Italienska Azimut tar stortag med sin nya serie Seadeck och lovar 40% minskade utsläpp. Mycket beroende på den nya tekniken från Volvo Penta.
Azimuts nya kapar utsläppen
Mest läst i kategorin
Den italienska storbåtsindustrin stod länge mellan den båda tillverkarna Ferretti och Azimut, som varje år på Genuamässan gjorde upp om köparnas gunst med sina senaste nyheter.
Idag har den kampen mattats något. Marknaden har breddats med flera nya märken som vuxit till sig och är med och slåss om kunderna på samma nivå som de tidiga två kombattanterna.
Azimut släpper till kommande säsong den första båten i en ny serie döpt till Seadeck.
På de första pressbilderna som släppts visas en helt ny design baserad på stora ljusinsläpp och med ett mål att erbjuda gästerna ombord ytterligare närhet till vattnet och naturen.
Ljus inredning
Inredningen är också öppen mellan de olika avdelningarna, vilket ytterligare bidrar till att båtarna i den nya serien ska uppfattas som ljusa och ombonade.
Men det mest intressanta ligger under luckorna bak. Azimut har tagit rygg på de miljömål som International Marine Association (IMO) satt upp med målet att minska utsläppen från fritidsbåtsflottan med 40% till år 2030.
En helt ny och effektivt skrovprincip har därför tagits fram som tillsammans med Volvo Pentas IPS hybridmotorer på 380 respektive 480 hk, förväntas redan nu nå den 40-procentiga minskningen.
Premiär 2024
Den första i serien, Azimut Seadeck 6 på 17,25 meters längd, premiärvisas på Düsseldorfmässan i januari 2024 och därefter följer Seadeck 7 och 8 åren därpå.
Läs mer här om:
Azimut Seadeck-serien
Smakfullt och stiligt från Wajer
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.