När världens Millennials börjat stadga sig ekonomiskt har det medfört ett så kraftigt uppsving för Pokémonkort att de tagit tronen i samlarkortsvärlden.
90-talister lyfter Pokémonkort till nya höjder
Mest läst i kategorin
Samlarkort av olika slag har varit populära länge, särskilt sedan 80- och 90-talet när baseballkort och hockeybilder slog igenom stort. Men sen 90-talet har vi även haft samlarkort av en massa andra slag där en av de starkast lysande stjärnorna är Pokémonkorten.
Nu har PSA, som graderar kvaliteten på dyrbara samlarkort, meddelat att de graderar fler Pokémonkort än Baseballkort – ett tydligt tecken på att vi har en ny kung på samlarkortstronen, rapporterar Business Insider.
Pokémon upp 500 procent under pandemin
Det stora lyfter för Pokémonkorten kom när folk satt hemma under Coronapandemin.
Kortpriserna gick upp med nästan 500 procent, videos med kändisar som öppnade kortlådor i jakt på rariteter gick virala och butiker länsades på oöppnade Pokémonprodukter samtidigt som tillverkaren inte hann med att göra nya produkter.
Den värsta kortfebern har lugnat sig efter pandemin. Men intresset för Pokémonkort blev tillräckligt stort för att göra det till en av världens största samlarmarknader, åtminstone om man ska tro amerikanska Professional Sports Authenticators, PSA, som graderar skicket på samlarföremål.
“Det har gått från noll till att vara en tredjedel av vår omsättning”, säger Ryan Hoge, ordförande för PSA till Business Insider.
Pokémonkort har nått toppen
PSA är världsledande när det kommer till att bedöma skicket på samlarkort. Samlarna skickar sina varor dit för att få ett poäng som motsvarar kvaliteten på kortet – PSA10 betyder att kortet är i perfekt skick och det ger ett betydligt högre pris på de dyraste samlarobjekten.
Pokémonkort har gått från att vara en liten bråkdel av företagets verksamhet till att vara det samlarobjekt som de graderar mest av – ett tydligt bevis för det stora intresset bland samlare. Tidigare vart samlarobjekt inom sport det klart största, men nu har de små figurerna från Japan tagit över.
PSAs verksamhet omfattar 1900 anställda i USA och Japan.
Här för att stanna
“Nostalgin spelar stor roll här”, säger bolagets ordförande: “När folk kommer upp i 30-årsåldern och de får en del pengar över så börjar de bli nostalgiska över sin barndom. Då vill man återupptäcka det som roade en när man var yngre.”
Graderingsföretaget tror inte att Pokémonmarkanden är någon fluga, men de tror heller inte att hysterin från 2020 och 2021 kommer tillbaka. De menar att Nintendo gör ett utmärkt jobb med att fånga nya generationers fantasi och uppskattning för de Pokémon och att det lär finnas gott om nya samlare.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.