I helgen var det så äntligen dags för premiär av “Barbenheimer” – och de båda storfilmerna “Barbie” och “Openheimer” slog alla förväntningar.
"Barbenheimer" slog alla förväntningar
Mest läst i kategorin
På sociala medier har begreppet “Barbenheimer” varit en riktig snackis i sommar. Begreppet syftar till de båda storfilmerna “Barbie” och “Oppenheimer” som i helgen hade premiär på samma dag.
Uppskattningsvis köpte fler än 200 000 biobesökare biljetter för att se de båda filmerna på samma dag hos kedjor som AMC Entertainment Holdings Inc. och Cineworld Group Plc:s Regal, skriver Bloomberg.
Resultatet blev den bästa helgen i branschen sedan filmen “Avengers: Endgame” hade premiär i april 2019.
Filmbranschen ser ljuset i tunneln
Det är en glad nyhet för en i övrigt tuff sommar för filmbranschen, som inte nått önskade resultat med storbudgetfilmer som ”The Flash” och ”Indiana Jones” och ”Dial of Destiny”.
“Barbie”, en komedi om den berömda modedockan, och “Oppenheimer,” en biografisk film om mannen bakom atombomben, bidrog till att helgens kassaintäkter mer än fördubblades mot förra årets cirka 302 miljoner dollar.
Barbie gick segrande ur striden
Men det var ”Barbie” som gick segrande ur striden mellan de två storfilmerna.
I skrivande stund ser “Barbie” ut att ha dragit in 155 miljoner dollar, motsvarande 1,6 miljarder kronor, i biljettintäkter. Det var även den mest inkomstbringande premiären i år, och slog filmen The Super Mario Bros som hade premiärvisades i april, och då drog in 146,4 miljoner dollar.
“Oppenheimer” drog in omkring 80,50 miljoner dollar, motsvarande 790 miljoner kronor.
“Barbenheimer” – en lönsam helg
Det är första gången som en film drar in mer än 100 miljoner dollar samtidigt som en
annan drar in mer än 80 miljoner dollar under samma helg.
“Barbenheimer” gjorde helgen som gick till den fjärde mest lönsamma helgen historien i filmbranschen.
Vill du läsa mer om film, design och mode? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Barbies Corvette är fejk