Londons taxiförare stämmer nu Uber. Domstolsprocessen kan visa sig kostbar för bolaget, som nu krävs på miljardbelopp.
Tvärbroms i London: Kräver Uber på 3,4 miljarder
Mest läst i kategorin
Om 10 500 taxichaufförer kräver motsvarande 340 000 kronor var blir det dyrt. Den uträkningen behöver Uber ingen kalkylator för att göra.
Nu står bolaget inför en stämningsansökan vid London High Court där Uber krävs på sammanlagt motsvarande drygt 3,4 miljarder kronor.
Domstolsprocessen är kulmen på den långvariga fejden mellan åkappen och de traditionella svarta taxibilarnas förare.
Grunden för processen är taxiförarnas påstående att Uber på ett felaktigt sätt skaffade sig sin licens för att verka i den brittiska huvudstaden, en licens Transport for London, TfL, beviljade 2012.
”Tror sig stå över lagen”
RGL Management, som representerar taxiförarna, kräver nu Uber på cirka 250 miljoner pund, motsvarande 25 000 pund per taxiförare de företräder.
“Uber verkar tro att det står över lagen, och taxibilar över hela London har drabbats av inkomstbortfall på grund av det,” säger föraren Garry White till Fortune. “Det är dags att de ställs till svars.”
Redan 2019 var taxiförarna på väg till domstol men avstod efter att ha träffat Ubers advokater.
Men nu anser RGL att man har tillräckligt på fötterna för att kräva Uber på pengarna och hävda att Uber olagligen tagit affärer från de etablerade taxiförarna.
Uber slår tillbaka
Uber slår tillbaka alla anklagelser.
“Dessa gamla påståenden är helt ogrundade. Uber verkar lagligt i London, är fullständigt licensierad av TfL och är stolta över att betjäna miljontals passagerare och förare över hela huvudstaden”, säger en företrädare för Uber.
Relationen mellan Uber och taxiförarna har varit stormig sedan appen gjorde entré i London.
De etablerade taxiförarna går igenom en av världens mest rigorösa kontroller för att få sin licens.
Bland annat tvingas de lära sig stadens gator och landmärken utantill.
Olika syn från dag ett
När då Uber kom till London såg taxiförarna det som orättvist och nonchalant mot de licensierade förarna.
Uber, å sin sida, ansåg att dess entré innebar fler valmöjligheter och ökad bekvämlighet för London-bor och besökare.
I London beslutade för övrigt TfL 2017 att inte förnya Ubers licens att driva verksamhet.
I ett uttalande då sade TfL att Uber “inte är lämpligt att inneha en privat operatörslicens”, med hänvisning till otillräckliga bakgrundskontroller av förare och att man inte rapporterade brottsliga incidenter till polisen.
Trädde aldrig i kraft
Förbudet trädde dock aldrig i kraft, trots ett andra försök från TfL 2019.
Istället vidtog Uber vissa åtgärder för att gå myndigheten till mötes och i slutet av 2023 tillkännagav Uber att förare av de traditionella taxibilarna också skulle kunna ges plats på Ubers plattform.
“Vi har inget intresse av att smutskasta namnet på Londons ikoniska, världsberömda taxitrafik genom att anpassa den till Uber, dess dåliga säkerhet och allt annat som kommer med appen”, svarade dock Steve McNamara, generalsekreterare för Licensed Taxi Drivers Association, snabbt.
Läs mer:
Inte überbra för Uber. Dagens PS
Ras för utländska investeringar i London. Dagens PS
Här är världens mest populära land att arbeta i. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.