Dagens PS

Balenciaga säljer soppåse för 18 000 kronor

Balenciaga
Demma Gesalvia skickade ut modeller på catwalken med soppåsar i skinn (Foto: Balenciaga).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 09 sep. 2022Publicerad: 09 aug. 2022

Nu kan du köpa höstens”IT-väska” signerad Balenciaga. Det är inte vilken väska som helst, utan helt enkelt en soppåse. Priset? 18 000 kr.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Modevarumärket Balenciaga skapade rubriker i våras, när märkets chefsdesigner Demna Gvasalia, skickade ut modellerna på catwalken med höstkollektionens nya väska, “the trash pouch” , eller helt enkelt soppåsen i näven.

Och faktum är att det är svårt se någon större skillnad på en soppåse i plast som de flesta använder varje dag, och den nya väskan för säsongen. Skillnaden?

Balenciagas påse är gjord i kalvskinn och kommer i flera färger. Och priset för väskan är alltså 1 800 dollar, eller omkring 18 000 kronor.

Nu finns väskan till salu i Balenciagas butiker tillsammans med den nya höstkollektionen, skriver onlinemagasinet Quartz

trash pouch

The Trash Pouch är gjord i kalvskinn och kommer i flera färger (Foto: Balanciaga).

Stödjer Ukraina

Designern, som är från Georgien och själv flydde undan krig som barn, säger att “the Trash Pouch” är hans sätt att stödja offren från kriget i Ukraina.

Tidigare i somras designade Gvasalia och Balenciaga en tröja för att visa sitt stöd för det ukrainska folket.

Den långärmade t-shirten kostar 200 euro och alla intäkter går till organisationen Rebuild Ukraine.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Skapar gärna rubriker

Designern gillar att chockera och skapa rubriker.

Det är eller inte första gången han vill att vi ska betala mycket pengar för något billigt som de flesta använder.

2017 lanserade han en kopierad IKEA-påse för dryga 20 000 kronor och i våras ville han att vi skulle köpa Crocs signerade Balenciaga för nästan 10 000 kronor paret.

“Jag kunde inte missa tillfället att göra världens dyraste soppåse” sa designern till branschtidningen WWD tidigare i våras efter visningen i Paris. “Vem vill inte ha en modeskandal?”

Tidningen GQ har utnämnt soppåsen till en av säsongens “måste ha” produkter, men varumärket har även fått utstå en hel del hån i sociala medier.

Ris eller ros, världens hetaste varumärke lär fortsätta kränga vardagliga produkter till hutlösa priser med stor framgång.

Läs även: Balenciaga är det hetaste varumärket i världen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]