Balenciaga toppar listan över världens hetaste varumärken i lyxsegmentet.
Balenciaga är det hetaste varumärket i världen
Mest läst i kategorin
I den digitala shopping-plattformen Lysts kvartals-ranking över världens hetaste lyxvarumärken toppar det franska modehuset Balenciaga från Paris listan.
Varumärket kammade hem första plats i den tredje kvartalsrapporten efter en rad händelser under året som genererat mycket press och skapat uppmärksamhet.
I somras beslutade Balenciaga att för första gången på 53 år visa och producera en haute-couture-kollektion (Haute couture är den franska benämningen för oerhört exklusiva och handsydda plagg).
Kort därefter kom nyheten att man skulle samarbeta med Kanye West inför hans kommande album, Donda.
Gör digitala kläder
Något som också genererade mycket skriverier var Kim Kardashians beslut att bära en helsvart skapelse signerad Balenciaga på den stora Met-galan (Met Ball, eller Met-galan, är en årlig insamlingsgala till förmån för Metropolitan Museum of Art Costume Institute i New York) New York i september.
Men allt detta räckte tydligen inte för Balenciagas kreative chef, Demna Gvasalia. Han avslutade sin senaste visning med ett avsnitt av den tecknade serien Simpsons, där alla karaktärer hade på sig plagg ur den nya kollektionen.
Förra månaden tog man även steget att göra digitala kläder för spelet Fortnite.
Modehuset Gucci på andra plats
Förra året var det italienska Gucci som toppade listan. Men i år halkade man ned till andra plats. Modehuset med rötter i Florens ökade sina intäkter med 86% sedan andra kvartalet i år.
En stor del av ökningen kopplas till den uppmärksamhet varumärket fått i och med filmen “House of Gucci”, med bland andra Lady Gaga och Adam Driver , som har premiär på netflix i november.
På tredje plats hittar vi franska Dior som fick välförtjänt uppmärksamhet efter att den nya utställningen Christian Dior: Designer of Dreams öppnat på Brooklyn Museum i New York. De stora lyxvarumärkena Prada och Louis Vuitton kom på fjärde respektive femte plats.
Köpbeteende grund för ranking
Lysts index rankar lyx- och modevärldens varumärken och produkter varje kvartal. Den globala shopping-plattformen menar att de har 150 miljoner användare som använder plattformen för att shoppa från 17 000 affärer och varumärken varje år.
Lyst säger att analysen bakom kundernas köp-beteende, vilken inkluderar konvertering och försäljning, ligger till grund för rankingen. Man använder sig även av statistik från Google samt engagemang i sociala medier under en tremånadersperiod.
Läs hela Lyst rapport här