Dagens PS

Sydkoreaner spenderar mest på lyxvaror

Enligt en rapport från Morgan Stanley är sydkoreaner de som spenderade mest på personliga lyxvaror
Enligt en rapport från Morgan Stanley är sydkoreaner de som spenderade mest på personliga lyxvaror. (Foto: Pixabay)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 13 jan. 2023Publicerad: 13 jan. 2023

Sydkoreanerna är de som spenderar mest pengar på personliga lyxvaror och under 2022 ökade deras totala utgifter för lyxvaror med 24 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Investeringsbanken Morgan Stanley spenderade sydkoreaner cirka 325 dollar, drygt 3 400 kronor, per capita, på lyxvaror förra året, det rapporterar CNBC.

Spenderar mer än amerikaner

Sydkoreaner spenderar mycket mer på personliga lyxvaror än kineser, som förra året, enligt investeringsbanken, spenderade 55 dollar per capita, knappt 580 kronor.

Amerikanerna spenderade mer än kineserna, men mindre än sydkoreanerna, 280 dollar, cirka 2 935 kronor, per capita, enligt Morgan Stanleys uppskattningar.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

De ökade försäljningen i Sydkorea

Enligt Moncler mer än fördubblades deras intäkter i Sydkorea under andra kvartalet 2022 jämfört med innan pandemin.

Enligt Cartiers ägare Richemont Group ökade deras försäljning i Sydkorea tvåsiffrigt under 2022 jämfört med både 2021 och 2020.

För Prada bidrog nedstängningarna i Kina till en minskning med 7 procent i deras detaljhandelsresultat, men den starka utvecklingen i Sydkorea och Sydostasien dämpade minskningen.

Köpkraft och social ställning

ANNONS

Enligt Morgan Stanleys analytiker kan efterfrågan på lyxvaror i Sydkorea förklaras av att köparna både drivs av köpkraft och av en önskan att visa social ställning.

“Utseende och ekonomisk framgång kan få mer resonans hos konsumenter i Sydkorea än i de flesta andra länder”, skriver analytiker i investeringsbankens rapport.

Okej att visa upp sin rikedom

I det koreanska samhället är det också mer socialt accepterat att visa upp sin rikedom.

Enligt en undersökning av McKinsey svarade endast 22 procent av de svarande koreanerna att de anser det vara dålig smak att visa upp lyxvaror.

I samma undersökning svarade 45 procent av japanerna och 38 procent av kineserna att de tycker det är dålig smak att visa upp lyxvaror.

Utnyttjat sydkoreanska kändisar

Morgan Stanley noterar att lyxmärken har utnyttjat Sydkoreanska ikoner för att skapa mer efterfrågan.

“Nästan alla de stora koreanska kändisarna är varumärkesambassadörer för de ledande lyxhusen”, konstaterar Morgan Stanleys rapport och nämner Fendi och skådespelaren Lee Min-Ho samt Chanel och rapparen G-Dragon, skriver Reuters.

ANNONS

Förebådar kinesisk lyxmarknad

Morgan Stanley menar att den sydkoreanska lyxmarknaden ger en bra förhandstitt på hur den, enligt investeringsbanken, underpenetrerade, kinesiska lyxmarknaden kan bli.

Enligt analytikerna delar de två länderna likheter gällande inställning till lyxartiklar som markörer av status.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Fritt fram för sexdockor i Sydkorea (nästan)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]