Dagens PS

Historiskt: Stockholms tunnelbana får sin första station under vatten

Tunnelbana under vatten
Spränging i Lumaparken och karta över dragningen. Stockholm för sin första tunnelbana som går under vatten. (Foto: Region Stockholm, Ronnie Hägglun)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 19 mars 2025Publicerad: 19 mars 2025

Ett av Stockholms mest ambitiösa infrastrukturprojekt närmar sig en viktig milstolpe. I Lumaparken pågår de sista sprängningsarbetena för vad som ska bli den första stationen i stadens tunnelbana som ligger under vatten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Projektet är en del av en omfattande utbyggnad som ska knyta samman staden på nya sätt och möjliggöra bostäder för hundratusentals stockholmare.

När Stockholms tunnelbanesystem expanderar under Hammarby kanal markerar det början på en ny era i stadens kollektivtrafik.

Stationen blir en viktig knutpunkt som fysiskt länkar samman Hammarby Sjöstad med innerstaden, samtidigt som den erbjuder smidiga byten till tvärbanan vid Lumaparken.

Projektet är tekniskt utmanande och kräver precision. Med tunnlar som ska gå under vattendrag och på djup ner till 90 meter under vattenytan, sätter bygget nya standarder för svensk infrastruktur, rapporterar Järnvägsnyheter.

Tunnelbana
Bergdrift av tunnlar i Stockholms tunnelbana. (Foto: Region Stockholm)

Tunnelbana under vatten

Byggmetoden för tunnlarna under vatten följer samma princip som för andra tunnlar, men med särskilda säkerhetsåtgärder. Innan sprängning tätas sprickor i berget med en cementblandning för att förhindra vattenläckage och säkra stabiliteten.

Läs mer: Börsnoterad tunnelbana går som tåget. Dagens PS

“När vi bygger under så här mycket vatten ökar risken för vatteninträngning i tunnlarna på grund av det höga trycket. Det kräver noggrann kontroll av geologin,” förklarar Göran Leverud, projektledare för tunneln mellan Kungsträdgården och Sofia för Järnvägsnyheter.

ANNONS

Under Saltsjön konstrueras tre separata tunnelrör – två för spårtrafik och en servicetunnel. För extra säkerhet byggs även en speciell betongtunnel, så kallad lining, inuti bergtunneln.

Tidsplan och framtidsutsikter

Sprängningsarbetena i Lumaparken, som inleddes hösten 2024, beräknas vara klara i april. Därefter fortsätter arbetet med stationsbyggnaden fram till 2027, följt av installationsarbeten. Den planerade trafikstarten är satt till 2030.

Projektet representerar en betydande investering i Stockholms framtida utveckling, där den nya stationen vid Hammarby kanal blir en viktig pusselbit i ett växande tunnelbanenät.

Läs även: Stockholms tunnelbana fyller 75 år i år. News55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS