Ett problem med snabbjärnväg är att det inte går särskilt snabbt att bygga. Dessutom kan det bli riktigt dyrt, som Storbritanniens HS2-projekt, världens dyraste järnväg.
Världens dyraste järnväg – 2,6 miljarder per kilometer
Mest läst i kategorin
Även i den bästa av världar är det jättedyrt och tar lång tid att bygga ny järnväg.
Storbritanniens stora järnvägsprojekt High Speed 2, som ska gå mellan Birmingham och London, lever dock inte i den bästa av världar. Enligt landets nya transportminister Louise Haigh har projektets kostnader tillåtits att spåra ur.
“Jag har lovat att jobba snabbt och fixa saker och det är just därför jag har aviserat brådskande åtgärder för att få grepp om HS2:s kostnader och se till att skattebetalarnas pengar kommer till god användning”, sa hon i oktober, enligt BBC.
Dubbelt så dyrt som det näst dyraste projektet
Kostnaderna för projektets första (och nu enda) del uppskattas nu ha rusat till 66,6 miljarder pund, motsvarande 928 miljarder svenska kronor, enligt chefen för företaget bakom bygget HS2 Ltd, Sir Jon Thompson.
Enligt en uträkning från CNN innebär det en kostnad per kilometer på motsvarande 2,6 miljarder kronor, och gör HS2 till världens överlägset dyraste järnväg. Bara det nästan lika plågade projektet California High Speed Rail i USA är ens i närheten – och kostar ungefär hälften.
Som jämförelse kostade Frankrikes snabbtåglinje Tours-Bordeaux cirka 275 miljoner kronor per kilometer på 2010-talet, vilket ansågs som riktigt dyrt då.
Slutkostnaderna kan stiga
En skillnad är visserligen att den franska tåglinjen till stor del går över jordbruksmark, där det engelska bygget primärt går genom högt befolkade områden. Men samtidigt har länder som Japan, Kina och Indonesien byggt snabbtåg för mycket lägre kostnader genom befolkade områden.
Dessutom är kostnadsberäkningen läget just nu – byggandet ska pågå till 2033.
“Utan tydlig budget och med den nu förlängda tidslinjen för Fas 1, som fortfarande inte har något tydligt öppningsdatum, är det omöjligt att få någon exakt bedömning av slutkostnaderna”, säger järnvägsjournalisten Christian Wolmar.
Läs även: Ryska järnvägen “på gränsen till total kollaps” (Dagens PS)
Läs även: Storbritannien gör järnvägen statlig: “Inte för privat vinst” (Dagens PS)
Läs även: Bottenrekordet: Svenska tåg kommer inte i tid (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.