Priset på en superyacht i den mindre storleksklassen kan verka lockande. Men det är bara entrébiljetten till en värld fylld av kostnader.
Äga en superyacht? Så mycket kostar det
Mest läst i kategorin
Att drömma sig bort till en värld fylld av lyx, är ett billigt nöje. Att få tänka tanken att äga något från en värld fylld av ouppnåeliga prylar, bilar och båtar.
Och ibland kan du väckas ur drömmen när du hittar en annons på en 15 år gammal lyxbil eller superbåt.
Priset på den känns plötsligt klart hanterbart. Du börjar räkna och kommer fram till att du faktiskt skulle ha råd att köpa den.
Men du – innan du shoppar loss, glöm inte att inköpet av drömbåten eller dito bilen, bara är inträdesbiljetten. Det är sedan både kostnaderna och bekymren kommer.
Räknat kostnaderna
Motorboat & Yachting har därför följt en av de båtägare som gjort verklighet av drömmen av att äga en 105 fot lång och 15 år gammal 24-miljonersbåt.
Målet med inköpet var dock krasst; yachten skulle själv dra sina kostnader till den nivån att den i slutändan inte skulle kosta mer än vad en ny 60-fotare skulle göra.
Detta skulle fås att fungera genom att använda yachten för charter de veckor som ägarna själva inte skulle vara ombord.
Skakig resa
Trots noggranna kalkyler blev det en skakig resa innan projektet fick fart.
Trots ett gott grundskick krävdes det en omfattande genomgång av yachten innan den kunde läggas ut på den krävande chartermarknaden.
Detta tog två år och kostade runt 6 miljoner kronor innan det var klart.
Därefter krävdes både en väl fungerande besättning och en strategi för var och när yachten skulle vara för att bli attraktiv på chartermarknaden.
Hur har det gått?
Idag har det gått några år. När ägarna kan börja räkna samman intäkter och utgifter blir det spännande.
Under 2022 var yachten uthyrd under 18 veckor vilket resulterade i en inkomst på drygt 12,8 miljoner kronor.
Kostnaderna för 2022 uppgick till 12,6 miljoner kronor, vilket totalt faktiskt gav ett överskott under året på drygt 200 000 kronor.
Trots att dessa kostnader inte inbegriper inköpet eller de årliga underhållskostnaderna på cirka 2 miljoner kronor årligen, ser ägarna stora möjligheter att öka på antal charterveckor och på så sätt ytterligare få ned driften.
Summa summarum. Att köpa en mindre superyacht är fortfarande det lilla bekymret. Att sedan driva och sköta den, är den stora och tunga biten.
Tittar du krasst på yachten i denna historia, så ligger den årliga kostnaden för drift och underhåll på mer än 50% av yachtens inköpspris, vilket nog får anses ytterst relevant.
Räkna noga
Ju äldre din tänkta superyacht är, desto billigare blir självklart inköpet. Men lika självklart är det att kostnaderna för driften och omvårdnaden skjuter i höjden.
Så innan du gör verklighet av den där drömbilen eller den mindre superyachten, sätt dig ned och räkna nyktert på vad det kostar att äga istället för vad det kostar att köpa.
För det är ägandet som kommer bli ditt stora hinder för att kunna leka riking.
Läs mer:
Om vad det kostar att äga en äldre 105-fotare
Vad kan du egentligen om superyachter? (Dagens PS)
¨
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.