Dagens PS

1960-talet: Decenniet som tjuvstartade

Boesch med vattenskidåkare efter. Kan det bli mer båtsport?
Med 1960-talets intåg, dog det gamla båtlivet till förmån för den nya båtsporten. Båtvärlden vände helt enkelt blad. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 apr. 2024Publicerad: 15 apr. 2024

Del 1:2 – Här kommer berättelsen om 1960-talets båtliv, och varför 1960-talet var decenniet som tjuvstartade hela sex år tidigare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Egentligen är det en lögn att påstå att 1960-talet tjuvstartade redan 1954.

1960-talet var faktiskt decenniet som tjuvstartade i Sverige redan 1945, alltså hela femton år innan det kom igång på riktigt.

Tjuvstarten skedde på Forslunds varv vid Kungsholmens strand i Stockholm.

Stängt sedan andra världskriget

Varvet hade stått stängt sedan andra världskrigets start 1939, men nu när fredsduvorna åter flög över Europa, hade verksamheten så smått börjar röra på sig inne i lokalerna.

Bortsett från den behövliga städningen och återstruktureringen av båtbyggeriverksamheten, höll Oscar Lund på med något annorlunda i en del av lokalen.

Oscar var son till Carl och Fanny Lund, ägarparet till populära Folkteatern på Östermalm, och hade med teatern som bas, rest mycket över Europa och USA. 

Forslunds varv – här byggdes Sveriges första plastbåt
Det var här inne i verkstaden på Forslunds båtvarv som Sveriges första plastbåt kladdades ihop på våren 1945. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Oscar Lunds båtintresse hade redan 1937 visat sig i den mycket annorlunda motorbåt han konstruerat tillsammans med CG Pettersson.

ANNONS

Men nu, nyligen hemkommen från USA med huvudet fullt av nymodigheter och bagaget packat med moderna material, var det något helt annat han höll på att knåpa ihop i hörnet på varvet.

ANNONS

Senaste nytt

Ett nytt material

Han kallade materialet plastic, och var något han hade snappat upp från amerikanska flottan.

Superlativen runt materialet hade varit många. Det skulle till en början vara otroligt enkelt att hantera och forma hur du ville. Och när produkten sedan var klar, lovades den att vara i stort sett utan underhållskrav.

Amerikanska flottan hade redan byggt ett antal båtar i det nya materialet och det var just det som Oscar nu ville prova på svensk mark.

Det blev så småningom en liten jolle som skapades där. Inget speciellt i sig kanske, men vad som hände där och då, var att Oscar skrev svensk båtbyggeri-historia med jollen.

Ett nytt material hade sett dagens ljus i Sverige, ett material som så småningom skulle förändra båtindustrin för alltid. 

Svalan hetet Sveriges första stora plastbåt
Torild Larsson bakom ratten i Svalan, Sveriges första större motorbåt byggd i plast. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Förundran och förakt

ANNONS

Varför avstampet togs 1954 i ingressen?

Jo det var nämligen då som materialet, som Oscar Lund hade experimenterat med nästan 10 år tidigare, för första gången hade officiell premiär på båtmässan Allt för Sjön i Ostermans Marmorhallar i centrala Stockholm.

Utställare var framåtsträvande Fisksätra Motorbåtsvarv, som med sin unge och driftige chef Torild Larsson, hade experimenterat med plasten som båtbyggerimaterial, och som nu såg tiden mogen att presentera den första större plastmotorbåten för allmänheten.

Svalan var den döpt till och stod nu i all sin vita plast-prakt i varvets monter till allas förvåning och för allas möjligheter till lika delar förundran och förakt.

Spott och spe

Att den nya båten fick utstå både spott och spe, behövs ingen juristexamen för att kunna räkna ut.

Och att Torild Larsson, trots alla hårda ord, var den som kom att dra det längsta strået till slut, vet vi idag. 

För utan plastens intåg på båtmarknaden, hade 1960-talet aldrig blivit vad det blev. Med plasten som bas, ackompanjerad av en kraftfull utveckling på motorsidan och med tillbehör som vattenskidåkning och båtracing, lades grunden till att båtlivet på bara några år, utvecklades från just båtliv, till en modernare och mer fartfylld båtsport. 

Om det var Fisksätra som tog plastbåten till Sverige, var det NK Kristensson som tog hit den moderna utombordsmotorn.

ANNONS
Riva kom till Sverige via NK Kristensson
NK Kristensson var Stockholmsföretaget som faktiskt till stor del låg bakom båtlivets transformation till båtsport. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Nils Krister Kristensson hade sedan slutet på 1940-talet, divit sitt framgångsrika agenturföretag på Regeringsgatan i Stockholm.

Amerikanska agenturer

Hade genom sin agentur på General Electrics diskmaskiner, förenklat tillvaron för många av Stockholms husmödrar, och hade genom agenturen för Homelites motorsågar, sett till att skogsbruket växlat över i en ny era.

Så att förändra samhället med moderna produkter, var nästan något som hade blivit en del av företagets gener. 

Det amerikanska motormärket Mercury, hade redan funnits på den svenska marknaden några år, genom yachtkonstruktören Knud H Reimers agentur.

Power Cat var en av de tuffaste 1960-talsbåtarna
Kan det bli tuffare än dubbla Mercury-sexor på aktern på en Power Cat? (Foto: Sjöexpress arkiv)

Men Reimers hade inte gjort mycket av Mercurys produkter, så när Nils Krister Kristensson fått korn på varumärket och sett och förstått vad dess grundare och ägare Carl Kiekhaefer, var på väg att göra med det på andra ställen i världen, blev han mycket intresserad.

Ett brev senare till Kiekhaefer med förklaring till vad som skulle kunna gå att göra med Mercury i Sverige, fick Reimers respass och NKK var en agentur rikare. 

ANNONS

Framåtanda

Kiekhaefers motorer byggde inte på tradition. Ledorden var innovation parat med attityd och kaxighet. Träbåtar var för oldies men alternativa moderna plastbåtar, fanns knappt att uppbringa i Sverige.

Sportbåtarna från IW var mycket roliga att hantera.
IW-varvet på Henån på Västkusten var bara ett av många båtbyggerier som NK Kristensson var med om att starta och marknadsföra. Här visar en IW-sport upp sina lek-egenskaper. (Foto: Sjöexpress arkiv)

För att matcha den livsstil som NKK och Mercury saluförde, krävdes det alltså moderna båtar, som de facto inte fanns. Träbåtsbyggerierna var fortfarande skeptiska till att baka båtar i plast, så nya producenter behövde helt enkelt skapas. 

Skaffa fram båtar

Det blev ett jobb för Bosse Lindström, nyanställd driftig försäljningschef på marinsidan på NKK, att snabbt få fram båtar matchande motorerna.

Det blev en intensiv tid med resor över land och rike, från Norrland till Skåne, från Stockholm till norska Bergen, och snart stod NK Kristensson som beställare av båtar hos de nya sportbåtfabrikerna IW-varvet, Fjordplast, Selco, Ockelbo-båtar och många andra.

Mercury hade fått sina akterspeglar och den moderna båtsporten kunde födas.

Marieholms glasfiberbåtar blev populära genom bland annat Sweet Sixteen och Catalina.
I Marieholm startades också båttillverkning. Dock hade bruket inget med NK Kristenson att göra utan marknadsförde sina storsäljare Sweet Sixteen och Catalina framgångsrikt på egen hand. (Foto: Sjöexpress arkiv)
ANNONS

Självklart är detta en förenklad variant av vad som hände, men faktum är att NKK:s roll i det som skulle bli 1960-talets blomstrande tid för båtsporten, är ytterst central.

Vattenskid-trenden

Som när vattenskidsporten så sakteliga började synas hos allmänheten, snappade NKK snabbt upp trenden. Den überpoluläre multi-idrottsmannen Sven Tumba engagerades och med honom som dragplåster, drog NKK ut på turné över landet med en vattenskid-show utan motstycke.

Publiken kom i 1000-tal och vände hemåt fyllda med båtvilja.

Försäljningen av båtar och motorer sköt i höjden hos alla aktörer i branschen och nya aktörer som ville ta sin bit av kakan, blommade upp som maskrosor i grusgången.

Tumbas vattenskidshow var otroligt populär
Med fix-stjärnan Sven Tumba drog vattenskidshowen genom Sverige och drog mängder med publik. (Foto: Sjöexpress arkiv)

När 1950-talet så på riktigt övergick i 1960-tal, var båtlivet glödhett och en ny generation ungdomar hade tagit motorbåten till sig. 

Amerikanska trender

Det som Mercury gjorde för utombordsmotorn, gjorde Chris Craft för inombordarna. Men den nya generationens toppventils-V8:or kunde tidigare ganska så trötta inombordsbåtar, få fart under kölen.

ANNONS
Solö - en av 1960-talets stora familjebåtar
Storebro-bruk var ett av de båtbyggerier som under 1950-talet växte till att vara laddat och klart för ett mycket expansivt 1960-tal. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Smidiga och bakvända installationer gjorde att gamla raka sexor och sid-åttor kund bytas ut mot dubbelt så starka och mycket smidigare maskiner.

Men det var ju inte nog med det. Volvo Penta hade ju dessutom ett ess i rock-ärmen. Och inte vilket ess som helst. 

Idén var egentligen inte alls ny. Men, som med många nya idéer, är det inte bara idén i sig som måste vara genial. Den måste också komma i en tid som på ett effektivt sätt kunde ta emot den.

Mer om detta berättar vi i del 2:2 och fortsättningen på 1960-talets fantastiska decennium.

Läs mer:

Läs mer om när svensken fick råd att åka båt igen. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]