Två stora oljetankers står i brand utanför Singapore efter en kollision. Besättningarna har räddats, men två personer har förts till sjukhus.
Två oljetankers i brand efter kollision
Mest läst i kategorin
Singapore är Asiens största oljehandelsnav och världens största bunkringshamn.
Vattnen runt Singapore är viktiga handelsvägar mellan Asien, Europa och Mellanöstern och bland de mest trafikerade globala sjölederna.
Nu står två stora oljetankfartyg i brand där efter att ha kolliderat nära Singapore, skriver Reuters.
De två fartyg det gäller är Singapore-flaggade tankfartyget Hafnia Nile och tankfartyget Ceres I, registrerat i São Tomé och Principe.
Fartyget befann sig cirka 55 kilometer nordost om den singaporiska ön Pedra Branca vid den östra infarten till Singaporesundet vid kollisionen, enligt Singapores sjöfarts- och hamnmyndighet, MPA.
Fartygsägaren bekräftar
Ägaren till Hafnia Nile bekräftar att fartyget varit inblandat i en kollision med kinesiskt ägda Ceres I.
Fotografer som släppts av Singapores flotta visar tjock svart rök som böljar från ett tankfartyg, samtidigt som besättningen räddades via livflottar.
Miljömyndigheter i grannlandet Malaysia säger att man blivit uppmanad att förbereda sig för eventuella oljeutsläpp.
Norska Gard, ett av Hafnia Niles försäkringsbolag, säger samtidigt till Reuters att det ”är för tidigt” att bedöma miljöpåverkan.
Nafta och råolja
Tankern Hafnia Nile, med en kapacitet på 74 000 dödviktston, transporterade cirka 300 000 fat nafta, enligt fartygsspårningsdata från Kpler och LSEG.
Ceres I är en mycket stor supertanker, som senast registrerades för att frakta cirka 2 miljoner fat iransk råolja.
”Ceres I har varit en båt som gått ”i mörker” många gånger under åren, säger Matt Stanley hos Kpler, och syftar på när fartyg stänger av sina AIS-spårningstranspondrar.
”Hon låg vid ankarplats i fredags. Vi är ganska säkra på att hon bar iransk råolja och skulle till Kina”, säger Stanley.
Kina köper enligt S&P Global 90 procent av den råolja Iran exporterar.
Bryter sanktioner
Området Ceres I är förankrat i är känt för att användas av så kallade mörka fartyg för överföring av iransk olja i strid med amerikanska sanktioner, säger Michelle Wiese Bockmann, chefsanalytiker på Lloyd’s List Intelligence.
“Ceres I har upprepade gånger varit inblandad i att överföra eller frakta iransk olja i strid med USA:s sanktioner”, hävdar analytikern.
Andra källor talar om att tankfartyget även varit inblandat i att transportera venezuelansk olja till Kina de senaste åren.
Även det är olja utsatt för amerikanska sanktioner.
Totalt antas upp till 850 oljetankers ingå i den skuggflotta som transporterar olja från länder som Iran, Venezuela och Ryssland, alla under sanktioner.
40 oljetankers utfrysta från marknaden – legat still i månader. Dagens PS
Kina stödjer Ryssland med rekordköp av olja. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.