Dagens PS

3D-printad båt ska göra sjölivet tillgängligt för alla

3d-printad båt
Är båtar från 3d-skrivare båtlivets framtid? Nu har den första båten från Tanaruz levererats och många fler lär det bli. (Bild: Tanaruz)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 28 juli 2022Publicerad: 28 juli 2022

Den nederländska startupen Tanaruz Boats har lanserat en 15 fot lång 3d-printad båt som dessutom går att återvinna – båtens material går att mala ner och skriva ut igen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att uppgradera till en ny båt är ofta ett långt och kostsamt åtagande – men föreställ dig att båten gick att smälta ner för att sedan börja om på nytt med samma material? Det är är exakt vad Tanaruz Boats erbjuder med sin återvinningsbara båt.

Vill du ha en större Tanaruz? Inga problem! Betala extra så smälter företaget din gamla båt och lägger till några extra fot och kanske några nya funktioner om så önskas.

En båt för alla

Grundaren för bolaget, Alex Shifman, har i åratal försökt övertygad nederländska båtbyggare att testa hans projekt men han har mött motstånd. Därför har han grundat bolaget RAW Idea som ska sälja Tanaruz och att ta saken i egna händer.

Han menar att kostnaderna för båtbygge drivs upp av höga materialpriser och stora mängder mänskligt arbete. Tanken med Tanaruz är att kringgå båda dessa faktorer så långt det är möjligt och göra båtar tillgängliga för många fler.

Det är ett djärvt mål som redan bär frukt. Den första elbåten på 15 fot levererades i juni och företaget har tagit in sex till ordrar och förhandlar om långt många fler. Mycket tack vare det attraktiva priset på runt 180 000 kronor för deras enklaste modell eller 250 000 utrustad med en eldriven utombordare.

3d-printad båt

Den fullt utrustade styrpulpeten kostar i runda slängar 250 000 kronor helt ny, inte illa för en ny båt? (Bild: Tanaruz)

ANNONS

Senaste nytt

Lång resa för 3d-printad båt

Att ta sig till den här punkten har inte varit det lättaste. Oräkneliga prototyper och en rad misslyckanden har kantat vägen till den perfekta lösningen. Tricket var att blanda plastmaterialet med glaspulver för att få till en stark konstruktion.

ANNONS

Processen använder sig av rent spillmaterial från industriprocesser, snarare än gamla flaskor och matbehållare vilket också garanterar en viss kvalitet på materialet.

Extremt modulär

Allt från form, färg och funktion går att anpassa vid tillverkningen vilket skapar otaliga möjligheter för köparen både vad gäller stil och praktisk användning. I framtiden kan det till och med bli möjligt att själv vara med och utforma linjerna och planlösningen på båten i detalj.

3dbåt

Den 3d-skrivna båten kommer att vara möjlig att tillverka i alla sjödugliga former. (Bild: Tanaruz)

Själva skrivaren behöver bara vara utrustad med tillräckliga mängder material och lämnas igång för att den ska göra sitt jobb. Den behöver aldrig pausa och kan skriva ut 24 timmar om dygnet i en hastighet av 25 kg i timmen, vilket ger ungefär två båtar i månaden.

Den nuvarande processen begränsar båtarnas storlek till ungefär 8 meter i längd, vilket är en konsekvens av robotens storlek och att hela båtstycket behöver skrivas ut som en enhetlig del.

För att hålla det enkelt i början kommer Tanaruz att erbjuda fyra olika modeller men möjligheterna framöver är fantastiskt stora.

Läs mer: Tanaruz first look – Dutch start-up aiming big with recyclable 3D-printed boat

Läs även: Azimut Verve 24 – glamorös megasuccé

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS