Dagens PS

Arkösund - Östergötlands skärgårdsstad

Arkösund
Idag är Arkösund en lugn plats på vintern men en desto mer myllrande skärgårdsort på sommaren kantad av vackra hus och en mycket livskraftig hamn. (Foto: WikiCommons)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 02 aug. 2023Publicerad: 02 aug. 2023

Stockholm har Saltsjöbaden, Eskilstuna har Mälarbaden och Norrköping har Arkösund. Alla tre är samhällen skapade för sommarlust utblandad med en nypa nytta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Idag är det inte mycket som skvallrar om att det stora gula huset, ganska så centralt i Norrköpings innerstad, ruvar på en historia som är så mycket mer än vad det ser ut som idag. 

Är du lite mer bevandrad i hur en stad byggs upp, kan du börja ana något över de öppna ytor som verkar omringa fastigheten. Hade den varit byggd som ett vanligt kontorshus, hade omgivande bebyggelse varit närmare – och inte som nu, med visst avstånd. 

Idag är det gula huset, som en gång var den centrala Östra station, ett tomt lite vilsekommet hus. När det tagits ifrån sitt sammanhang, har det liksom tappat stinget. Hoppas det får stå kvar i framtiden. (Foto: WikiCommons)

Tar jag mod till mig och frågar en äldre passerade vad huset kallas, får jag ledtråden jag behöver. ”Du menar Östra Station”, säger förmodligen den jag frågar. 

Ruvar på historia

Och det är precis den historia huset ruvar på. Här var en gång i tiden, fram till en dyster dag 1966, hemmahamnen för det smalspåriga järnvägsnät som utgick från Norrköping. 

På framsidan av huset förstår jag snart att de öppna ytorna hör till behovet av taxi-trafik, av och påstigande på bussar och personbilar. Och baksidans ytor är då självklart själva bangården.

Norrköping Östra när det var i full blom med både person- och omfattande godstrafik från stationen. Meg egna banor till bland annat Arkösund, Söderköping och Valdemarsvik servade den smalspåriga järnvägen ett stort område. (Foto: WikiCommons)

Här har det funnits perronger och spår. Ett myller av människor och gods som skulle transporteras ut till järnvägens alla tarmar. 

ANNONS

Här hade också Norrköpings-Söderköping-Vikbolandets järnväg sitt huvudkontor för alla de banor som utgick från Norrköping Östra. 

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Startade 1895

Den 15 juni 1895 var det högtidlig trafikstart ut till den nya sträckningen till Arkösund. Detta skärgårdssamhälle som just hade börjat växa till sig – från ett enkelt fiskesamhälle till en tummelplats för den växande burgna överklassen i Norrköping.

Det var med järnvägens ankomst till Arkösund som samhället bildades. Turen in till Norrköping tog runt tre timmar när järnvägen öppnade, men med tiden och moderniseringar, kunde du ta dig in till stan i slutet på 1950-talet på bara en timme. (Foto: Vykort)

Båtlivet har från början varit orsaken till Arkösunds existens. När överklassen i Norrköping började ägna sig åt båtliv på fritiden, blev snart Arkösund centrum för sjölivet. 

Avståndet från Norrköping och läget på kanten mellan Bråviken och skärgården var perfekt för ett skönt och behagligt sommarliv. 

En sommaridyll byggs upp

När dessutom järnvägen drogs ut till orten och järnvägsbolaget byggde både hotell och restaurang på platsen, fanns alla förutsättningar för ett växande samhälle. 

Med järnvägen som central punkt växer Arkösund fram. Utmed stränderna anläggs magnifika trädgårdar till de stora sommarvillor som byggs upp och inne i samhället växer ett näringsliv fram med allt som behövs för att göra Arkösund till ett starkt och självständigt samhälle. (Foto: Vykort)
ANNONS

Attraktiva sjötomter styckades av och snart växte den ena vackra sommarvillan efter den andra upp i ortens vikar. 

Blomstrande näringsliv

Näringslivet växte och blomstrade. Hantverkare hade fullt schema med all ny bebyggelse. Nya tjänster behövdes med affärer, båtvarv, post och skola. 

Norrköpings Segelsällskap skaffade sig också tidigt ett klubbhus centralt på orten och på fjärdarna utanför, anordnades kappseglingar med nationell status. 

Båtsporten har alltid varit en central del av Arkösund. Här lång många av de båtar som de förmögna Norrköpingsfamiljerna hade för sommarens utflykter eller kappseglingar. (Foto: Digitaltmuseum)

Parallellt med den blomstrande sommarbebyggelsen och livet kring denna, var också tanken att hamnen i Arkösund, skulle fungera som en uthamn för både orten självt, men också för mycket varor inifrån centrala Norrköping och den industri som fanns där. 

Planer på stor hamn

I omgångar har det också diskuterats att bygga en ordentlig utskeppningshamn i Arkösund, som då skulle gynna både järnvägen och näringslivet på orten. 

När hamnen en gång byggdes fanns det planer på att göra den till Norrköpings stora utskeppningshamn. Så blev det nu inte men den har ändå används flitigt för andra ändamål, som här som landningsplats för sjöflygets plan. (Foto: Vykort)
ANNONS

Men planerna har alltid lagts på hyllan – troligen för rädslan hos de boende på orten att en större kommersiell hamn skulle förändra Arkösunds ”fina” profil som Norrköpings svar på Saltsjöbaden. 

Tull och sjöräddning

Den offentliga delen av hamnen har därför mer handlat om tullstationen och räddningsstationen. Platsen ligger centralt i skärgården och lätt åtkomlig för den kommersiella sjötrafik som ska in till Norrköping. 

1960 kom dock dråpslaget som för alltid förändrade Arkösund. Järnvägen hade länge dragits med ekonomiska bekymmer. 

Hotellet som en gång byggdes av järnvägsbolaget, står fortfarande kvar och bjuder både mat och dryck. (Foto: Arkösunds hotell)

Bilen och lastbilens expansion på vägarna hade tagit mycket av både person- och godstrafik och den 31 augusti 1960 gick det sista tåget från stationen in till Norrköping. 

Kraften försvann

När tåget försvann, försvann också mycket av ortens kommersiella kraft. Handeln minskade och behovet av hantverkare på orten minskade när biltransporterna blev enklare. 

Några av alla de vackra sommarvillor som byggdes kring förra sekelskiftet. Nere till vänster ses familjen Wahrens magnifika villa med Wilhelm Wahrens motorjakt Malou liggande vid kaj. (Foto: Vykort)
ANNONS

Idag är Arkösund ett vackert och lugnt sommarsamhälle. Grosshandlarvillorna ligger kvar där de alltid har legat och ägs i många fall fortfarande av de familjer som en gång byggde dem. 

Idag är Arkösund en slumrande sommaridyll. Mycket av näringslivet har försvunnit men hamnen fungerar fortfarande som en omlastningsplats för varor som ska ut till skärgårdsöarna, samt en central plats för den båtburna persontrafiken. (Foto: Upplev Arkösund)

Hamnen fungerar som en praktisk mellanstation för nöjesbåtstrafiken utefter kusten men också som utskeppningshamn till de omkringliggande skärgårdsöarna. 

Är du i trakten, missa inte att bada i havet från Badholmarna, gå en promenad och titta på alla vackra hus och ät en bit mat på hotellet, som en gång byggdes med kraft och ekonomi ur en framtidstro och vilja. 

Läs mer om:

Järnvägen ut till Arkösund

Norrköpingsfamiljen Lundberg

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]