Dagens PS

Afrikas nya järnväg – binder ihop 60 städer

Afrikansk järnväg ska förbinda 60 städer
Så ska tågen se ut när de inom några år lämnar stationen. Siemens ska leverera höghastighetstågen till den afrikanska satsningen. (Foto: Pressbild Siemens)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 29 dec. 2024Publicerad: 29 dec. 2024

Afrikas nya höghastighetståg binder ihop 60 städer. Projektet har börjat i Egypten i en första satsning på motsvarande 96 miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Afrikas nya höghastighetsjärnväg ska binda samman 60 städer och sträcka sig över 200 mil.

När det är färdigt kommer det att vara det sjätte största järnvägssystemet globalt för höghastighetståg, skriver Express.

De afrikanska länderna satsar miljarder pund i järnvägsinfrastruktur över hela kontinenten.

African Integrated High-Speed Railway Network, AIHSRN, är ett stort pågående projekt.

Satsningen har börjat

Det huvudsakliga målet med satsningen är att förbinda huvudstäder i Afrika och stora kommersiella knutpunkter via ett höghastighetståg för att öka kontinentens handel och konkurrensförmåga.

Egypten har redan börjat bygga sitt höghastighetstågnät som beräknas kosta hela 96 miljarder kronor.

Tyska Siemens kommer att leverera 41 vagnar till höghastighetslinjen, 94 regionala tågsätt och 41 godslok.

I september presenterade Siemens sitt första Velaro-höghastighetståg för Egypten på Innotrans-mässan i Berlin.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Hög standard

Höghastighetståget med åtta vagnar är 200 meter långt och har kupéer i business- och standardklass samt en restaurangvagn.

Tåget är designat för komfort och har en kapacitet på 481 passagerare, internet ombord och rejält med eluttag för passagerarna.

Enligt Siemens kan tåget nå hastigheter upp till 250 km/h och är byggt för att klara de unika miljöutmaningarna i Egypten.

För att klara såväl höga temperaturer som sand och damm har specialfunktioner byggts för tåget. Utvändiga luckor har tätats med lock eller borstar för att minimera inträngning av sand och damm.

Fyra länder att besöka

För den som, utifrån detta, redan nu planerar en panafrikansk semestertripp, tipsar Express i en annan text om Afrikas fyra vackraste länder.

Enligt sajten är just Egypten, där den nya järnvägen börjar, ett av dem, och ”en blandning av forntida underverk och kustnära lockelse”, som man beskriver landet.
Pyramider och sfinxer, ja, men även ”Röda havets stränder, den surrealistiska vita öknen och frodiga oaser som Bahariya”.

Även Tunisien rekommenderas.

ANNONS

”Tunisiens gyllene stränder och Medelhavskusten gör det till en topputmanare för skönhet”, skriver Express och rekommenderar även Atlasbergen och sanddynerna i Saharaöknen.

”Oförglömliga destinationer”

Kenya med vilda djur och kulturell mångfald, är ett annat av kontinentens trumfkort där ”Kenyas pulserande kulturer, från massajerna till swahili, berikar upplevelsen, och Indiska oceanens kustlinje ger en pittoresk bakgrund”, skriver Express.

Sist ut i fyrspannet är Marocko, ”ett kulturellt och naturligt underland” som ”kombinerar pulserande städer, majestätiska berg och lugna kuster till en oförglömlig destination”.
Inte illa för ett land som dessutom har landskap som ”är lika olika som dess kulinariska läckerheter”.

Världens dyraste järnväg – 2,6 miljarder per kilometer. Dagens PS

Förbifart Atlanten: Tunnel för 15 000 000 000 000 dollar. Dagens PS

Källor: Klart med ny storsatsning på järnväg. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Edvard Lundkvist och Emma Fällman
Spela klippet

Så kan Trump-tullarna påverka dig

Donald Trumps föreslagna handelstullar har fått en av världens mest framstående ekonomer att dra paralleller till den stora depressionen. Simon Johnson, Nobelpristagare och professor vid MIT, menar att tullarna kan trigga en farlig nedåtgående spiral. USA:s tidigare president Donald Trump föreslår nu omfattande tullar på kinesiska varor, upp till 60 procent. För resten av världen […]