I slutet på året får du inte längre köra fossildrivna fordon i vissa delar av Stockholm city. Men förbudet möter motstånd från politiker och branscher.
Stockholms förbud mot fossilfordon sågas
Mest läst i kategorin
Nu är det klubbat.
Från och med sista december i år kommer bensin- och dieselbilar att förbjudas i delar av Stockholms innerstad.
Området innefattar 180 000 kvadratmeter och gator som Kungsgatan, Birger Jarlsgatan och Sveavägen.
Om knappt åtta månader kommer endast elfordon och vissa gasfordon att tillåtas där, skriver Dagens Industri.
Läs mer: Flygjättarna utreds – misstänks för greenwashing. Dagens PS
Kritiken: För få laddstationer
“Det här är ett viktigt ögonblick för Stockholm och den globala gemenskap som har åtagit sig att minska bilarnas dominans”, kommenterar Paris borgmästare Anne Hidalgo.
”Ett flagrant exempel på plakatpolitik som knappast kommer att hjälpa klimatomställningen”, tycker däremot Martin Kits på Svensk Handel.
Han får medhåll av organisationen Installatörsföretagen, som menar att beslutet är förhastat eftersom Stockholm har för få laddplatser.
I dag finns 130 sådana. Ytterligare 50 ska byggas under året.
Men det är långt färre än antalet som finns i Oslo, 400 stycken – en klart mindre stad än Stockholm.
Missa inte: Miljardprojektet som strandade. Dagens PS
Senaste nytt
Beslutet ska överklagas
Den nya miljözonen har tidigare stött på patrull.
Moderaterna röstade också nej till förslaget som klubbades på måndagskvällen.
Nu tänker oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) överklaga beslutet till länsstyrelsen.
“Jag tycker det är uppenbart att de som kommer drabbas mest av detta är de mindre aktörerna och företagarna”, säger han till Dagens Industri.
Läs mer: Finland och Danmark håller klimatkurs – trots motstånd. Dagens PS
“Bristande lyhördhet”
Sveriges Bussföretag vill inte att beslutet skrotas, däremot att det skjuts upp.
Turist- och beställningstrafiken kommer nämligen att drabbas särskilt hårt. Endast fem av 1 700 bussar av denna klass uppfyller miljökraven.
I praktiken menar man att besökare portas från att besöka centrala Stockholm med buss.
“Processen kring införandet av miljözon klass 3 har präglats av bristande lyhördhet”, säger Anna Grönlund, branschchef hos Sveriges Bussföretag, i ett pressmeddelande.
Historiskt: Microsoft storsatsar på svensk klimatanläggning
Klimatavtalet mellan Stockholm Exergi och Microsoft är det största i sitt slag. Nu kan Sverige ligga i framkant för en framtida miljardindustri.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.