Dagens PS

Trumpismen samlas kring en kostym – inte en idé 

Trumpismen
Symbolen Donald Trump är det som förenar människor (Foto: Evan Vucci/AP/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 23 mars 2025Publicerad: 23 mars 2025

Orange hud, blå kostym och ketchup till biffen. Bakom den, enligt vissa överdrivna ytan döljer sig en genomtänkt strategi. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

När Donald Trump kliver in på en UFC-galan möts han av jubel och kamerablixtar. Där, på första raden bredvid chefen Dana White, sitter han som om han vore huvudpersonen i en tv-show. Och kanske är det precis vad han vill vara.

Trump har förvandlat presidentskapet till en slags realityserie. 

ANNONS

Allt är noga iscensatt – från de dramatiska entréerna till de visuella uttrycken. 

Norska DN har analyserat Trumpismen och dess estetik och kommit fram till följande: det är inte politiken som förenar anhängarna – det är stilen. 

Trumpismen – där mer är mer

“Det estetiska är nog det enda han har att erbjuda vanliga arbetande människor”, säger Magnus Marsdal, redaktör på Manifest Media.

Trump har inget färdigt idéprogram, men han har ett tydligt uttryck. Allt är stort, glänsande och överdrivet – från frisyr och hudton till inredningen i Trump Tower.

“Medan modernismens motto är ‘less is more’, står Trump för motsatsen – more is more”, säger Bent Fausing, professor i visuell kultur vid Köpenhamns universitet, till DN. 

I Mar-a-Lago-stilen möts kitsch och maktdemonstration. Marmor, guld, stora fresker – allt som påminner om Versailles, Las Vegas eller, som vissa säger: Gaddafis palats.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Trump är varumärket

Trump själv är rörelsens logotyp. Den röda MAGA-kepsen, den långa blå kostymen, den framåtlutade hållningen – allt är lika igenkännbart som en reklamkampanj.

“Idag är det bara hans figur, symbolen Donald Trump, som kan förena koalitionen av väldigt olika människor, med väldigt olika intressen”, säger Magnus Marsdal.

Visuella symboler har alltid varit centrala för politiska rörelser, menar Synne Skjulstad, professor i kommunikation och design. Hon jämför Trumps uttryck med historiska figurer som Mao och med fascistledare, där estetiken var ett maktmedel.

Läs även: “Löjligt” sade Trump – svenska innovationen suger. Dagens PS

Falskhetens estetik

Trumps karaktäristiska orange hudton och stylade frisyr är inte bara yta – det är en del av vad sociologen Kjetil Rolness kallar “falskhetens estetik”. 

Det handlar om att förstärka könsroller, spela på stereotyper och skapa ett tillrättalagt ideal.

Och det gäller inte bara honom själv. Hans närmaste krets – från Matt Gaetz till hans egen fru Melania – förmedlar samma sorts visuella berättelse. Botox, markerade drag och dramatiska kläder spelar en större roll än politiska programförklaringar.

ANNONS

Muskler, biff och tradition

I Trumpismens förlängning har muskler blivit en politisk markör. Elon Musk har börjat med kampsport. Jeff Bezos har fått nya biceps. Flera tongivande röster inom högern förespråkar numera en “ren” livsstil med gräsbeteskött, helfet mjölk och misstänksamhet mot kemikalier.

Det handlar inte om att efterlikna Trumps egna matvanor – han föredrar snabbmat, biff med ketchup och godis – utan om att anpassa sig till det ideal Trump representerar: styrka, kontroll och motstånd mot det moderna.

“De tränade männen lever på råa ägg och kött, pratar om att träna upp barnen till att ha fysisk styrka. Det har blivit en del av Trump 2.0-estetiken”, säger författaren Carline Tromp.

Hon pekar på att många inom rörelsen förenas av viljan att gå tillbaka till en tidigare tid – en tid då “män var män och kvinnor var kvinnor”.

Trumpismen – ett slag mot “de duktiga”

Trump lockar inte väljare trots sin burdusa stil – utan tack vare den. Han är den stökiga killen längst bak i klassrummet som ändå tar sig till toppen, säger Marsdal.

Det är en medveten revolt mot eliten, mot korrekthet och mot vad Trump själv kallar “the smart people”. 

Han talar enkelt, använder få ord och upprepar superlativ som “huge”, “beautiful”, “the best”.

ANNONS

Enligt vissa har hans språkbruk till och med format en ny form av amerikansk vardagsslang. 

Eller som en användare på X uttryckte det:

“Jag är rädd att han är vår tids Shakespeare”. 

Läs också: Kina flörtar med japanskt trick – för att blidka Trump. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Livförsäkring - din viktigaste försäkring

Trygga din familjs framtid. Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som ger stor nytta till lågt pris.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Edvard Lundkvist om Sverige och landets ekonomi
Spela klippet
Makro

Trendbrott för Sverige: "Korten ligger rätt för svensk ekonomi"

24 mars 2025
ANNONS
ANNONS