Stockholm har Saltsjöbaden, Eskilstuna har Mälarbaden och Norrköping har Arkösund. Alla tre är samhällen skapade för sommarlust utblandad med en nypa nytta.
Arkösund - Östergötlands skärgårdsstad
Mest läst i kategorin
Idag är det inte mycket som skvallrar om att det stora gula huset, ganska så centralt i Norrköpings innerstad, ruvar på en historia som är så mycket mer än vad det ser ut som idag.
Är du lite mer bevandrad i hur en stad byggs upp, kan du börja ana något över de öppna ytor som verkar omringa fastigheten. Hade den varit byggd som ett vanligt kontorshus, hade omgivande bebyggelse varit närmare – och inte som nu, med visst avstånd.
Tar jag mod till mig och frågar en äldre passerade vad huset kallas, får jag ledtråden jag behöver. ”Du menar Östra Station”, säger förmodligen den jag frågar.
Ruvar på historia
Och det är precis den historia huset ruvar på. Här var en gång i tiden, fram till en dyster dag 1966, hemmahamnen för det smalspåriga järnvägsnät som utgick från Norrköping.
På framsidan av huset förstår jag snart att de öppna ytorna hör till behovet av taxi-trafik, av och påstigande på bussar och personbilar. Och baksidans ytor är då självklart själva bangården.
Här har det funnits perronger och spår. Ett myller av människor och gods som skulle transporteras ut till järnvägens alla tarmar.
Här hade också Norrköpings-Söderköping-Vikbolandets järnväg sitt huvudkontor för alla de banor som utgick från Norrköping Östra.
Startade 1895
Den 15 juni 1895 var det högtidlig trafikstart ut till den nya sträckningen till Arkösund. Detta skärgårdssamhälle som just hade börjat växa till sig – från ett enkelt fiskesamhälle till en tummelplats för den växande burgna överklassen i Norrköping.
Båtlivet har från början varit orsaken till Arkösunds existens. När överklassen i Norrköping började ägna sig åt båtliv på fritiden, blev snart Arkösund centrum för sjölivet.
Avståndet från Norrköping och läget på kanten mellan Bråviken och skärgården var perfekt för ett skönt och behagligt sommarliv.
En sommaridyll byggs upp
När dessutom järnvägen drogs ut till orten och järnvägsbolaget byggde både hotell och restaurang på platsen, fanns alla förutsättningar för ett växande samhälle.
Attraktiva sjötomter styckades av och snart växte den ena vackra sommarvillan efter den andra upp i ortens vikar.
Blomstrande näringsliv
Näringslivet växte och blomstrade. Hantverkare hade fullt schema med all ny bebyggelse. Nya tjänster behövdes med affärer, båtvarv, post och skola.
Norrköpings Segelsällskap skaffade sig också tidigt ett klubbhus centralt på orten och på fjärdarna utanför, anordnades kappseglingar med nationell status.
Parallellt med den blomstrande sommarbebyggelsen och livet kring denna, var också tanken att hamnen i Arkösund, skulle fungera som en uthamn för både orten självt, men också för mycket varor inifrån centrala Norrköping och den industri som fanns där.
Planer på stor hamn
I omgångar har det också diskuterats att bygga en ordentlig utskeppningshamn i Arkösund, som då skulle gynna både järnvägen och näringslivet på orten.
Men planerna har alltid lagts på hyllan – troligen för rädslan hos de boende på orten att en större kommersiell hamn skulle förändra Arkösunds ”fina” profil som Norrköpings svar på Saltsjöbaden.
Tull och sjöräddning
Den offentliga delen av hamnen har därför mer handlat om tullstationen och räddningsstationen. Platsen ligger centralt i skärgården och lätt åtkomlig för den kommersiella sjötrafik som ska in till Norrköping.
1960 kom dock dråpslaget som för alltid förändrade Arkösund. Järnvägen hade länge dragits med ekonomiska bekymmer.
Bilen och lastbilens expansion på vägarna hade tagit mycket av både person- och godstrafik och den 31 augusti 1960 gick det sista tåget från stationen in till Norrköping.
Kraften försvann
När tåget försvann, försvann också mycket av ortens kommersiella kraft. Handeln minskade och behovet av hantverkare på orten minskade när biltransporterna blev enklare.
Idag är Arkösund ett vackert och lugnt sommarsamhälle. Grosshandlarvillorna ligger kvar där de alltid har legat och ägs i många fall fortfarande av de familjer som en gång byggde dem.
Hamnen fungerar som en praktisk mellanstation för nöjesbåtstrafiken utefter kusten men också som utskeppningshamn till de omkringliggande skärgårdsöarna.
Är du i trakten, missa inte att bada i havet från Badholmarna, gå en promenad och titta på alla vackra hus och ät en bit mat på hotellet, som en gång byggdes med kraft och ekonomi ur en framtidstro och vilja.
Läs mer om:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.