En frivilligorganisation har medvetet laddat upp felaktig information på Youtube och Facebook, för att undersöka om plattformarna motverkar lögnaktiga påverkanskampanjer online. Facebook tog bara bort hälften av de felaktiga annonserna. Youtube tillät allihop och tog inte tagit bort en enda, uppger organisationen.
Youtube tillät desinformation om valet i Brasilien
Mest läst i kategorin
I veckan gav Brasiliens konstitutionsutskott Youtube, Twitter och Google bakläxa. Dussintals annonser och inlägg hade tillåtits som med falskt innehåll försökte skada vänsterkandidaten Lula da Silvas valkampanj.
Hård rivalitet
I slutet av september stod det klart att de två kandidater i brasilianska valet som skulle gå vidare till presidentvalets andra omgång. Dels var det den sittande högerpresidenten Jair Bolsonaro. Den andra kandidaten var den tidigare presidenten Lula da Silva, som satt för socialistiska PT mellan 2003 och 2010.
Väljarnas favorit tycks vara da Silva, men avståndet var mindre än väntat mellan de två kandidaterna i den första valomgången och det slutgiltiga valet kan bli en rysare. Vänstersympatisörer har dödats under valkampanjen och Bolsonaro har anklagat valsystemet för att vara riggat mot honom.
Två outsiders
Bolsonaro har jämförts med Donald Trump på grund av sin populistiska retorik och att han är väldigt annorlunda från Brasiliens övriga politiska etablissemang. Men även da Silva sticker ut. Under sin tid i presidentpalatset var han Brasiliens populäraste president, om man jämför både med de innan och de som blivit president efteråt.
Falska nyheter-experiment
Människorättsorganisationen Global Witness lade upp ett antal annonser på Facebook och Youtube med vilseledande och uppenbart felaktig information. Detta för att undersöka om de sociala plattformarna tog sitt ansvar gällande möjligheten att påverka de demokratiska processerna i Brasilien. Det rapporterade The Guardian.
Av de producerade annonserna tog Facebook bort hälften av dem men tillät den andra halvan. I Youtubes fall tillät man varenda annons och tog inte bort någon alls.
Några annonser uppmanade väljare att inte rösta. Andra gav fel datum för valdagen, och andra menade att valet var förutbestämt – ett påstående som även Jair Bolsonaro själv uttryckt. Global Witness riktar nu skarp kritik mot de sociala plattformarna.
Människorättsorganisationen tog bort annonserna innan de kunde få spridning, så att de inte skulle bidra till faktisk förvirring.
“Ekosystem av falskhet”
Årets val har varit smutsigt och flera botar har hittats spridandes kordinerade, felaktiga budskap på flera plattformar samtidigt.
“Det finns ett ekosystem av falska nyheter som sprids på några få sekunder” sade Marie Santini, chef på Netlab, uppger The Guardian.
Valets andra omgång hålls den 30 oktober.
Läs även:
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.