Allt för sjön bjuder upp till en snygg och lockande show som signalerar framtidstro. Nu återstår bara att hoppas på den bra försäljning. Här bjuder vi på ett axplock från mässan.
Allt för sjön: Från elektriska innovationer till klassiker
Mest läst i kategorin
Båtmässan i Göteborg stängde sina portar för en månad sedan. Signalerna på golvet hade varit goda men försäljningen landade på ganska mediokra siffror, vilket vi skrivit om tidigare.
Torsdagen den 7 mars, öppnade årets upplaga av Allt för sjön i Stockholm. Ytmässigt, i stort sätt en halvering mot de goda åren för tio år sedan.
Känslan i hallarna är dock god. Snyggt möblerad och med många av de stora märkena och importörerna på plats.
Nu återstår det att se – blir det bara en show eller kommer vårsolen även att föra med sig affärer?
CraftCart
Nu var det äntligen premiär för det svenska amfibiefordonet CraftCart.
Istället för att göra en båt av en bil eller en bil av en båt, har den helsvenska amfibien just skapat ett fordon som är sig själv nog.
Designen är lätt retroklassisk men under skalet på den nya modellen som har premiär på mässan, döljer sig en helt elektrisk drivlina.
Vill du ha mer fart finns även en variant med utombordare, men med tiden kommer den förmodligen att fasas ut av kraftfullare elmotorer.
Watercraft Eco-Jet
Eldriven och med ultralätt konstruktion är den nya smidiga vattenskotern Watercraft en snabbt och smidigt fordon för kortare resor inomskärs.
Utrustad med ett 5kWh batteri kopplat till en 22 eller 30 kW-motor gör den lilla farkosten hela 30 knop med två personer ombord.
Vattenskotern är en mycket intressant nyhet som kvalar in mitt emellan den gamla jetski och dagens stora vattenskotrar. Den är dessutom nominerad till mässans pris för Årets innovation.
UMS – aluminiumbåtar från Ukraina
Lite märkligt känns det ändå att titta på UMS välbyggda aluminiumbåtar. Byggda och framtagna i fabriken utanför Ukraina huvudstaden Kiev.
Varvet tillverkar fritidsbåtar mellan fyra och nio meter men även yrkesbåtar upp till 17 meters längd.
Kvalitén på båtarna följer väl de svenska tillverkarna. På mässan visades två modeller, UMS 700 och 865. Två hyttbåtar utrustade med motorer från Mercury, som landar i spannet mellan en och två miljoner kronor.
Navan
Sedan amerikanska jätten Brunswick upptäckte Polen som båtbyggarland, har mängder med nya båtar tagits fram till Brunswicks egna märke Quicksilver.
På Allt för Sjön presenterade dock Brunswick det nya varumärket Navan. Två knappa nio-metersbåtar, som med modern design med raka rammstävar och fylliga skrivsidor rymmer gott utrymme ombord
Stilen är trendkänsligt korrekt och med en hög standardutrustningsnivå, är priset klart spelbart på marknaden.
Sandström 495
Mitt i all flärd är det skönt att se Sandströms båtar. Enkla båtar, byggda för inomskärstransporter i våra skärgårdar och insjöar.
Familjen Sandström grundande en gång i tiden båttillverkaren Uttern, och statrade sedan om lite grand från noll när Brunswick köpte Uttern.
I dag håller de fast vid sitt enkla grundkoncept och är snart ensamma spelare på denna stora vardagsmarknad.
Bennington
Egentligen är de amerikanska partybåtarna ett riktigt bra koncept. Ett enkelt koncept med umgänge och skönt avslappnat båtliv i fokus.
Men i Sverige har de aldrig riktigt slagit igenom. Varför är faktiskt svårt att förstå.
Nu gör Bennington, en av de största tillverkarna ett försök att komma in på marknaden. Med två storlekar på umgängesytan bjuder de in till sommarens bästa on-water-fest.
Med 150 hk Yamaha på aktern landar toppfarten runt 30 knop och prislappen på strax över miljonen.
Arronet Arrofoil
När pressreleasen på Arronets nya bärplansbåt gick ut igår, var den med en spänd förtjusning som den landande i branschen.
Nu står den nya båten på Allt för sjön. Upphissad på stora stödben kan. allmänheten studera bärplanskonstruktionen.
Konceptet är långt ifrån nytt och har prövats många gånger genom åren. Nytt med Arronets koncept är att bärplanen går att fälla upp för enklare hantering både på land och vid strandhugg.
Läs även:
Tillbaka till framtiden: Båten som går på vingar
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.