nya Axopar 25 Cross Top är ett ytterligare steg framåt när det kommer till att ge kunder valuta för pengarna. Båten har också mer utrymme än de tidigare modellerna och ger generellt mer komfort och allsidig kapacitet än andra liknande båtar.
Startpriset på denna minimalistiska och praktiska yacht ligger på 43 900 euro, motsvarande drygt 467 000 svenska kronor.
Läs mer om båten och se fler bilder på Axopars hemsida.
Läs mer: Ny spännande 34-fotare från litauiska Navis Pro
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.