Om du missat 2022 års alla nyheter i den klassiska båtvärlden, så får du här en snabb genomgång. Med denna kunskap i bakfickan kan du tryggt kasta dig in i nyårsmiddagens alla båtsamtal.
Årets tio hetaste nyheter i den klassiska båtvärlden
Mest läst i kategorin
Årets vinnare
STHLM Classic Poker Run startade i ett hällande regn och moll men slutade i sol och dur, 26 klassiska runabouts kom till start på Jungfrusunds marina och efter en rejäl runda i Mälaren och genom Stockholms innerstad, landade hela flocken åter i Jungfrusund för mat och det avgörande kortspelet.
När rundorna gått och utslagsvändan spelats, blev det Tryggve Schreiber på Plymracern Greta som satt med det högsta kortet. Stort Grattis till Tryggve med besättning som kunde bärga segerns sötma, den stora vandringspokalen och äran att stå som vinnare av hela racet.
Läs mer här om STHLM Classic Poker Run
Läs mer om Greta här.
Senaste nytt
Årets runabout
Vi valde ut 25 klassiska runabouts och frågade dig, vilken som var vackrast. Och svaret var enhälligt. Sveriges vackraste runabout 2022 blev “Lovisa”, en Riva Super Aquarama som såldes ny 1965 till Johan Bonnier i Stockholm.
Båten har funnits i Sverige sedan dess och är fortfarande i ett fantastiskt fint skick och vårdas sedan ett år tillbaka av en ny ägare i Stockholm. Priset till vinnaren blev en presentcheck på 25.000 kr från Verktygsboden.
Då det bara sålts tre Aquaramor nya i Sverige, är det extra kul att få dessa fåtaliga stjärnor att stanna i Sverige och som en del av den svenska kulturen.
Systerbåten till Lovisa, som köptes ny av Anders Philipson, ligger idag i Norge, medan den tredje båten faktiskt också har fått stanna i Sverige.
Läs mer här om årets vackraste runabout
Årets modernisering
Rikard Wildare har under de senare åren arbetat med att para samman två av sina passioner i en. Efter mycket letande hittade han till slut en mycket fin klassisk CG Pettersson-ritad ruffbåt.
Båten renoverades sedan och förbereddes för en konvertering till el. Med Rikards goda känsla för stil och finess sattes målet att konverteringen skulle göras utan att på något sätt förändra båtens ursprungliga disposition eller utseende.
Resultatet uppfyllde alla förväntningar och Elektra, som Rikard döpt båten till, användes flitigt under sommaren.
I höstas anmäldes Elektra till den prestigefyllda tävlingen The Gussies Electric Boat Award och kammade hem förstapriset i klassen “Retrofit/Customized”.
Grattis Rikard och grattis Svensk båtkultur för bra marknadsföring.
Läs mer om Elektra här.
Årets dröm
1929 lyftes Selma, Sveriges då största mahognymotorkryssare, ombord på ett lastfartyg för destination USA och Florida.
Beställaren, svenskamerikanen George Jeppson, hade beslutat att ta hem yachten till USA efter en sommars kryssning i Svenska farvatten.
Yachten hade byggts året innan på Stockholms Båtbyggeri i Saltsjöbaden efter ritningar av Carl Plym. Med en längd på 24,5 meter över stävarna var hon en majestätisk yacht, utrustad med alla tänkbara bekvämligheter.
George Jeppson hade skapat en förmögenhet genom att driva upp slipmedelstillverkaren Norton till en av världens största i sin bransch.
Och när familjen sedan hade behov av en yacht för sina privata och företagets behov, beslutades att båten skulle byggas i det gamla hemlandet, för att sedan tas över till USA.
Idag är Selmas historia dokumenterad till slutet av 1970-talet. Då ligger hon i Washington DC men är sedan dess försvunnen. Drömmen är nu att åter hitta denna fantastiska representant för svensk båtbyggnadskonst och ta henne åter till Sverige.
Årets räddning
Det sägs lite ironiskt att det krävs tre ägare för att ett stort projekt ska kunna tas i mål; En som räddar projektet från skrotning, en som börjar renoveringen och tar projektet över tröskeln, och slutligen en som tar över halvvägs och tar det i mål.
I fallet med den gamla salongsbåten Salome, var det Pierre Holm som hittade och räddade henne, Örjan Vestgöte som dokumenterade och påbörjade renoveringen och nu Gunnar och Kerstin Haglund, som tog över projektet i höstas för att ta de hela vägen in i mål.
Salome är en representant för den första generationens motorkryssare i Sverige. Byggd 1907 på Motor AB Reversators varv på Ramsö utanför Waxholm.
Hennes stil och fason är typisk för de allra första åren och försvann sedan efter 1910 då en första stilrevidering gjordes för att båtarna skulle bli mer sjödugliga. Renoveringen fortsätter nu hos Yachtsnickeriet i Nacka.
