Dagens PS

Två oljetankers i brand efter kollision

Två oljetankers brinner nära Singapore
Två oljetankers brinner utanför Singapores kust efter en kollision. Två personer har förts till sjukhus men i övrigt är inga detaljer kända än. (Foto: Singapores marin)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 19 juli 2024Publicerad: 19 juli 2024

Två stora oljetankers står i brand utanför Singapore efter en kollision. Besättningarna har räddats, men två personer har förts till sjukhus.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Singapore är Asiens största oljehandelsnav och världens största bunkringshamn.

Vattnen runt Singapore är viktiga handelsvägar mellan Asien, Europa och Mellanöstern och bland de mest trafikerade globala sjölederna.

Nu står två stora oljetankfartyg i brand där efter att ha kolliderat nära Singapore, skriver Reuters.

De två fartyg det gäller är Singapore-flaggade tankfartyget Hafnia Nile och tankfartyget Ceres I, registrerat i São Tomé och Principe.

Fartyget befann sig cirka 55 kilometer nordost om den singaporiska ön Pedra Branca vid den östra infarten till Singaporesundet vid kollisionen, enligt Singapores sjöfarts- och hamnmyndighet, MPA.

Fartygsägaren bekräftar

Ägaren till Hafnia Nile bekräftar att fartyget varit inblandat i en kollision med kinesiskt ägda Ceres I.

Fotografer som släppts av Singapores flotta visar tjock svart rök som böljar från ett tankfartyg, samtidigt som besättningen räddades via livflottar.

Miljömyndigheter i grannlandet Malaysia säger att man blivit uppmanad att förbereda sig för eventuella oljeutsläpp.

ANNONS

Norska Gard, ett av Hafnia Niles försäkringsbolag, säger samtidigt till Reuters att det ”är för tidigt” att bedöma miljöpåverkan.

ANNONS

Senaste nytt

Nafta och råolja

Tankern Hafnia Nile, med en kapacitet på 74 000 dödviktston, transporterade cirka 300 000 fat nafta, enligt fartygsspårningsdata från Kpler och LSEG.

Ceres I är en mycket stor supertanker, som senast registrerades för att frakta cirka 2 miljoner fat iransk råolja.

”Ceres I har varit en båt som gått ”i mörker” många gånger under åren, säger Matt Stanley hos Kpler, och syftar på när fartyg stänger av sina AIS-spårningstranspondrar.

”Hon låg vid ankarplats i fredags. Vi är ganska säkra på att hon bar iransk råolja och skulle till Kina”, säger Stanley.

Kina köper enligt S&P Global 90 procent av den råolja Iran exporterar.

Bryter sanktioner

Området Ceres I är förankrat i är känt för att användas av så kallade mörka fartyg för överföring av iransk olja i strid med amerikanska sanktioner, säger Michelle Wiese Bockmann, chefsanalytiker på Lloyd’s List Intelligence.

ANNONS

“Ceres I har upprepade gånger varit inblandad i att överföra eller frakta iransk olja i strid med USA:s sanktioner”, hävdar analytikern.

Andra källor talar om att tankfartyget även varit inblandat i att transportera venezuelansk olja till Kina de senaste åren.

Även det är olja utsatt för amerikanska sanktioner.

Totalt antas upp till 850 oljetankers ingå i den skuggflotta som transporterar olja från länder som Iran, Venezuela och Ryssland, alla under sanktioner.

40 oljetankers utfrysta från marknaden – legat still i månader. Dagens PS

Kina stödjer Ryssland med rekordköp av olja. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS