Höjda tullar på bilar hotar tusentals jobb i fordonsindustrin. Osäkerheten kring exporten till USA slår hårt mot svenska leverantörer.
Tullar på bilar kvar – tusentals jobb hotas


Mest läst i kategorin
Tusentals jobb i svensk fordonsindustri hänger på en skör tråd. Trots besked om pausade tullar från USA kvarstår avgifterna på bilar – och det får konsekvenser.
Planer rivs upp, leveranser stannar och produktionen bromsar in. I Göteborgs hamn märks trycket tydligt.
“Minst 54 000 jobb hotas”
GP rapporterar att flera europeiska bilmärken, däribland Audi och Jaguar Land Rover, helt slutat exportera till USA. Tusentals fordon står nu stilla i amerikanska hamnar i väntan på klara besked.
“Vi tappade 54 000 jobb bland leverantörerna till fordonsindustrin ifjol i Europa – nu riskerar vi tappa minst lika många”, säger Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen FKG.
Situationen påminner om halvledarkrisen under pandemin, men effekterna kan bli ännu allvarligare. I Tyskland räknar hamnen i Bremerhaven med att tappa hälften av sin bilvolym.
Missa inte: Priset förändrar chokladen: Kan vi leva utan kakao? Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Läs också: USA tappar forskare – “Det är som att lämna Tyskland 1932”. Dagens PS
Senaste nytt
Otydliga besked skapar oro
Att USA endast pausat vissa tullar – men behållit de 25-procentiga avgifterna på fordon, stål och aluminium – gör det svårt för industrin att planera långsiktigt.
“Långsiktigheten är helt obefintlig just nu. Man får hela tiden jobba med olika scenarier”, säger Bryntesson.
Göteborgs hamn är särskilt utsatt. Härifrån skeppas 30 procent av Sveriges bilexport till USA, och halva containerhandeln sker mellan de två länderna.
Varje osäkert besked riskerar att bromsa hela kedjan.
Kina vänder sig mot EU
Utöver den direkta påverkan på handeln mellan EU och USA finns också en risk att kinesiska biltillverkare vänder sig mer mot Europa. EU har visserligen svarat med egna tullhöjningar, men trycket ökar.
“Jag tror Kina kommer att ställa om och ha mer fokus mot Europa”, säger Bryntesson.
Att frakta bilar med fartyg tar flera veckor – och under tiden kan reglerna ha förändrats. För leverantörer, tillverkare och transportörer är den största fienden just nu ovissheten.
“Det gör det svårt att planera. Alla transporter bygger på att godset ska vara i rörelse hela tiden”, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn AB.
Läs även: Fed kan tvingas sänka räntan – marknaden skriker efter ingrepp. Dagens PS
Läs även: Tusentals jobb lediga – men få har rätt yrkeskompetens. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Trygga din familjs framtid. Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som ger stor nytta till lågt pris.