Segelyachten Atlantic är kanske världens vackraste replika av en riktig klassiker som en gång bar samma namn. Atlantic satte världsrekord 1905 genom att segla snabbast av alla över Atlanten.
Atlantic, världens vackraste replika seglar vidare
Mest läst i kategorin
Atlantic är en modern inkarnation med en ordentlig fart som med råge slår Charlie Barrs ursprungliga transatlantiska rekord från 1905.
“Nya” Atlantic designades av Doug Petersen, och konstruerades av Gardner & Cox i samarbete med ägaren och initiativtagaren till projektet, Ed Kastelein.
Hon sjösattes första gången 2008 av holländska Van der Graaf. Därefter tog man tag i inredningen, som återskapats efter kopior på originalritningar.
2009 monterades hennes tre master, med en höjd på 45 meter, som bär upp 1700 kvadratmeter segel, och 2010 var hon redo för sin första seglats.
Masterna reser sig över ett korpsvart stålskrov och stilrena teakdäck – den perfekta miljön för sol och bad, underhållning och middagar i goda vänners lag. Den 69 meter långa yachten kan med sin nivå på hantverk och detaljer bara beskrivas som ett kärleksarbete.
Slog världsrekord
Den tremastade skonaren byggdes på uppdrag av New York Yacht Club-medlemmen Wilson Marshall och tillverkades vid varvet Townsend & Downey, Shooters Island, New York och sjösattes den 28 juli 1903.
För designen stod William Gardner, en av de främsta designers av stora yachter i Amerika.
Wilson Marshall ville att Atlantic skulle vara dådtidens absolut snabbaste skonare, men han ansåg sig inte tvingad att kompromissa med komforten ombord.
Till skillnad från samtida tävlingsfartyg utrustades hon med all tänkbar lyx – den finaste mahognypanelen som gick att finna till exempel. Hon hade också två ångdrivna generatorer för att driva lampor, kylskåp och ett stort pentry. Ombord fanns till och med ett vapenrum!
Trots framgångar i olika regattor, var det först efter att hon vunnit Kaiser Cup som hon skapade rubriker på båda sidor om Atlanten.
Senaste nytt
En regatta för kungligheter och förmögna
Kaiser’s Cup, eller Kejsarens Cup, var en regatta på initiativ av Guillaume II, 1859-1941, den dåvarande kejsaren av Tyskland. Regattan kallas ofta för “det sista stora loppet för prinsar” då de tävlande inkluderade alla typer av yachter som de rika, mäktiga och kungligheter kunde uppbringa.
Marshall anlitade den legendariske kaptenen Charlie Barr, som redan framgångsrikt försvarat America’s Cup tre gånger, som skeppare på Atlantic. Charlie Barrs beslutsamhet att vinna var lika legendarisk som hans färdigheter.
Och vann, det gjorde han såklart. Han seglade sträckan Sandy Hook – Cape Lizard, på 12 dagar, 4 timmar, 1 minut och 19 sekunder, och satte därmed världsrekord som den snabbaste seglatsen över Atlanten. Rekordet stod sig i över 77 år och slogs inte förrän 1980.
Atlantic seglade och bytte ägare flera gånger fram till andra världskriget. Därefter hade hon otur. Hon räddades inte mindre än tre gånger. Hon bröt sig också loss från sina förtöjningar för att segla ut till havs alldeles själv.
På något sätt kom hon tillbaka och användes bland annat som husbåt och restaurang. Slutligen blev hon liggande i en liten hamn i New Jersey där hon så småningom förvandlades till vrak. Resterna av henne fanns att beskåda där så sent som 1970.
Återskapades av holländsk miljardär
Det var tur att den holländske miljardären Ed Kastelein bestämde sig för att återskapa den vackra segelyachten. Och det var inte första gången för Kastelein, som seglat sedan barnsben och tillhör familjen som startade rederiet Holland-America Linjen, HAL, 1873.
Han ligger bakom flera projekt, där han återskapat berömda yachter. Bland andra skonaren Eleonora, som tragiskt klövs på mitten i somras, vilket Dagens PS rapporterade.
Segla med stil ombord Atlantic
Idag bär “nya” ATLANTIC sitt extraordinära arv vidare. Moderna system och utrustning har installerats för att uppfylla gällande bestämmelser om säkerhet till sjöss. Men om man tittar på foton av den ursprungliga skonaren och hennes nuvarande namne, är det svårt att upptäcka några skillnader mellan de två.
Gott om utrymme för 12 gäster
Ombord finns plats för upp till 12 gäster, som till fullo kan njuta av en bekväm vistelse i totalt sex hytter. Och det är inget problem med lika många gastar som tar hand om segling och gäster.
Precis som originalet är panelen i mahogny och soffor och fåtöljer i sammetstyg i en vacker röd färg.
I salongen finns en matsalsdel med plats för tolv personer , men måltider intas med fördel på däck – då finns plats för 14 gäster att njuta av en måltid “al fresco”.
Till salu för 132 miljoner
Under åren har Atlantic deltagit i mängd tävlingar och regattor med framgång. Man får även hoppas att ägaren har njutit ombord under mindre krävande seglatser.
Genom åren har det även varit möjligt att chartra yachten för sisådär en dryg miljon kronor i veckan.
Men nu är det dags för Altlantic att få en ny ägare. Hon är till salu för hela 12 miljoner euro, omkring 132 miljoner kronor med dagens kurs.
Och för den som har pengar över och brinner för livet ombord är det svårt att finna en bättre segelyacht än Atlantic.
Kontakta mäklaren här!
Läs mer om Atlantic här!
Vill du läsa mer om båt och sjöliv? Så här lätt skaffar du Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.