En högoktanig succé? Definitivt – och när den var på väg åt fel håll grep Tyskland förbundskansler in. Det handlar om VW:s storsäljare.
VWursten – den verkliga storsäljaren
![VW:s currywurst koncernens största succé](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2FsdlwmBnwAozsWs-nh.jpg&w=1200&q=75)
![Torbjörn Karlgren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Ftkgfb-300x248.jpg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Okej. Volkswagen är hyfsat stora när det gäller att tillverka bilar.
Men det är originaldelarna 199 398 500 A och 199 398 500 B som är koncernens verkliga storsäljare.
Faktum är att produktionen av 199 398 500 A ökade med 264 procent mellan 2009 och 2018. Året därpå nådde den all time high, med siffror bilarna bara kunde drömma om.
Volkwagen Originalteil 199 398 500 A är currywursten. Den andra är den ketchup, en något mer trögflytande sådan än traditionell ketchup, som även den har ett Volkswagen Originalteil-nummer, originaldels-nummer.
Naturligtvis säljer man även redskap till korven. Tallriken har artikelnummer 33D 069 602.
Korv – en succé sedan 1973
Sedan 1973 har nämligen Volkswagen tillverkat korv på fabriken i Wolfsburg. Den ges inte bar till VW-kunder utan säljs på restauranger i koncernens alla tyska fabriker och i stormarknader samt på fotbollsarenor.
Att man producerar korv vid fabriken i Wolfsburg har historiska och geografiska orsaker. Fabriken öppnade 1938 och hade då ett mer avlägset läge varför det behövde serveras mat på fabriken.
Det är VW-koncernens mest sålda enskilda del med 7 miljoner ex sålda rekordåret 2019, korven som med tysk noggrannhet säljs i en 13 och en 25 cm lång variant, där den längre av dem väger 170 gram.
20 000 korvar per dag eller 1 181 ton per år, är volymen på produktionen av korvarna som har en låg fetthalt, 20 procent (motsvarigheten till elbilen?), blandas med hemliga kryddor, röks över bokträ i 100 minuter vid 176 graders värme och efter kylning förpackas fem och fem.
Inledningsvis ägde Volkswagen en gård nära fabriken och slaktade djuren på plats. God är den uppenbarligen eftersom currywursten vunnit pris på tyska matmässor och tagit emot guld från German Agricultural Society.
Senaste nytt
Säljs i elva länder
VW-korven säljs i elva länder men inte i USA. Orsaken är inte några Trump-tullar utan USA:s regler kring import av okokt kött.
Det löste Volkswagen genom att skicka ett kockteam till USA för att göra en lokal replika med amerikanska råvaror. Det var också planen när man ville börja sälja korv i Singapore.
Sammantaget är det en succé.
Under flera år producerade VW fler korvar än bilar och ketchuptillverkningen har också ökat.
En ren framgångshistoria, alltså?
Nästan.
Vegetariskt – då sade kanslern ifrån
2010 introducerade man en vegetarisk currywurst, som inte mötte några större protester.
De kom 2021.
Då meddelade VW att man skulle ta bort den traditionell köttbaserade produkten från en av sina matsalar och enbart servera den vegetariska.
Då reagerade, av alla människor, förre förbundskanslern Gerhard Schröder.
“Currywurst med pommes frites är en av de faktorer som ger de skickliga arbetarna kraft…det borde förbli så”, förklarade Schröder på sociala medier – och VW rättade in sig i ledet.
Förändringen gjordes endast vid huvudkontoret och när anställda där bad om att den ”riktiga” korven skulle komma tillbaka, fick den göra comeback 2023.
Varför inte? I själva verket är ju kopplingen mellan bilföretag och mat nästan lika vanlig som kopplingen på golvet i manuellt växlade bilar.
1911 höll Fiat en tävling mellan Italiens chokladfabriker, som fick tävla om en konfekt för att fira Fiats nya Tipo 4-modell.
Den vinnande chokladen – Fiat Cremino – säljs än i dag, påminner oss Gastro Obscura.
![](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2025/02/14214677-origpic-5261ac.jpg)
Fyra – som bilen
Det var Majani, ett företag från Bologna, som tävlade med en creminochoklad med omväxlande lager av gianduja (hasselnötschoklad) och mandelmassa.
Det som utmärkte den var dess fyra lager i stället för creminos vanliga tre, naturligtvis en blinkning till Fiats Tipo 4.
Chokladen säljs, som sagt, fortfarande, om än i flera smaker men med en förpackning som fortfarande bär Fiats logga.
“Fiats president, Gianni Agnelli, sade en gång till Majani att hennes företag sålde mer Fiat-choklad än han sålde bilar”, skrev New York Times 2021 i en dödsruna över chokladtillverkaren Anna Majani.
Michelin och Ford
Guide Michelin började som bekant med att däcktillverkaren, grundad av bröderna André och Édouard Michelin, ville tipsa de få bilister som fanns om var längs vägarna man kunde tanka och samtidigt äta gott.
I USA har Ford gett ut flera kokböcker med recept från restauranger längs deras rekommenderade rutter.
Sedan 2012 finns dessutom restaurangkedjan Ford´s Garage med 25 restauranger i sex delstater, en kedja som genom licensavtal med Ford Motor Company har rätt att använda Fords namn och logga.
Peugeot – bäst i köket?
Eller ska vi ta Peugeot – pepparkvarnstillverkaren?
Peugeot blev ett varumärke 1810, när Jean-Frédréric och Jean-Pierre Peugeot gjorde ett litet stålverk av sin familjs kvarn och snart fick renommé för sina fjädrar och sågar.
1840 kom Peugeots kaffekvarn och 1874 pepparkvarnen, kurvig och med en vriden mekanism och dessutom 15 år före Peugeots första bil.
I dag, drygt 200 år efter starten, tillverkas Peugeots bilar av en krisande multijätte. Pepparkvarnarna och andra köksredskap och apparat tillverkas fortfarande i ett separat företag, ägt av familjen Peugeot.
Sverige?
Ja, vi har väl inte glömt att Volvo en gång i tiden – sent 1990-tal – faktiskt ägde Abba, Ekström, Felix, Önos, Pripps Blå, Ramlösa och hade licensen för Coca-Cola, allt via gamla Procordia?
Och 2017 var rubriken ”Volvo Cars och Tablet Hotels öppnar avskild Get Away Lodge i svenska fjällen”.
![Torbjörn Karlgren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Ftkgfb-300x248.jpg&w=1200&q=75)
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
![Torbjörn Karlgren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Ftkgfb-300x248.jpg&w=1200&q=75)
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.