Dagens PS

Trött på SJ? Här finns de som har det värre

Lång konflikt skapar pendelkaos i Sydney
Titta noga – det är ett tåg i Sydney som rör sig. Åtta månaders konflikt mellan de anställda och regeringen ger förseningar och inställda tåg. (Foto: Sofia Tanaka/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 15 jan. 2025Publicerad: 15 jan. 2025

Förlamande förseningar – som kommer att förvärras, men det handlar inte om SJ. Det handlar om en konflikt som pågått åtta månader.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pendlare i Sydney i Australien varnas för allvarliga förseningar och inställda tåg sedan en längre tid.

Nu trappas både förseningarna och varningarna upp efter nya stridsåtgärder från de anställda, åtgärder delstatsregeringen stämplar som ”oacceptabla”, skriver SMH.

Nu överväger regeringen enligt transportminister Jo Haylen att ta till lagen för att få stopp på stridsåtgärderna.

Vi som är vana med SJ och Sveriges ofta strulande tåg vet hur frustrerande det kan vara. Med mer än tusen inställda resor denna onsdag har regeringen ilsknat till.

“Detta är den kumulativa effekten av hundratals incidenter över hela nätet”, säger Haylen.

“Vi har tåg som står på perrongerna i mer än 30 minuter ibland”, tillade ministern.

Värre än SJ

Sydney Trains vd Matt Longland har inga problem med att strö salt i de politiska såren.

Onsdag morgon tvingades vd:n konstatera att 80 procent av tågen var försenade och att endast 16 procent hade mindre än fem minuters försening.

ANNONS

Och trots att det knappt borde vara möjligt hävdar tågdirektören att “I takt med att dagen har gått har dessa avbokningar och förseningar ökat”.

Värst drabbad är linjen Eastern Suburbs-Illawarra med förseningar på näst intill fem timmar.

Trots de stora problemen vägrar facket, Electrical Trades Union, att ta bort de konfliktåtgärder som orsakar förseningarna.

ETU är ett av de sex fackförbund som haft en utdragen lönetvist med regeringen de senaste åtta månaderna.

ANNONS

Senaste nytt

”Besviket” fackförbund

ETU säger i ett uttalande att man är besviken över regeringens löneerbjudanden  och man fortsätter med stridsåtgärder tills man får arbetsgivaren tillbaka till förhandlingsbordet.

Regeringen har erbjudit järnvägsarbetare en 13-procentig löneökning under fyra år, samt en 1-procentig ökning utifrån besparingar från sammanslagningen av Sydney Trains och den regionala operatören NSW Trains, samt slutligen 1 procent från lagstadgade löneförhöjningar.

De sex fackförbunden kräver dock 32 procent vilket gör att parterna är långt ifrån varandra.

Premiärministern kommer – tror vi

ANNONS

Det är fortfarande betydligt mindre än en löneökning på 32 procent på fyra år som de sex järnvägsförbunden har tryckt på sedan mitten av förra året.

Delstatens premiärminister Chris Minns väntas återvända från sin semester under torsdagen för att hantera den infekterade konflikten.

Det kräver väl i så fall att premiärministern inte tar tåget?

Stämmer sin skola – “stoppa flickorna”. Dagens PS

Starkt kaffe? Det är bara förnamnet. Dagens PS

Folkopinionens seger – här förbjuds sociala medier. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS