Afrikas nya höghastighetståg binder ihop 60 städer. Projektet har börjat i Egypten i en första satsning på motsvarande 96 miljarder kronor.
Afrikas nya järnväg – binder ihop 60 städer
Mest läst i kategorin
Afrikas nya höghastighetsjärnväg ska binda samman 60 städer och sträcka sig över 200 mil.
När det är färdigt kommer det att vara det sjätte största järnvägssystemet globalt för höghastighetståg, skriver Express.
De afrikanska länderna satsar miljarder pund i järnvägsinfrastruktur över hela kontinenten.
African Integrated High-Speed Railway Network, AIHSRN, är ett stort pågående projekt.
Satsningen har börjat
Det huvudsakliga målet med satsningen är att förbinda huvudstäder i Afrika och stora kommersiella knutpunkter via ett höghastighetståg för att öka kontinentens handel och konkurrensförmåga.
Egypten har redan börjat bygga sitt höghastighetstågnät som beräknas kosta hela 96 miljarder kronor.
Tyska Siemens kommer att leverera 41 vagnar till höghastighetslinjen, 94 regionala tågsätt och 41 godslok.
I september presenterade Siemens sitt första Velaro-höghastighetståg för Egypten på Innotrans-mässan i Berlin.
Hög standard
Höghastighetståget med åtta vagnar är 200 meter långt och har kupéer i business- och standardklass samt en restaurangvagn.
Tåget är designat för komfort och har en kapacitet på 481 passagerare, internet ombord och rejält med eluttag för passagerarna.
Enligt Siemens kan tåget nå hastigheter upp till 250 km/h och är byggt för att klara de unika miljöutmaningarna i Egypten.
För att klara såväl höga temperaturer som sand och damm har specialfunktioner byggts för tåget. Utvändiga luckor har tätats med lock eller borstar för att minimera inträngning av sand och damm.
Fyra länder att besöka
För den som, utifrån detta, redan nu planerar en panafrikansk semestertripp, tipsar Express i en annan text om Afrikas fyra vackraste länder.
Enligt sajten är just Egypten, där den nya järnvägen börjar, ett av dem, och ”en blandning av forntida underverk och kustnära lockelse”, som man beskriver landet.
Pyramider och sfinxer, ja, men även ”Röda havets stränder, den surrealistiska vita öknen och frodiga oaser som Bahariya”.
Även Tunisien rekommenderas.
”Tunisiens gyllene stränder och Medelhavskusten gör det till en topputmanare för skönhet”, skriver Express och rekommenderar även Atlasbergen och sanddynerna i Saharaöknen.
”Oförglömliga destinationer”
Kenya med vilda djur och kulturell mångfald, är ett annat av kontinentens trumfkort där ”Kenyas pulserande kulturer, från massajerna till swahili, berikar upplevelsen, och Indiska oceanens kustlinje ger en pittoresk bakgrund”, skriver Express.
Sist ut i fyrspannet är Marocko, ”ett kulturellt och naturligt underland” som ”kombinerar pulserande städer, majestätiska berg och lugna kuster till en oförglömlig destination”.
Inte illa för ett land som dessutom har landskap som ”är lika olika som dess kulinariska läckerheter”.
Världens dyraste järnväg – 2,6 miljarder per kilometer. Dagens PS
Förbifart Atlanten: Tunnel för 15 000 000 000 000 dollar. Dagens PS
Källor: Klart med ny storsatsning på järnväg. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.