Årets sjösättning
Det var Princess Svanevits år 2022. Erik Åkerlunds vackra R12:a från 1930 som efter en fantastisk renovering av Stockholms Båtsnickeri och Stiftelsen Burre Hellman, premiärseglades i höstas för första gången på över 20 år.
Historien om hennes återfödsel är en ett skolexempel på hur projekt kan byggas för att rädda fler unika båtar till framtiden. En entusiast, i detta fall Bobby Cyrus, med historiskt kunnande och med en dröm, hittar, dokumenterar och skapar förutsättningar för projektet.
En mycket kunnig renoverare, här Andreas Millde, genomför den praktiska renoveringen, samt en muskelstark stiftelse, Stiftelsen Burre Hellman, som står bakom ekonomin tillsammans med ytterligare några delägare.
Nu ska hon rustas vidare under vintern med återmontering av den fantastiska inredningen och all övrig utrustning för att hon till säsongen 2024 ska bli helt spelbar på kappseglingsbanorna.
Årets krasch
Det var inte ett forum som missade filmen när den vackra segelyachten Eleonorea E brutalt backades på i Port Táracco av ett arbetsfartyg och sjönk liggande vid kaj.
Yachten har en fantastisk historia. Byggdes på det holländska varvet Van Der Graaf och sjösattes år 2000 som en replica efter återfunna originalritningar till skonaren Westward och har sedan dess seglats aktivt i den klassiska segelvärlden framför allt i Medelhavet.
Efter att ha lagd sig på botten efter olyckan, bärgades hon i oktober och står nu på land för en totalrenovering tillbaka till nyskick.
Årets transport
När sommaren tagit slut och fem klassiska runabouts samtidigt skulle hem för vinterpyssel till AB Sjöexpress i Kölefors – vad gör man då?
Tillsammans med Robbans Specialtransporter bokades två långtradare samt en följebil med trailer och sedan lastades 2022-års vackraste transport vid Bockholmen strax utanför Stockholm.
Radio Stockholm var på plats och gjorde ett antal inslag under lastningen, vilket resulterade i ett stort antal besökare och fantastisk marknadsföring för hobbyn.
Sedan lämnade fordonen Stockholm i vacker konvoj. Många var tätningarna, vinkningarna och viftningarna under vägen ned till södra Östergötland.
Båtarna som lastades var: Lovisa – Riva Super Aquarama, Catharina – Riva Super Tritone, Ninnie – Forslund Essbåt, Gray – Gar Wood 22 samt Tornado II – Riva Ariston.
Årets köp
1937 skapade de svenska konstruktörerna Gustav Plym och Tore Holm ritningarna till en svensk utmanare i den internationella J-klassen. Sedan kom ett världskrig emellan och ritningarna och projektet glömdes bort.
För 20 år sedan återfanns ritningarna hos familjen Holm av seglaren Per Wermelin, som drog upp riktlinjerna för att ta vid där Plym och Holm hade lagt av.
Målet var att Svea, som yachten redan på ritningsstadiet var döpt till, skulle byggas i Sverige till svenska beställare som ett fantastiskt bevis för svensk båtbyggarkonst.
Nu blev det inte riktigt så. Tiden gick och Per gick ur densamma. Projektet snappades emellertid upp av holländaren John Lammerts van Bueren, som åtta decennier efter att ritningarna skapats, äntligen drog igång bygget av den vackra yachten.
2017 sjösattes hon slutligen och har sedan dess förgyllt den övriga J-flottan med sitt svarta skrov.
Till säsongen 2022 kablades nyheten ut att Svea äntligen hittat hem.
Ett svenskt konsortium bestående av seglarna Niklas Zennström, Filip Engelbert och Hjalmar Winbladh skrev gemensamt på köpekontraktet och Svea kunde för första gången hissa KSSS standert i vantet och den svenska flaggan på flaggspelet i aktern.
Årets import
1929 köptes den ett år gamla commutern Frolic av Ebba Bonde. Båten hade byggts året innan på Kommanditbolaget Sjöexpress på beställning av Direktör Lagercrantz och utrustats med Sveriges första Kermath Sea Wolf.
En fantastisk maskin som med dubbla överliggande kamaxlar och hela 11,7 liters cylindervolym gav den 10,5 meter långa båten en toppfart på över 25 knop.
Men det var hos familjen Bonde som båten kom att stanna ända till 1975. När Ebba Bonde köpte henne, fick hon namnet Malulu, det namn som hon sedan kom att bli känd under och det namn som hon sedan kommit att bära.
1995 såldes hon, som en av de första, till Holland och har sedan dess snurrat runt mellan ett antal ägare för att till slut hamna på en bakgård i väntan på framtiden.
Den 23 december kom hon emellertid åter till Sverige och lastades åter av vid sin gamla hemmahamn hos familjen Bonde.
Det är nu Ebba Bondes släkting Fredrik Bonde, tre generationer framåt i historien, som köpt tillbaka Malulu för att nu återskapa henne till samma skick hon en gång var 1929, när hon för första gången lade till vid familjens brygga.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.