1994 lades det statliga båtregistret ned efter tre år. Nu tycker försäkringsbolaget Svedea att det är dags att införa det igen.
Är det dags för båtregister igen?
Mest läst i kategorin
Ett svenskt statligt båtregister är en av de längsta långbänkarna och en av de hetaste politiska potatisarna som vi har haft i Sverige.
I grunden vilar motståndet mot att registrera enskild egendom. Kanske inte så mycket mot själva registreringen i sig, men hur ett sådant register i förlängningen kommer kunna användas i det politiska spelet.
Känslig fråga
Därför är det otroligt känsligt att ta upp frågan politiskt. När Socialdemokraterna införde ett register för första gången 1991, var det ett av borgarnas vallöften att ta bort det om de vann 1994.
Och det gjorde de som bekant. Och båtregistret försvann.
Nu tas emellertid frågan upp på nytt, men denna gång från ett opolitiskt håll.
Det är försäkringsbolaget Svedea som har ställt frågan om ett nytt båtregister till sina kunder.
Svaret de fick är överraskande. Hela 56 procent av svaren är positiva till ett nytt register.
“I undersökningen är det bara 23 procent som svarar ”nej” på frågan om det vore bra med ett register för fritidsbåtar”, säger Göran Södergren, affärsansvarig båt på Svedea.
“Ungefär lika många säger sig inte veta eller har ingen åsikt. Personligen tror jag att en stor del av dessa skulle svara ja med rätt argument. Från Svedeas sida är vi övertygade om att fördelarna med ett register överväger eventuella nackdelar”.
Utifrån Svedeas position som försäkringsgivare finns ett flertal fördelar med ett register. Främst är det kopplingen mellan båt och en registrerad ägare som skulle underlätta det juridiska arbetet.
En stulen båt skulle i princip bli omöjlig att omsätta på marknaden, och därigenom inte vara lika attraktiv att stjäla.
Dessutom skulle miljöproblemet med övergivna båtar på sikt lösa sig.
“Ett register skulle alltså verka avskräckande för båttjuvar och andra kriminella som handlar med stulna båtar”, säger Göran Södergren.
Koppla båt till ägare
“Dessutom skulle registrerade båtar som stulits mycket snabbare och enklare kunna knytas till sina rättmätiga ägare. Sen är inte minst miljöaspekterna viktiga. Hur detta register sen skulle se ut och vilka som skulle hantera det är en annan fråga”.
Nu är handsken kastad. Om den plockas upp av någon politiskt eller om det blir en gemensam fråga som landets försäkringsbolag kan skapa – det återstår att se.
Reaktionerna lär dock inte vänta på sig.
Läs mer:
Övergivna båtar är ett bekymmer. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.