01 apr. 2025

Antal läsare idag: 59 893

Dagens PS

Världens längsta tunnel ska länka Afrika och Europa

En tunnel mellan Europa och Afrika
Det jättelika infrastrukturprojektet skulle alltså förbinda norra Afrika och södra Europa via världens längsta tunnel. (Bild: Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 19 jan. 2025Publicerad: 17 jan. 2025

Efter mer än fyra decennier av planer och miljardinvesteringar är drömmen om en tunnel mellan Europa och Afrika åter på bordet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spanien och Marocko rustar för att förverkliga en av världens mest ambitiösa infrastrukturprojekt – en tunnel under Gibraltar sund.

En vision från 1979

ANNONS

Planerna på en fast förbindelse mellan Spanien och Marocko har funnits sedan 1979, då Juan Carlos I och Hassan II enades om att utforska möjligheterna. Trots omfattande studier och hundratals miljoner euro i anslag har projektet stannat vid ritbordet – tills nu.

Läs även: Ryssland tar över en av Europas största litiumreserver. Dagens PS

Förra året avsatte EU 2,7 miljoner euro, över 30 miljoner kronor, för att uppdatera de tekniska planerna från 2007 för att länka Europa och Afrika med en tunnel, rapporterar Sydkusten. Det nya förslaget innebär en 60 kilometer lång tunnel, varav 28 kilometer under havet. Därmed skulle den bli världens längsta tunnel, längre än Eurotunneln mellan England och Frankrike.

Världens längsta tunnel: Gotthard-Basistunneln

Plats: Schweiz
Längd: 57,1 km
Typ: Järnvägstunnel
Byggtid: 17 år (1999–2016)
Kostnad: Cirka 12 miljarder euro
Kapacitet: Upp till 260 godståg och 65 passagerartåg per dag
Utmaningar: Tunneln går genom Alperna och krävde omfattande bergbrytning
Betydelse: Den viktigaste transportleden genom Alperna, förkortar restider och minskar vägtrafiken

Stora investeringar och svåra utmaningar

Projektets prislapp uppskattas till 15 miljarder euro, och byggtiden beräknas till minst 20 år. Planen inkluderar två parallella tunnlar för tågtrafik och en servicetunnel.

Men det är inte bara tekniska svårigheter som utgör hinder. Diplomatiska spänningar har länge bromsat projektet, och Storbritannien, som kontrollerar Gibraltar, har tidigare uttryckt tveksamhet. Samtidigt ser många möjligheter – tunneln kan stärka handeln mellan Afrika och Europa och fungera som en strategisk transportlänk.

ANNONS

Kritik från Europa: Etik och kostnader

Trots de stora ambitionerna är inte alla övertygade. Kritiker menar att det är etiskt tveksamt att satsa miljarder på en högteknologisk tunnel samtidigt som tusentals migranter riskerar sina liv för att korsa sundet i små båtar till Europa.

Dessutom ifrågasätts de ekonomiska aspekterna. Med bedömd kostnad på 15 miljarder euro och en byggtid på över två decennier är frågan om projektet någonsin kommer att bli verklighet – eller om det förblir en vision på papper.

Läs även: Ser vi slutet på Kinas oljeboom? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
Livförsäkring - din viktigaste försäkring

Trygga din familjs framtid. Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som ger stor nytta till lågt pris.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]