Dagens PS

Svenska uppfinningen som äcklade – och tog USA med storm

Kan du gissa vilken svensk uppfinning som alla småbarnsföräldrar "borde ha?"
Kan du gissa vilken svensk uppfinning som alla småbarnsföräldrar "borde ha?" (Foto: Martina Holmberg / TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 28 jan. 2025Publicerad: 27 jan. 2025

Täppta näsor och sömnlösa nätter är en del av småbarnslivet som många föräldrar känner igen. Men där problem finns, finns också uppfinningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den svenska snorsugen NoseFrida, även kallad “livräddaren” eller “boogiesugaren”, är en sådan lösning som har blivit oumbärlig för småbarnsföräldrar världen över.

Men hur lyckades en produkt som först möttes av viss “äckelfaktor” förvandla föräldralivet och nå global framgång?

Uppfinning från Sverige till USA

Sverige har en lång historia av banbrytande innovationer.

Från kylskåpet 1922 till den klassiska Wettextrasan 1949 har svenska uppfinningar gång på gång visat sig praktiska och problemlösande.

NoseFrida är inget undantag.

Historien börjar i Sverige, där en barnläkare designade den enkla och hygieniska produkten.

Men det var först när Chelsea Hirschhorn, småbarnsmamma och jurist från Miami, testade den på sin snoriga son som produkten tog fart internationellt.

“Jag tänkte, det här är fantastiskt. Varför har ingen berättat om det här för mig?” berättar Hirschhorn i en intervju med Fortune.

ANNONS

Kort därefter köpte hon företaget och lade grunden för dess globala framgång.

ANNONS

Senaste nytt

Självklarhet för småbarnsföräldrar

“När jag först hörde talas om produkten var jag äcklad,” skriver en kund om NoseFrida.

“Jag var skeptisk i början, det verkar lite äckligt”, instämmer en annan.

Tanken på att använda en snorsug väckte initialt skepsis hos många, men det dröjde inte länge innan produkten började vinna förtroende.

Under Chelsea Hirschhorns ledarskap har NoseFrida vuxit till att bli en marknadsledande produkt som förändrat vardagen för småbarnsföräldrar världen över.


Snorsugar har blivit en oumbärlig hjälp för småbarnsföräldrar som vill lindra sina barns nästäppa.
(Foto: Fredrik Persson / TT)
Snorsugar har blivit en oumbärlig hjälp för småbarnsföräldrar som vill lindra sina barns nästäppa.
(Foto: Fredrik Persson / TT)

Företaget Frida säljer idag över 4,7 miljoner enheter årligen, vilket är fler än antalet barn som föds i USA varje år.

Samtidigt har man dessutom hunnit expanderat med produktlinjer som Frida Baby och Frida Mom.

ANNONS

“Alla behöver den”

Trots produktens inledande “äckelfaktor” för vissa föräldrar var Hirschhorn övertygad om att den kunde förändra vardagen.

“Jag hade övertygelsen att alla behövde den,” säger hon.

Och hon hade rätt – NoseFrida har blivit en symbol för hur en enkel idé kan lösa ett stort problem och samtidigt skapa en global succé.

Läs även: Skiftnyckeln – svensk genial uppfinning. Dagens PS

Läs även: Ny uppfinning tacklar ljudnivån på kontoret. Dagens PS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS