Del 1:2 – Här kommer berättelsen om 1960-talets båtliv, och varför 1960-talet var decenniet som tjuvstartade hela sex år tidigare.
1960-talet: Decenniet som tjuvstartade
Mest läst i kategorin
Egentligen är det en lögn att påstå att 1960-talet tjuvstartade redan 1954.
1960-talet var faktiskt decenniet som tjuvstartade i Sverige redan 1945, alltså hela femton år innan det kom igång på riktigt.
Tjuvstarten skedde på Forslunds varv vid Kungsholmens strand i Stockholm.
Stängt sedan andra världskriget
Varvet hade stått stängt sedan andra världskrigets start 1939, men nu när fredsduvorna åter flög över Europa, hade verksamheten så smått börjar röra på sig inne i lokalerna.
Bortsett från den behövliga städningen och återstruktureringen av båtbyggeriverksamheten, höll Oscar Lund på med något annorlunda i en del av lokalen.
Oscar var son till Carl och Fanny Lund, ägarparet till populära Folkteatern på Östermalm, och hade med teatern som bas, rest mycket över Europa och USA.
Oscar Lunds båtintresse hade redan 1937 visat sig i den mycket annorlunda motorbåt han konstruerat tillsammans med CG Pettersson.
Men nu, nyligen hemkommen från USA med huvudet fullt av nymodigheter och bagaget packat med moderna material, var det något helt annat han höll på att knåpa ihop i hörnet på varvet.
Ett nytt material
Han kallade materialet plastic, och var något han hade snappat upp från amerikanska flottan.
Superlativen runt materialet hade varit många. Det skulle till en början vara otroligt enkelt att hantera och forma hur du ville. Och när produkten sedan var klar, lovades den att vara i stort sett utan underhållskrav.
Amerikanska flottan hade redan byggt ett antal båtar i det nya materialet och det var just det som Oscar nu ville prova på svensk mark.
Det blev så småningom en liten jolle som skapades där. Inget speciellt i sig kanske, men vad som hände där och då, var att Oscar skrev svensk båtbyggeri-historia med jollen.
Ett nytt material hade sett dagens ljus i Sverige, ett material som så småningom skulle förändra båtindustrin för alltid.
Förundran och förakt
Varför avstampet togs 1954 i ingressen?
Jo det var nämligen då som materialet, som Oscar Lund hade experimenterat med nästan 10 år tidigare, för första gången hade officiell premiär på båtmässan Allt för Sjön i Ostermans Marmorhallar i centrala Stockholm.
Utställare var framåtsträvande Fisksätra Motorbåtsvarv, som med sin unge och driftige chef Torild Larsson, hade experimenterat med plasten som båtbyggerimaterial, och som nu såg tiden mogen att presentera den första större plastmotorbåten för allmänheten.
Svalan var den döpt till och stod nu i all sin vita plast-prakt i varvets monter till allas förvåning och för allas möjligheter till lika delar förundran och förakt.
Spott och spe
Att den nya båten fick utstå både spott och spe, behövs ingen juristexamen för att kunna räkna ut.
Och att Torild Larsson, trots alla hårda ord, var den som kom att dra det längsta strået till slut, vet vi idag.
För utan plastens intåg på båtmarknaden, hade 1960-talet aldrig blivit vad det blev. Med plasten som bas, ackompanjerad av en kraftfull utveckling på motorsidan och med tillbehör som vattenskidåkning och båtracing, lades grunden till att båtlivet på bara några år, utvecklades från just båtliv, till en modernare och mer fartfylld båtsport.
Om det var Fisksätra som tog plastbåten till Sverige, var det NK Kristensson som tog hit den moderna utombordsmotorn.
Nils Krister Kristensson hade sedan slutet på 1940-talet, divit sitt framgångsrika agenturföretag på Regeringsgatan i Stockholm.
Amerikanska agenturer
Hade genom sin agentur på General Electrics diskmaskiner, förenklat tillvaron för många av Stockholms husmödrar, och hade genom agenturen för Homelites motorsågar, sett till att skogsbruket växlat över i en ny era.
Så att förändra samhället med moderna produkter, var nästan något som hade blivit en del av företagets gener.
Det amerikanska motormärket Mercury, hade redan funnits på den svenska marknaden några år, genom yachtkonstruktören Knud H Reimers agentur.
Men Reimers hade inte gjort mycket av Mercurys produkter, så när Nils Krister Kristensson fått korn på varumärket och sett och förstått vad dess grundare och ägare Carl Kiekhaefer, var på väg att göra med det på andra ställen i världen, blev han mycket intresserad.
Ett brev senare till Kiekhaefer med förklaring till vad som skulle kunna gå att göra med Mercury i Sverige, fick Reimers respass och NKK var en agentur rikare.
Framåtanda
Kiekhaefers motorer byggde inte på tradition. Ledorden var innovation parat med attityd och kaxighet. Träbåtar var för oldies men alternativa moderna plastbåtar, fanns knappt att uppbringa i Sverige.
För att matcha den livsstil som NKK och Mercury saluförde, krävdes det alltså moderna båtar, som de facto inte fanns. Träbåtsbyggerierna var fortfarande skeptiska till att baka båtar i plast, så nya producenter behövde helt enkelt skapas.
Skaffa fram båtar
Det blev ett jobb för Bosse Lindström, nyanställd driftig försäljningschef på marinsidan på NKK, att snabbt få fram båtar matchande motorerna.
Det blev en intensiv tid med resor över land och rike, från Norrland till Skåne, från Stockholm till norska Bergen, och snart stod NK Kristensson som beställare av båtar hos de nya sportbåtfabrikerna IW-varvet, Fjordplast, Selco, Ockelbo-båtar och många andra.
Mercury hade fått sina akterspeglar och den moderna båtsporten kunde födas.
Självklart är detta en förenklad variant av vad som hände, men faktum är att NKK:s roll i det som skulle bli 1960-talets blomstrande tid för båtsporten, är ytterst central.
Vattenskid-trenden
Som när vattenskidsporten så sakteliga började synas hos allmänheten, snappade NKK snabbt upp trenden. Den überpoluläre multi-idrottsmannen Sven Tumba engagerades och med honom som dragplåster, drog NKK ut på turné över landet med en vattenskid-show utan motstycke.
Publiken kom i 1000-tal och vände hemåt fyllda med båtvilja.
Försäljningen av båtar och motorer sköt i höjden hos alla aktörer i branschen och nya aktörer som ville ta sin bit av kakan, blommade upp som maskrosor i grusgången.
När 1950-talet så på riktigt övergick i 1960-tal, var båtlivet glödhett och en ny generation ungdomar hade tagit motorbåten till sig.
Amerikanska trender
Det som Mercury gjorde för utombordsmotorn, gjorde Chris Craft för inombordarna. Men den nya generationens toppventils-V8:or kunde tidigare ganska så trötta inombordsbåtar, få fart under kölen.
Smidiga och bakvända installationer gjorde att gamla raka sexor och sid-åttor kund bytas ut mot dubbelt så starka och mycket smidigare maskiner.
Men det var ju inte nog med det. Volvo Penta hade ju dessutom ett ess i rock-ärmen. Och inte vilket ess som helst.
Idén var egentligen inte alls ny. Men, som med många nya idéer, är det inte bara idén i sig som måste vara genial. Den måste också komma i en tid som på ett effektivt sätt kunde ta emot den.
Mer om detta berättar vi i del 2:2 och fortsättningen på 1960-talets fantastiska decennium.
Läs mer:
Läs mer om när svensken fick råd att åka båt igen. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.