Kort efter valsegern kommer nya besked från regeringen i Storbritannien. En rivstart som väcker både förväntningar och oro.
Storbritannien gör järnvägen statlig: "Inte för privat vinst"
Mest läst i kategorin
“Vi gjorde det, nu börjar förändringen”, sa den nye premiärministern Keir Starmer i sitt segertal och han lät inte vänta länge.
I ett betydelsefullt skifte i Storbritanniens transportpolitik har den nya regeringen tillkännagivit planer på att åternationalisera järnvägen,
Planerna innebär att den kommer att drivas som en offentlig tjänst under ledning av Great British Railways (GBR).
Denna åtgärd, bestående av två olika lagförslag, markerar slutet på flera års privatiseringspolitik som har varit föremål för kritik och het debatt i Storbritannien, enligt The Guardian.
Välkommet i Storbritannien
Enligt tillkännagivandet kommer GBR att bli ett dedikerat organ för att integrera och förenkla det brittiska järnvägssystemet.
Beslutet har välkomnats av fackföreningar i Storbritannien.
Samt avvissa järnvägsledare, som länge har efterlyst en mer enhetlig och effektiv styrning av tågtrafiken.
Mick Whelan från lokförarfacket Aslef beskrev åternationaliseringen som ett “rätt beslut vid rätt tidpunkt”
Han ser det som slutet på den fragmentering som präglat järnvägsnätet under privatiseringens era och påpekar att järnvägen nu skulle drivas som “en offentlig tjänst, inte för privat vinst” som tidigare.
Senaste nytt
Ökade kostnader
Å andra sidan har privata tågoperatörer och branschorganisationer, såsom Rail Partners, uttryckt oro för de potentiella konsekvenserna av nationaliseringen.
De varnar för ökade kostnader och minskad flexibilitet i järnvägsdriften, vilket de menar kan påverka servicekvaliteten.
Rail Partners menar ändå att skapandet av GBR var “en viktig milstolpe”.
Men dess vd, Andy Bagnall, tillade: “Fullständig nationalisering är en politisk och inte en praktisk lösning, som kommer att öka kostnaderna över tiden”.
Samtidigt ställer väljarna i Storbritannien höga krav på den nya regeringen att städa upp efter den politiska turbulensen från de senaste åren.
Läs även: Labour triumferar – men kan de leverera? Dagens PS
Läs mer: SJ på rätt spår mot framgång – rekordhöga siffror. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.