Trots att jag haft bortåt 140 båtar under åren, är det fortfarande några som jag ännu inte ägt. Här är fem drömbåtar som jag vill ha under granen.
Båtentusiasten listar: Fem drömbåtar under granen
Mest läst i kategorin
Det är fascinerade.
Jag har ju genom åren ägt kanske flest klassiska båtar av alla i Sverige. Har köpt det jag gillat eller sådant som måste räddas till framtiden.
Men trots att antalet snart passerar 140 båtar, finns det fortfarande några som jag suktar efter.
Här bjuder jag på fem favoriter, som jag ännu inte ägt, och sannolikt inte kommer få. Men balla är de ändå.
Måsen
Båten som beställdes av sillkonservkungen Christian Ameln för att ha som commuter ut till sommarstället i Stockholms ytterskärgård.
Båten som är hela 16,5 meter lång och som med en 300 hästkrafter stark Sterling-sexa toppade hela 28 knop 1930.
Båten som vi hittade på en varvsplan i Lilla Edet 1989 och som sedan dess är mitt under en stor renovering.
Blir jag miljonär och skaffar sommarställe i skärgården, så är Måsen min drömbåt nummer ett.
JP III
Faktum är att denna 26-fots Chris Craft från 1931 är lite av den ultimata runabouten av de som fortfarande finns kvar.
Dels har båten en fantastisk proveniens. Köpt ny av Åhléns-grundaren JP Åhlén att ha som pendlarbåt från sommarstället i ytterskärgården in till jobbet vid Skanstull i Stockholm.
Idag är JP III renoverad till ett mycket fint skick och har dessutom sin majestätiska 14,7-liters V8 kvar under luckorna. En fantastisk båt som jag gärna ser akterförtöjd vid bryggan någon gång i livet.
Nefertite
Av alla de stora stegbåtarna som finna kvar från förr, är det faktiskt den minsta, Nefertite, som får mitt hjärta att klappa mest.
Båten har överlevt åren med det mesta av träbitarna ovan vattenlinjen i behåll och är idag i ett riktigt skönt välvårdat bruksskick.
Med Nefertite på en trailer efter Toyotan skulle jag kunna räkna hem wow i drivor vid varje show jag skulle duka upp på. Och med Neferite i vattnet, skulle jag vara ägare till en av våra snabbaste klassiska båtar.
Och en av mina drömbåtar.
Läs mer här om Nefertites systerbåt Svalan här
Alu 1
Detta är egentligen en fullständigt onödig farkost, som knappt går att kalla för båt.
Byggd på Boghammarvarvet 1938 för att försöka promota en ny svensk tävlingsklass. Båten byggdes dessutom som en experiment-farkost för det nya båtbyggarmaterialet aluminium och blev därför ett avstamp för hela den aluminiumbåtkultur, som idag härskar i skärgårdarna.
I dag ligger denna unika lilla racer undanstoppad i väntan på framtiden. En vacker dag kanske jag kan få sitta bakom ratten.
Läs mer här om Senorita Mercedes som också byggdes på Boghammar
Maroguna
Egentligen är denna helt utanför alla mina normala preferenser.
Men Maroguna är en båt som kittlar. Byggd redan 1910 för ett konsortium där bland annat konstruktören själv, Hugo Schubert, ingick.
I dag ligger denna fantastiska 15-metersyacht på varv sedan 10 år men är fortfarande i ett fantastiskt fint och orört originalskick.
En daycruiser från motorbåtens första år som har överlevt decennierna utan att ha blivit förbyggd. En av mina oväntade drömbåtar.
Lär mer här om två av Marogunas systerbåtar
Läs också:
Mina fem försvunna favoriter (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.