Efter mer än fyra decennier av planer och miljardinvesteringar är drömmen om en tunnel mellan Europa och Afrika åter på bordet.
Superprojektet – världens längsta tunnel mellan Afrika och Europa
Mest läst i kategorin
Spanien och Marocko rustar för att förverkliga en av världens mest ambitiösa infrastrukturprojekt – en tunnel under Gibraltar sund.
En vision från 1979
Planerna på en fast förbindelse mellan Spanien och Marocko har funnits sedan 1979, då Juan Carlos I och Hassan II enades om att utforska möjligheterna. Trots omfattande studier och hundratals miljoner euro i anslag har projektet stannat vid ritbordet – tills nu.
Läs även: Ryssland tar över en av Europas största litiumreserver. Dagens PS
Förra året avsatte EU 2,7 miljoner euro, över 30 miljarder kronor, för att uppdatera de tekniska planerna från 2007 för att länka Europa och Afrika med en tunnel, rapporterar Sydkusten. Det nya förslaget innebär en 60 kilometer lång tunnel, varav 28 kilometer under havet. Därmed skulle den bli världens längsta tunnel, längre än Eurotunneln mellan England och Frankrike.
Världens längsta tunnel: Gotthard-Basistunneln
Plats: Schweiz
Längd: 57,1 km
Typ: Järnvägstunnel
Byggtid: 17 år (1999–2016)
Kostnad: Cirka 12 miljarder euro
Kapacitet: Upp till 260 godståg och 65 passagerartåg per dag
Utmaningar: Tunneln går genom Alperna och krävde omfattande bergbrytning
Betydelse: Den viktigaste transportleden genom Alperna, förkortar restider och minskar vägtrafiken
Stora investeringar och svåra utmaningar
Projektets prislapp uppskattas till 15 miljarder euro, och byggtiden beräknas till minst 20 år. Planen inkluderar två parallella tunnlar för tågtrafik och en servicetunnel.
Men det är inte bara tekniska svårigheter som utgör hinder. Diplomatiska spänningar har länge bromsat projektet, och Storbritannien, som kontrollerar Gibraltar, har tidigare uttryckt tveksamhet. Samtidigt ser många möjligheter – tunneln kan stärka handeln mellan Afrika och Europa och fungera som en strategisk transportlänk.
Kritik från Europa: Etik och kostnader
Trots de stora ambitionerna är inte alla övertygade. Kritiker menar att det är etiskt tveksamt att satsa miljarder på en högteknologisk tunnel samtidigt som tusentals migranter riskerar sina liv för att korsa sundet i små båtar till Europa.
Dessutom ifrågasätts de ekonomiska aspekterna. Med bedömd kostnad på 15 miljarder euro och en byggtid på över två decennier är frågan om projektet någonsin kommer att bli verklighet – eller om det förblir en vision på papper.
Läs även: Ser vi slutet på Kinas oljeboom? Realtid
Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.