”Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan vad du kan göra för ditt land”, löd delar ur John F Kennedys berömda tal från 1961. Sextiotre år senare är det dags att fråga sig vad amerikanska influencers kan göra för presidentvalet?
Superkraften som kan avgöra valet i USA
Mest läst i kategorin
“På dag ett, om Donald Trump blev vald, skulle Donald Trump gå in på kontoret med en lista av fiender. När jag blir vald kommer jag att gå in med en att göra-lista full av prioriteringar på vad jag kommer att få gjort för det amerikanska folket”, klargjorde Kamala Harris under ett kampanjmöte i Washington, USA, under tisdagen.
I samma tal påpekade hon även att Donald Trump är “instabil, besatt av hämnd, förtärd av klagomål och ute efter okontrollerad makt”, skriver CNN.
Valkampanjens superkraft
En förhållandevis väntad replik, givet Donald Trumps utfall under söndagen vid Madison Square Garden i New York, då retoriken enligt många nådde en “all time low”.
Likväl ett målande exempel ur en valkampanj, som kommit att handla om så mycket annat än politik.
För de som sedan länge tröttnat på pajkastning och tjuvnyp finns därför valspurtens mer humana alternativ – och de kan stavas influencers.
Populär strategi utan krav
Just denna klick har nämligen blivit lika inflytelserika som traditionella kändisar när det kommer till politiskt innehåll, skriver CNN Business.
De har dessutom stora och engagerade följarskaror, men framför allt – autenticitet. Ett drag som många väljare saknar i debatten.
Att inleda partnerskap med influencers har därför blivit en populär strategi i politiska kampanjer. Särskilt som nuvarande lagstiftning inte kräver att dessa inspiratörer avslöjar om de fått betalt för att stödja en kandidat.
Kommersiellt – inte politik
Vidare kan de politiska partierna skapa en video som en influencer sprider vidare, eller betala denne för att skapa eget material – helt utan krav på transparens.
Detta då de regler som Federal Trade Commission, FTC, införde 2019 för influencers, vilka kräver att betalda samarbeten märks tydligt, enbart gäller kommersiellt innehåll.
Hit hör dock inte politik, vilket lämnar det fritt fram för influencers att fakturera för mödan de lägger ned.
Och betalt får de.
Reklam för 20,2 miljoner kronor
Går vi tillbaka till andra halvan av 2020 gick exempelvis nästan 1,8 miljoner dollar, motsvarande 20,2 miljoner svenska kronor, av Trumps kampanj till denna form av marknadsföring. Detta enligt en rapport från Axios.
Fyra år senare har marknadsföringen utvecklats till något av en konstart som används flitigt av både Trump och Harris.
Oklara motiv
Baksidan av myntet?
Transparens.
I en tid då unga vuxna, enligt en undersökning utförd av Pew Research, förlitar sig lika mycket på information från sociala medier som från nationella nyhetskanaler, blir motiven bakom de olika inläggen, inte helt kristallklara.
Ett pris yngre väljare möjligen är villiga att betala för att slippa debatter om katter och hundar, eller “flytande skräphögar”?
Läs också:
Trumps lågvattenmärke – framtidens USA? Dagens PS
Miljardärens oväntade drag – pumpar in 528 miljoner i valspurten. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.